Cresterea exporturilor de medicamente, in urma unor parteneriate din tari precum SUA, Vietnam sau Serbia, precum si extinderea gamei de produse pe plan national, vor duce la o crestere semnificativa a profitului producatorului roman Antibiotice Iasi (ATB) in urmatorii ani, anticipeaza analistii companiei de servicii financiare BRK Financial Group. In acest context, analistii BRK anticipeaza un potential de crestere de 15,4% (8,6% avand in vedere cotatiile actuale de pe bursa) pentru actiunile Antibiotice.

BRK Financial Group are un pret tinta de 0,5911 lei pentru o actiune ATB, insotit de o recomandare „buy” pentru titlurile companiei din Iasi. Antibiotice se tranzactiona miercuri pe Bursa de Valori Bucuresti la un pret de 0,544/actiune, producatorul de medicamente fiind astfel evaluat la 362,5 mil. lei (80,4 mil. euro).

La momentul actual, produsele Antibiotice sunt prezente in 73 de tari la nivel mondial, una dintre cele mai evidente perspective pentru companie fiind dezvoltarea societatii pe segmentul de export, atat din punct de vedere al exportului de produse finite, cat si din punct de vedere al exportului de substante active.

„Indreptarea spre export vine oarecum natural in contextul de piata actual, avand in vedere ca in Romania, sunt practicate cele mai mici preturi pe medicamente din Europa si circa 50 % din pretul unui medicament la ora actuala reprezinta taxe si impozite. Pietele de export nu se rezuma la SUA, Antibiotice exportand atat substante active, cat si produse finite si in Europa si in regiunea asiatica. In Europa, spre deosebire de SUA, cresterile valorice sunt mai mari decat cele cantitative, ceea ce reflecta cresterea preturilor de catre Antibiotice pe aceste piete”, mentioneaza Bianca Moldovan, analist in cadrul BRK Financial Group.

Date financiare
2015 2016 (estimare)
2017 (estimare)
Venituri (mil. lei) 353,7 363,2 405,8
EBITDA (mil. lei) 52 59,7 68,8
Profit net (mil. lei) 27 31 32
Marja neta 8% 9% 8%

Principalele produse exportate de Antibiotice in Europa sunt cele injectabile, care in primele noua luni ale lui 2016 au inregistrat o crestere cantitativa de 50% si valorica 75%.

Conducerea Antibiotice atribuie mare parte din cresterea exportului in Europa unui nou parteneriat realizat cu o firma locala din Serbia. Potrivit unui raport al administratorilor, aici au fost inregistrate noua medicamente sub brand Antibiotice, altele patru sunt in curs de inregistrare si se vizeaza si abordarea produselor dermatologice.

In regiunea asiatica, Antibiotice va inaugura cat de curand o reprezentanta localizata in Vietnam in vederea promovarii produselor care sunt in curs de autorizare: 7 produse antiinfectioase se preconizeaza ca vor fi autorizate pana in 2017 si altele 13 pana in 2019. Antibiotice vizeaza si pietele invecinate din Taiwan, Hong Kong si Filipine.

Antibiotice este lider mondial in productia de Nistatina, substanta antifungica utilizata in tratamente farmaceutice si cosmetice, iar SUA este cea mai importanta piata pentru acest produs. Compania exporta in Statele Unite si produse finite, care au inregistrat o crestere de 30% in primele noua luni din 2016 (y/y), in principal datorita exportului de produse injectabile (+68% valoric, +73% cantitativ).

O alta perspectiva de crestere pentru Antibiotice tine de dezvoltarea si extinderea gamei de produse pe plan national, cu precadere produsele farmaceutice (cu, dar mai ales fara prescriptie medicala) destinate sistemului nervos si celui cardiovascular.

In 2007 – 2009, Antibiotice a intrat pe piata medicamentelor destinate sistemului cardiovascular, in primele noua luni din 2016 a lansat doua game de produse noi destinate acestuia, iar in momentul de fata comercializeaza 19 produse aferente . Conform datelor Cegedim, in perioada iulie 2015 – iunie 2016, medicamentele destinate sistemului cardiovascular au ocupat cea mai mare cota de piata, 24,3 %, dupa volum, si a doua cea mai mare cota de piata dupa valoare (PPP), si anume 15,2%.

„Dimensiunea acestui segment de piata si dinamica in crestere, releva o oportunitate pentru Antibiotice pe acest segment”, considera Bianca Moldovan. Ea adauga ca Antibiotice are perspective bune de crestere si pe segmentul medicamentelor destinate sistemului nervos. Acestea reprezinta doar 0,6% din piata romaneasca de medicamente, insa beneficiaza de o dinamica de crestere buna (+6,6% y/y) si au un pret mult mai ridicat: in perioada iulie 2015 – iunie 2016, pretul acestui tip de medicamente a fost de cel putin zece ori mai mare decat pretul mediu al oricarui alt segment de produse farmaceutice.

Incertitudinea privind taxa clawback si concurenta, principalele riscuri pentru Antibiotice

Cadrul legislativ si fiscal ce vizeaza aplicarii taxei clawback reprezinta principalul risc pentru companiile farmaceutice din Romania, inclusiv Antibiotice.

„Avand in vedere politica fiscala a tarii noastre in ceea ce tine de productia de medicamente compensate, pentru producatori devin mult mai rentabile medicamentele vandute fara prescriptie medicala”, considera analistii BRK.

Taxa clawback presupune ca producatorii de medicamente sa returneze statului roman o parte din profitul realizat din vanzarea de medicamente compensate care depasesc suma alocata fiecarui producator in parte de catre Fondul National de Asigurari. „In acest fel, productia de medicamente in scopul vanzarii acestora ca si compensate poate deveni chiar neprofitabila pentru Antibiotice, mai ales in conditii de reglementare a anumitor preturi la medicamente. Scaderea preturilor la medicamente in 2015 a scos din zona profitabilitatii anumite produse mai ieftine . Mai mult, in Romania se practica cele mai mici preturi la medicamente din Uniunea Europeana”, mentioneaza Bianca Moldovan.

Top valoric vanzari ale producatorilor de medicamente

Locul Compania
Vanzari aprilie 2015 - martie 2016 (mil. lei)
1 AbbVie 932
2 Sanofi 815
3 Novartis 586
4 Servier Pharma 550
5 Pfizer 539
12 Antibiotice 292

Sursa date: BRK

Concurenta puternica, atat pe plan intern, cat si la nivel international, reprezinta un alt risc important pentru Antibiotice. „La nivel mondial , dar si pe piata din Romania, activeaza producatori de renume, corporatii multinationale cu bugete de research si resurse aproape infinite . Astfel ca, tinerea pasului in inovatie devine o provocare foarte mare pentru Antibiotice, mai ales avand in vedere strategia pe termen mediu si lung de orientare spre export”, subliniaza analistii BRK.

Top vanzari ale producatorilor de medicamente in functie de volum

Locul Compania
Vanzari aprilie 2015 - martie 2016 (milioane unitati)
1 Sanofi 59
2 Sun Pharma 46
3 Servier 31
4 Antibiotice 30
5 Alvogen 28

Antibiotice s-a situat pe locul al patrulea in Romania din punct de vedere al volumului vandut in perioada aprilie 2015 - martie 2016. Din punct de vedere al vanzarilor valorice, Antibiotice cade insa pe locul 12.

BRK anticipeaza ca Antibiotice Iasi va inchide anul 2016 cu un profit net de 31,3 mil. lei, in crestere cu 15% fata de anul precedent, in vreme ce profitul din exploatare ar urma sa urce la 42,5 mil. lei, reprezentand de asemenea o crestere de 15%. „Bazam aceste estimari pe cresterea exporturilor, dar si pe veniturile aferente noilor medicamente lansate destinate sistemului cardiovascular si celui nervos – central”, explica analisti BRK.

Principalii actionari ai Antibiotice Iasi sunt Ministerul Sanatatii si SIF Oltenia, acestia detinand 53%, respectiv 14% din titlurile societatii. Actiunile ATB au crescut cu 3,8% anul acesta, dupa ce in 2016 s-au depreciat cu 2,2%.

Foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri