Cristian Preotu, proprietarul Le Manoir - firma prin care vinde produsele de gastronomie fina Comtesse du Barry si detine o ciocolaterie si doua restaurante, incheie 2016 cu o cifra de afaceri de 5 milioane de euro din gustul romanilor pentru lux. In plus, antreprenorul pariaza din ce in ce mai mult pe acest "gust" si deschide doua wine baruri si cauta spatii pentru doua magazine Comtesse du Barry.

"Incepem sa avem aceeasi tipologie de clienti ca in Franta sau in Italia, adica sunt persoane care nu cumpara destul de mult, dar cumpara destul de des si lucruri interesante", spune proprietarul Comtesse du Barry, potrivit caruia valoarea medie a unui bon in magazin este de 150 lei de persoana.

Cristian Preotu (35 ani), un absolvent de Drept care a trait ani de zile in Franta, a adus in 2004 produse Comtesse du Barry in Bucuresti, produse de gastronomie fina care in prezent se regasesc in patru magazine proprii - trei in Bucuresti si unul in Cluj-Napoca. Pe langa acestea, antreprenorul roman a deschis intre timp un restaurant frantuzesc, Le Bistrot Francais, un restaurant japonez - Sushi Room, o ciocolaterie Michel Cluziel, doua magazine Petit Bateau si urmeaza sa deschida doua wine baruri in Capitala si Cluj.

Dintre business-urile pe care le administreaza in prezent, magazinele Comtesse du Barry - care vand branzeturi, foie gras, caviar, vinuri frantuzesti - reprezinta cea mai mare parte din cifra de afaceri, 2,3 milioane euro in 2016.

Comtesse du Barry se prezinta foarte bine in comparatie cu alte piete din regiune, Ungaria, Polonia, Cehia, Turcia. Piata este departe de saturatie si nu cred ca ajunge la saturatie vreodata, fiindca se dezvolta in fiecare an si cu cat clientii gusta produse bune, cu atat intoarcerea e dureroasa si dificila. Piata este intr-o dezvoltare continua. Daca ar aparea toate brandurile de lux in Romania, nu ar face fata cu siguranta. Dar se echilibreaza singura piata. Noi am mai avea posibilitatea sa mai deschidem un magazin, in zona Cotroceni.

- Cristian Preotu -

Magazinele Comtesse du Barry se regasesc langa Ateneu, mall Baneasca si Primaverii, iar Bucurestiul ar mai putea "suporta" inca doua magazine, in zona Cotroceni si zona Floreasca, a mai precizat antreprenorul. El spune ca in prezent cauta spatiu pentru urmatorul magazin, pe care il vede in cartierul Cotroceni, o zona in care locuiesc clientii care cauta produse de lux, dar si pentru un potential magazin in Floreasca, unde ar deschide cel mai devreme in doi ani de zile. Investitia intr-o singura unitate se ridica la 200.000 euro.

"Nu exista zone comerciale foarte bine puse la punct. Este destul de dificil. Si eu nu sunt un mare adept al mall-urilor. Mall-urile sunt solutia de facilitate pentru cine vrea sa deschida retail", considera proprietarul Le Manoir, pentru care estimeaza afaceri de 5,5-6 milioane euro in 2017.

Ce potential pentru lux are zona Tineretului: "Acolo cu siguranta se vor dezvolta zeci de Mega Image-uri"

"Sunt investitii destul de mari, care necesita o clientela suficienta. Si cred ca inca doua ar fi suficient. Pentru mine, Bucurestiul este echivalentul unui oras mare din Franta, Bordeaux sau Lyon, in ce priveste capacitatea de cumparare a acestor produse", spune Cristian Preotu, care subliniaza ca zona Tineretului nu are potential pentru produse de lux. "Acolo cu siguranta se vor dezvolta zeci de Mega Image-uri. Dar noi furnizam marcile (n.r.: din Comtesse du Barry) in Mega Image si Metro. Pe partea de vinuri frantuzesti avem aproximativ 40% din piata actuala", spune antreprenorul, care nu vede potential pentru deschiderea de magazine Comtesse du Barry in afara Bucurestiului.

In Constanta si Timisoara am avut magazine, dar le-am inchis dupa 4-5 ani de activitate fiindca nu reuseau sa decoleze. Nu pierdeam bani acolo, dar nu reuseam sa avem o clientela suficienta in asa fel incat magazinul sa traiasca mult si frumos. Nu exista fluxul suficient de cumparare pentru a face magazinul sa traiasca asa cum trebuie.

- Cristian Preotu -

El mai spune ca numarul clientilor care ar putea cumpara din magazinele Comtesse du Barry se situeaza intre 150.000 si 200.000 de persoane, insa an de an sunt tot mai multi romani care cumpara branzeturi, foie gras, caviar, vinuri frantuzesti sau ciocolata fina. In plus, daca in trecut expatii erau cei mai numerosi clienti, in prezent 75% din clienti sunt romani. Mai mult, clientii au inceput sa fie mai cunoscatori si cumpara produse din ce in ce mai mult pentru consumul propriu, si nu pentru a oferi cadouri cum se intampla in 2014-2015.

Concurenta cea mai mare pentru noi sunt magazinele din Londra si din Paris.

"Clientela este pretentioasa, preturile sunt echivalente cu cele din Franta. Sunt multi clienti in Romania care cumpara din magazinele din afara. Concurenta cea mai mare pentru noi sunt magazinele din Londra si din Paris", mai spune Cristian Preotu, care subliniaza ca pentru produsele de calitate inalta, preturile sunt echivalente peste tot in lume fiidca sunt putine. "In Franta, Comtesse du Barry este mult mai concentrat pe foie gras cu terina. Noi am dezvoltat pe branzeturi, caviar, vinuri. In Franta, langa magazinul Comtesse du Barry sunt un magazin de vinuri, un magazin de branza", continua antreprenorul sa spuna.

Pe langa clienti persoane fizice, produsele frantuzesti sunt cumparate si de companii pentru a le oferi cadou, cu un bon mediu de 150-200 lei, insa sunt si comenzi de mii de lei sau chiar mii de euro per client. De altfel, cea mai mare comanda individuala a fost de 80.000 euro in 2016.

Dincolo de potentialul din Romania, care desi este in crestere este limitat, Preotu vrea sa depaseasca granitele la propriu si sa deschida un magazin Comtesse du Barry in Viena, dupa ce in urma cu doi ani a intrat pe piata din Belgrad. "Ne uitam sa deschidem la Viena. Nu neaparat anul acesta. Este un proiect la care lucram de un an.Sunt tari in care nu exista, sunt alte tari mai surprinzatoare ca Romania in care exista 4 magazine: in Anglia nu exista, care este o superpiata", conchide proprietarul Le Manoir.

Sursa foto: Tsuguliev/Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri