ActiveSoft este una dintre cele mai vechi companii in zona de publishing, activa din 2001. A prins atat “cresterea” exploziva a industriei, dar si caderea continua pe care o suporta. “Inghesuiala este mare, a scazut intreaga piata, agentiile pun presiune pe preturi foarte mult. Lantul valoric este clientul, agentia, regia si apoi venim si noi, site-urile. Si pana sa ajunga la noi…pretul se diminueaza semnificativ”, spune, intr-un interviu exclusiv cu WALL-STREET PRO, Pavel Coman.

Pavel, absolvent al Facultatii de Automatica, a preluat ActiveSoft din 2011. ActiveSoft, parte a fondului de investitii american Broadhurst, are in prezent 12 proiecte, cel mai profitabil fiind PieseAuto.ro.

Avand in vedere provocarile cu care se confrunta piata de publishing din Romania in ultimii ani, strategia ActiveSoft este sa se mute preponderent pe partea de servicii, pastrand exclusiv “site-urile premium de publishing”.

“De exemplu, PieseAuto.ro sau VirtualCards.ro sunt site-uri de servicii, in timp ce SfatulMedicului.ro ne-am gandit sa il nisam si pe el pe servicii de programare la medic, CRM-uri care se pot conecta la clinici, pentru a monetiza mai bine”, spune Pavel.

Preturile pe piata de publishing au scazut constant. Daca in 2008 vorbeam, spune Pavel, de 3 euro/mia de afisari, acum vorbim de un 0,5 euro per mia de afisari. Asa ca solutia este a gasi mijloace alternative de monetizare. “Raman doar site-urile cu continut de calitate, personalizat si, daca se poate, chiar interactiv”.

Cu toate acestea, Internetul romanesc este napadit de site-uri cu continut indoielnic. De ce si cum supravietuiesc? Pavel zambeste dintr-un colt al gurii, ridica din umeri si spune ca “astfel de site-uri…dar si unele televiziuni…vor avea intotdeauna succes. Din pacate. Anumite emisiuni care promoveaza scandaluri, tabloide, au succes. Omul din pacate consuma acest tip de informatie. Pe de alta parte, este un lucru bun ca exista – daca nu ar exista, nu ai putea sa iti dai seama ce site-uri sau televiziuni chiar au continut premium!”, spune el, incercand sa pastreze un ton optimist.

Managerul ActiveSoft spune chiar ca, annual, fondul de investitii american recurge la examene anticoruptie si cursuri anticoruptie, pentru a pastra site-urile companiei curate. “Primesc intrebari precum X are o treaba intr-o tara si pentru a merge mai repede exportul unui produs, vorbeste cu Vama si da personalului o atentie; acordul i-a fost dat de seful lui direct. Cine este de vina?”.

Tendinte in piata de publishing online

Piata de publishing continua sa scada, una dintre cauze fiind aparitia programmatic ads ca tendinta. “Este un sistem foarte util pentru clienti, dar pentru publisheri este dificil, intrucat pretul este fix. Desi pare mai mare initial, totusi adresarea prin programmatic a unui segment de piata nu mai vinde atat de mult, volumele scad”, spune Pavel Coman.

Pe de alta parte, Google impinge publisherii din ce in ce mai mult spre mobile, care este mai greu de monetizat, avand mai putine spatii.

“Ne-am pregatit din 2011-2012 pentru aceasta tendinta. Piata are probleme, per total, cu responsiveness-ul site-urilor. Google vrea, de fapt, numai mobile – pana in 2018, cam 70%. Proiectul Accelerated Mobile Pages (AMP) nu face decat sa sublinieze ca, foarte curand, mobile-ul va covarsi totul si jucatorii trebuie sa fie gata – si asta, intr-un timp relativ mic”.

Intre aplicatii mobile si design responsive, tot varianta mobile a site-ului este mai monetizabila, considera mangerul. “Aplicatiile sunt mai mult servicii, aparand ca o necesitate pentru a acoperi anumite nevoi. Publisherii monetizeaza mai usor site-urile mobile responsive”.

O alta tendinta este servirea de publicitate video, cat mai interactiv si programatic, pentru a se duce pe zonele de interes ale internautilor.

Citeste si:
Predictii 2019: cum va evolua piata imobiliara din Romania
Colliers: Cele mai importante...

ActiveSoft a generat in 2016 venituri de circa 2 milioane de euro, in scadere fata de 2015, “insa am avut o profitabilitate mai buna, am mai optimizat din costuri”.

Aceasta optimizare se traduce si prin scaderea numarului de angajati. In 2010, compania avea peste 200 de oameni, in prezent avand 70. “Adevarat, in 2010 aveam si Ziare.com si Business24.ro care intre timp au crescut si s-au individualizat”.

AdBlock-ul, o problema reala

AdBlock-ul, subiect pe care wall-street.ro a scris de multiple ori, este o problema reala a pietei de publishing, la nivel mondial, desi exista tehnici pentru a fi evitate. “Noi am decis ca cine are adblock activat, sa nu ii mai livram continut. Il anuntam si gata!”.

Este aceasta o tendinta generala? “Nu, nu este”, spune Pavel. “Este o decizie dura, pentru ca pierzi trafic, dar, pe de alta parte, castigi seriozitate. Problema Romaniei este ca nu cumpara servicii”, continua el.

Paywall-ul, plata pentru continut premium, poate fi o solutie? Pavel Coman considera ca da, este o solutie fezabila, insa intreaga piata trebuie sa lucreze spre educarea internautilor pentru a plati pentru continut.

“Cand vin investitorii nostri din SUA si vad ca romanii nu platesc pentru continut…sunt aproape siderati, cum, adica aici nu se plateste pentru asa ceva!? E Raiul pe Pamant la voi, aici, pentru useri”, povesteste, zambind, Pavel.

“Noi am facut o greseala, la nivel de piata, pentru ca in batalia noastra, si in batalia orgoliilor noastre, am gresit. Am obisnuit utilizatorii sa primeasca totul gratis”.

De cealalta parte sunt si gigantii internationali – Google, de exemplu, care, la randul sau, va avea o potentiala problema intrucat Yahoo incepe sa faca, de asemenea, AdSense. De Facebook nu mai vorbim – unul dintre principalii concurenti pentru publishing.

Problema majora? Angajatii din IT

Fiind un jucator mic – “nu ne comparam cu Siveco…sau firme de-ale lui Ghita (Sebastian – n.r.)”, spune Pavel, zambind sagalnic, “asa ca avem dificultati mari in a gasi personal calificat in programare. Desi facultatile sunt valoroase, pregatesc oameni buni, acestia sunt imediat agatati si dusi catre giganti din telecom sau multinationale de soft care opereaza in Romania”.

Cum incearca sa ii atraga, totusi, catre ActiveSoft?

“Este foarte greu sa ii tii. Trebuie sa le oferim program flexibil, salarii poate uneori mai mari decat obtinem noi din activitatea lor. Ei stau mai mult din prietenie!”, spune, zambind, Pavel. “Nu reusim sa compensam ce ofera, de exemplu, un eMag. Insa, pe de alta parte, stiu oameni care s-au dus la eMag si au plecat, nu au facut fata programului incarcat. Aici este mai flexibil”.

Citeste si:
Atacurile cibernetice in 2019: se schimba paradigmele
Predictii despre atacurile...

ActiveSoft, “de vanzare”?

Ca orice fond de investitii, si Broadhurst urmareste profitul si un exit. “Se pune problema aceasta oricand! Cel mai recent am cedat Imobiliare.ro. ActiveSoft, ca firma, nu este de vanzare, insa orice site dezvoltam noi, este. Fiecare site este gandit ca un proiect separat, cu bugetul lui, cu veniturile si cheltuielile lui, si toate cele 12 proiecte le care lucram acum se afla sub palaria ActiveSoft”, spune Pavel Coman.

Practic, orice site de sub ActiveSoft este de vanzare, oricand, pentru suma potrivita. “Suntem in discutii avansate pentru unele, dar nu pot sa le spun acum. Oricum, per total, cele mai cautate sunt cele care au si cel mai mare succes, normal – SfatulMedicului.ro, de exemplu, dar am avut oferte si pentru PieseAuto.ro”.

Acum suntem in faza de expansiune, incercam sa iesim afara. “Romania nu mai are capacitate de absorbtie pentru noi, asa ca vom incerca sa dezvoltam proiecte pentru international”, spune Pavel.

Ce ar schimba la piata de publishing din tara

Intrebat ce ar schimba, rapid, la piata autohtona de publishing online, Pavel Coman nu ezita: “dorinta romanului de a plati informatia. Este insa o problema de “oul, sau gaina”? Pentru a face calitate, ai nevoie de bani, si banii ii poti face din paywall”.

Inghesuiala pe piata este mare, agentiile pun presiune pe preturi foarte mult. “Da, mai este loc pe continut de calitate, dar el este scump si daca nu este apreciat financiar, este greu sa rezisti. Publishing-ul a devenit un business al investitorilor solizi, puternici, care au bani si rabdare. Intre momentul investitiei si al valorificarii ei sunt ani buni”, puncteaza Pavel.

Mai mult, traficul a scazut cam peste tot fata de anii trecuti, in primul rand datorita competitiei in crestere, dar si datorita Facebook-ului, care este, pana la urma, cel mai mare concurent “si pentru care publicul are un apetit justificat”.

“Au aparut si multe clone ale unor site-uri vechi. Sunt cateva, de exemplu, care seamana suspect de bine cu ce am facut noi, atat ca design cat si continut. Traversam un fenomen…cum sa ii spun…inspirational!”, incheie, zambind, Pavel.

Citeste si:
24 de predictii pentru anul viitor: Presa, instrument politic
24 de predictii din 7...


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Economie »



Citeste si
Romania digitala: In crestere, dar tot mediocra