A crescut constant in ultimii ani, odata cu digitalizarea si aparitilia noilor tehnologii si pare ca, in viitorul apropiat, va avea o pondere tot mai mare in randul serviciilor oferite de agentiile de presa, care se reorganizeaza si isi schimba modelul de business. Am stat de vorba cu Raluca Duta, chief The Bridge Golin, despre schimbarile si tendintele din industrie, care este comportamentul in mediul digital si cum crede ca va arata aceasta piata in urmatorii ani.

Tendintele in PR-ul digital sunt foarte apropiate de cele din digital listate anterior. Astazi, limitele dintre domenii devin din ce in ce mai estompate si, la final de zi, nu este atat de importanta diferentierea intre PR digital si digital, ci zonele comune, de interactiune, experientele memorabile pe care le creezi pentru consumatori lucrand pentru brandurile care sunt apropiate de ei”, spune Raluca Duta.

The Bridge este hub-ul Golin, format din specialisti de social media si axat pe servicii digitale. Departamentul de PR al Golin a luat nastere in 2012, odata cu lansarea de pagini de Facebook si aplicatii de Facebook pentru clienti cu mare potential de comunicare in social media precum Mercedes-Benz, Colgate, Electrolux. Ulterior, au realizat campanii de continut in social media, mai ales cu bloggeri si influentatori online si au coordonat conturile de Facebook, LinkedIn, Instagram, Snapchat ale clientilor, comunicand prin tactici complexe - de la storytelling pe hashtaguri, la cel vizual si video.

In 3 ani cred ca nu vom mai vorbi de PR digital, vom vorbi de digital cu focus pe continut si comunitati. Ne vom specializa pe crearea de continut in formele cel mai usor digerabile de catre consumatori: video, continut adaptat pentru mobile, cu focus pe educatie si pe experienta personala. Vom construi si vom strange consumatorii in comunitati online, dar vom continua sa le oferim experiente si intalniri cu brandurile in offline, unde impreuna se pot identifica si pot lupta pentru cauze comune”, spune Raluca.

Comparativ cu perioada de inceput a departamentului de PR digital, diferentele dintre tipurile servicii oferite sunt foarte mari. “Se vede diferenta din etapa de briefing, cand clientii puncteaza ca isi doresc propuneri creative, care sa genereze rezultate specifice in social media. E cea mai intalnita formulare azi. Asadar, pentru clienti e esential sa aiba anual minimum o campanie sau un proiect de mare impact in social media, care sa genereze engagement pe canale de social media owned, bought, shared si earned. Social media integrata strategic a devenit un avantaj competitiv al clientilor in fata concurentei si in mintea consumatorilor, mai ales in contextul in care noii consumatori sunt din ce in ce mai neloiali fata de branduri”, spune sefa The Bridge.

Tendinte in comportamentul consumatorului roman de social media

Principalele tendinte in randul consumatorilor romani sunt la nivel de continut. De altfel, trendurile in social media si digital in ceea ce ii priveste pe consumatorii romani sunt similare cu cele internationale. Astfel, romani de azi au o atentie limitata cand sunt activi pe retelele de socializare deoarece sunt bombardati cu informatie, precum feed-urile prietenilor, continutul de pe paginile de brand/publicatii pe care le urmaresc in mod constant, la care se adauga si postarile promovate de branduri care i se afiseaza utilizatorului roman de azi deoarece e parte dintr-un target relevant pentru brandul respectiv. “In acest context al afluxului de informatii din newsfeed, s-a redus timpul de atentie. In plus, e important sa observam ca, potrivit datelor si studiilor despre consumatori, 40% isi iau informatiile si stirile din social media”, explica Raluca Duta.

Scaderea timpului de atentie la informatiile din social media, corelata cu consumul de informatii in mare parte din social media, are efecte si asupra continutului pe care consumatorii il prefera in feed-urile lor, dar si cu interactiunile pe care ei le au cu brandurile. “Astfel, un trend de continut este video-ul, care a devenit mainstream, nu mai este preferat doar de tineri – care, de altfel, sunt si mari creatori de continut video. Daca se spune despre o imagine ca face cat o mie de cuvinte, un minut de video face cat 1,8 milioane de cuvinte (asa estimeaza analistii impactul video-ului)”, continua sefa The Bridge.

Inclusiv la nivelul consumatorilor romani se observa o trecere/evolutie de la video-ul static, inregistrat si editat la live stream, de la vizionarea lui pe desktop la urmarirea pe mobile mai ales in contextul in care marile retele de socializare prioritizeaza video-ul in algoritmii lor.

Raluca Duta, Golin

Cat despre interactiunea consumatorilor romani cu brandurile in social media, reducerea timpului de atentie este strans legata de modul in care privesc romanii interactiunea. “Totul trebuie sa fie cat mai real time, toti asteapta raspunsuri din partea brandurilor la nevoia lor de informare in maximum o ora si trateaza social media, paginile de Facebook si Instagram ca principalul canal unde considera ca brandurile trebuie sa faca customer service. E cel mai la indemana pentru ei sa scrie o reclamatie pe Facebook decat sa caute websiteul companiei, sectiunea de contact sau sa inceapa sa sune pentru reclamatii”, spune Raluca.

In paralel cu preferinta consumatorilor romani pentru strangerea de informatii din social media si rezolvarea de probleme prin social media, ce se mai intampla este ca azi consumatorii isi doresc sa se intoarca la viata reala. Toti consumatorii de azi sunt recunoscatori pentru existenta social media pentru ca le ofera posibilitatea de a fi parte din comunitati pe bune, comunitati reale, care exista in offline. Comunitatile din social media nu sunt superficiale, sunt foarte creative, puternice si dornice de conexiuni umane offline.

Trenduri in mediul digital

In ceea ce priveste tendintele din mediul digital, Raluca Duta considera ca acestea se vor concentra la nivelul creatorilor de continut, la explozia mobile-ului si la marketing-ul prin influentatori.

Astfel, in contextul reducerii surselor de incredere din media traditionala si cresterii cantitatii de continut din feed-urile de social media, consumatorii de astazi sunt deschisi sa primeasca informatie de la o varietate de creatori de continut asa cum nu s-a mai intamplat niciodata. “Astazi, consumatorii apreciaza mai mult si au mai multa incredere in continutul creat despre brandurile pe care le folosesc de catre prietenii lor vocali din social media decat in jurnalisti sau personalitati online. Pentru a considera un continut drept valoros, el trebuie sa ii invete pe consumatori ceva nou, sa fie prezentat sub forma de video-uri, sa fie autentic, sa se potriveasca natural cu experienta de viata a consumatorului si sa includa si o poveste personala”, considera sefa The Bridge.

Pe langa sursa continutului, s-a mai schimbat si modul in care este consumat acesta. Astfel, daca in prezent un millennial petrece aproximativ 490 de minute pe zi interactionand cu orice tip de media, pana la finalul anului cifra va creste la 506 minute. “Deci se consuma mult continut, ce s-a schimbat este modul cum e consumat acest continut, respectiv prin intermediul device-urilor mobile permanent conectate la internet, iar retele precum Instagram, Snapchat si Youtube vor fi cele mai folosite canale”, spune Raluca.

De asemenea, 2017 se anunta a fi un an in care bugetele investite in marketingul prin influentatori vor creste considerabil, in stransa legatura cu o evaluare constanta a ROI-ului generat de influentatori pentru brand si un tracking foarte strict al acestor rezultate. “In 2016, marketingul prin intermediul influentatorilor din mediul online s-a generalizat. Majoritatea brandurilor lucreaza azi cu influentatori, tactica ce a devenit o parte efectiva din strategia lor de marketing deoarece cu ajutorul acestora reusesc sa creeze continut autentic despre brand si engagement in jurul produsului/al brandului”, explica Raluca.

Nu in ultimul rand, industria de PR digital va fi marcata de schimbarile tehnologice, mai exact de experientele virtuale. “Studiile arata ca maturizarea tehnologiilor realitatii virtuale si augmentate duce la o schimbare fundamentala – de la un internet in care informatia este principala valoare, la unul unde experientele devin valorile esentiale. Previziunile arata ca experientele digitale vor ajunge sa aiba o relevanta la fel de importanta ca experientele reale, ba chiar vor fi mult mai cautate si apreciate. De ce? Pentru ca intr-o lume virtuala limitarile fizice care tin de cost, accesibilitate si capacitate personala nu se mai aplica la nivelul experientelor, timpul consumatorilor fiind singurul deficit”, incheie Raluca.

Sursa foto: keport/Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri