Anul acesta a inceput si s-a incheiat cu doua tranzactii rasunatoare in industria bunurilor de larg consum, francezii de la Lactalis fiind vedetele pe scena achizitiilor in Romania. Acestia au cumparat doua dintre principalele companii producatoare de lactate – Albalact si Covalact – consolidandu-si astfel pozitia de lideri pe piata de profil.

Industria bunurilor de larg consum va atinge anul acesta valoarea de 50 de miliarde de lei, in crestere cu 9,7% fata de 2015, potrivit estimarilor Nielsen. 48% din piata revine produselor alimentare, 24% bauturilor alcoolice, 16% non-food, 12% bauturilor non-alcoolice. Toate categoriile inregistreaza cresteri in valoare, cele mai importante fiind in zona bauturilor nonalcoolice (14,5%, pana la 5,2 mld. lei), bauturi alcoolice (13,5%, 10,8 mld. lei), non-food (9,1%, 6,9 mld. lei).

Poate unul dintre cele mai active domenii anul acesta a fost industria lactatelor. Anul a inceput in forta prin anuntul francezilor de la Lactalis privind achizitia liderului pietei de profil, Albalact. Lactalis a platit 75 de milioane de euro pentru 97,5% din actiunile Albalact si isi propune sa delisteze compania de pe Bursa de Valori Bucuresti. Grupul Albalact si-a majorat anul trecut afacerile cu 8,9% la 100,9 mil. euro, in timp ce profitul a ajuns la 2,8 mil. euro. Pentru Albalact lucreaza peste 1.000 de angajati.

Tot din industria de lactate a venit cea mai importanta stire pe final de an. Din nou, Lactalis a semnat in luna decembrie acordul de preluare a producatorului Covalact. Fondul american SigmaBleyzer iese astfel din actionariatul Covalact dupa mai bine de noua ani de la achizitia producatorului de lactate. Fondul de investitii ajunsese sa detina 99,4% din actiunile companiei, potrivit Registrului Comertului.

Covalact a incheiat anul trecut cu afaceri de circa 200 mil. lei (45 mil. euro), un profit de 6 mil. lei (1,4 mil. euro) si un numar de 560 de angajati. Compania se afla in top 10 producatori de lactate din Romania in functie de cifra de afaceri. Covalact detine doua fabrici de lactate – Sf. Gheorghe si Miercurea Ciuc – reprezentand o capacitate de productie de 2.500 de tone.

Un alt eveniment care a marcat industria de lactate din Romania a fost reprezentat de scandalul branzeturilor cu E.coli, in care a fost implicat si numele Lactate Bradet. Una dintre sectiile fabricii "Lactate Bradet", inaugurate in urma cu 15 ani in judetul Arges de catre antreprenorul Marius Badea, a fost inchisa la finele lunii februarie, dupa ce in branza de vaci produsa a fost gasita bacteria E.Coli, iar patronul unitatii de productie din Arges a decis sa tina fabrica inchisa pana la finalul anchetei care il viza, deznodamantul fiind in favoarea antreprenorului roman. Cu toate acestea, in cele doua luni de stopare a activitatii, pagubele suferite de producator ajunsesera deja la jumatate de milion de euro.

Pe de alta parte, si sectorul productiei de inghetata a bifat o tranzactie importanta, letonii de la Food Union, producator de lactate, achizitionand afacerea Alpin 57Lux, fondata de omul de afaceri Ioan Istrate. Omul de afaceri Ioan Istrate a lansat Alpin 57Lux in urma cu 22 de ani. Compania are o fabrica in Sebes, judetul Alba, si dispune de propria retea de logistica cu un parc de peste 250 masini si distributie la nivel national.

Industria de inghetata din Romania era estimata anul trecut la 150 milioane de euro. In prezent, cel mai mare jucator din industria locala a inghetatei este Betty Ice, afacere fondata si detinuta de omul de afaceri sucevean Vasile Armenean. Acesta concureaza pe o piata in care activeaza si nume internationale precum Nestle sau Unilever.

Pe final de an japonezii de la Asahi Group au cumparat o serie de branduri detinute de Anheuser-Busch InBev pe piata est-europeana, printre care si operatiunile Ursus Breweries din Romania. Achizitia are o valoare totala de 7,3 mld. euro si va fi finalizata in prima jumatate a anului viitor. Anheuser-Busch InBev a fost de acord sa vanda branduri precum Pilsner Urquell din Cehia, Tyskie si Lech din Polonia, Dreher din Ungaria si Ursus din Romania. Tranzactia este cea mai mare realizata pana acum de catre grupul japonez, care a mai cumparat anterior brandurile Peroni si Grolsch.

Un dus rece….legea 321

Legea 321, prin care retailerii sunt obligati sa aiba la raft 51% produse romanesti, a fost promulgata de presedintele Klaus Iohannis, decizie care a trezit nemultumirea marilor retele de retail. Legea a fost criticata de reprezentantii retailerilor si ai patronatelor, in conditiile in care interzice comerciantilor sa perceapa taxe suplimentare, cum ar fi taxa de raft. Insa reprezentantii marilor retele comerciale sustin ca au descoperit prima scapare majora a actului normativ.

Mai mult, reprezentantii marilor lanturi de retail remarca faptul ca, in definitia data lantului scurt de aprovizionare, nu apare mentionat cuvantul ”retailer”, ceea ce ar lasa loc de interpretari.

Proiectul de Hotarare de Guvern prin care vor fi stabilite normele metodologice pentru legea care prevede ca 51% din produsele alimentare din magazine sa fie romanesti va fi supus dezbaterii publice. Deocamdata, prevederea de 51% nu se aplica, aceasta va intra in vigoare de la jumatate lunii ianuarie. In 18 iulie a intrat in vigoare Legea nr. 150/2016, care modifica si completeaza Legea 321/2009 privind comercializarea produselor alimentare. Insa, normele metodologice nu au fost aprobate inca de Guvern.

“Monitorul Preturilor”, lansat la apa dupa trei ani de lucru la proiect

Consiliul Concurentei a lansat “Monitorul Preturilor”, platforma care afiseaza preturile practicate de principalii retaileri pentru produsele care fac parte din cosul zilnic. Proiectul, la care s-a lucrat mai bine de 3 ani, este momentan disponibil in varianta pilot doar pentru Bucuresti si Ilfov.

“Monitorul Preturilor” ofera preturile pentru 128 de produse din 64 de categorii. Platforma a fost realizata cu sprijinul ANPC, Nielsen si GS1. In “Monitorul Preturilor” sunt inscrisi in acest moment retailerii Mega Image, Lidl, Kaufland, Selgros, Carrefour, Penny si Profi. Vorbim de 303 de magazine din zonele mentionate. Bucurestiul reprezinta 30% din consumul din comertul modern.

Actualizarea preturilor va fi realizata minim o data pe saptamana, retailerii avand libertatea sa faca acest lucru de mai multe ori in decurs de sapte zile.

Potrivit Danielei Badila, director Consiliul Concurentei, Mega Image si Selgros sunt singurii retaileri din platforma care nu ofera pretul detaliat pentru fiecare produs din cosurile de consum. Mai mult, Cora si Auchan nu sunt prezenti inca in proiect.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri