Marketingul este transformat de digital si experienta utilizatorului, aceste doua tendinte fiind in centrul atentiei marketerilor de top din intreaga lume. Totusi, metodele traditionale de a face marketing, precum ATL si BTL, nu isi pierd din importanta, ci dimpotriva, sunt potentate de noul trend digital, iar impreuna formeaza TTL — Through-The-Line Marketing. Daca in anul precedent am observat cum noi tehnologii apar si dispar fulgerator, in anul 2017 le vom vedea concret in actiune. Putini ar fi putut prezice amploarea fenomenului Pokémon Go, care a disparut la fel de firesc cum a aparut. In schimb, au ramas confirmari pentru comunitatea din marketing: consumatorii sunt gata sa experimenteze cu noile tehnologii.

Creste apetitul pentru digital

Conform unui studiu realizat de We are Social in colaborare cu Hootsuite, dat publicitatii la inceputul lunii ianuarie, digitalizarea la nivel global continua sa cunoasca cresteri semnificative. La nivel global, exista 3.7 miliarde de utilizatori de Internet, aproximativ 4.9 miliarde de abonati pe mobil si peste 2.5 miliarde de utilizatori pe retelele sociale. Rata de penetrare a Internetului in lume este de 50%, iar cea a retelelor sociale de 34% (conform studiului Hootsuit, Digital in 2017 Global Overview).

Asadar, avem de-a face cu oameni echipati cu smartphone-uri si gadgeturi inteligente, conectati la Internet, dar cu din ce in ce mai putin timp liber la dispozitie. Consumatorii sunt deschisi sa raspunda celor care le vorbesc pe limba lor, in mediile pe care ei le prefera si in timp real. Noile provocari aduc noi oportunitati. Marketerii pot profita de ele tinand cont de cateva aspecte.

Asteptarile consumatorilor

Pentru o targetare contextuala este important sa ne uitam la ce site-uri, platforme si aplicatii folosesc consumatorii si, cel mai important, care dintre acestea sunt mai relevante pentru brandul nostru.

Mai departe, este esential sa intelegem ce ii motiveaza pe oameni sa foloseasca instrumentele digitale. Ce continut putem noi, ca marketeri, sa le oferim astfel incat sa se simta informati, amuzati si valorificati.

Consumatorii actuali vor cauta experiente care sa satisfaca aceste cerinte simultan. Prin urmare, cum putem exploata mai bine aceste oportunitati? Pentru a fi in trend, marketerii ar trebui sa intre in pielea clientului si sa ii ofere acestuia o adevarata calatorie la cumparaturi, exact cand si unde isi doreste acesta.

Tehnologia transforma consumatorii in prosumatori

Accesul la comunicarea in timp real a determinat o crestere a apetitului consumatorilor pentru informatie. Acest lucru determina o atentie sporita a acestora in ceea ce priveste provenienta produselor pe care le consuma, dar si cat de “green” este brandul, in general.

Conform unui studiu realizat de MKOR Consulting, cautarea produselor dorite pe Google este principala sursa de informare atat pentru consumatorii din online cat si pentru cei din offline: aproximativ 60% din acestia folosesc cautarile pe Internet pentru a identifica magazinele de unde vor face achizitii.

A devenit o normalitate ca informatiile sa fie la un click distanta, iar cumparatorii pot deveni frustrati daca nu au acces imediat la detalii despre produsele achizitionate. In ultimii ani au aparut companii care si-au dezvoltat o politica axata pe transparenta si sustenabilitate.

Continut livrat instant sau mai simplu - mobile

Inca din anii trecuti, s-a observat o preferinta certa pentru mobile, iar anul acesta utilizatorii platformelor mobile sunt mai numerosi decat utilizatorii desktop. Pe langa acest aspect, utilizatorii de smartphone prefera continutul video. Cu alte cuvinte, 2017 va fi anul de crestere pentru video si mobil.

Orice tip de tehnologie care implica mobile a cunoscut o crestere care nu poate fi ignorata. Numai in perioada 2015-2016, rata de utilizare a aplicatiilor mobile a crescut cu 98%, in timp ce comunicarea prin SMS a crescut cu 111%. Tendinta va fi din ce in ce mai mult de a folosi aplicatiile mobile si SMS-urile ca mijloace de interactionare cu clientii.

Adaptarea la acest trend inseamna website-uri optimizate pentru toate tipurile de ecran (responsive), aplicatii dedicate brandului sau campanii targetate pe mobile, precum si adaptarea la valul de realitate virtuala si augmentata, IoT, prin aplicatii pentru VR/AR, integrare pe retelele sociale sau live streaming.

Gadgeturile ne sar in ajutor

Internetul Tuturor Lucrurilor sau IoT este o tehnologie care s-a dezvoltat in ultimii 2-3 ani, iar anul acesta este de asteptat sa ia amploare. Dispozitivele portabile vor avea o rata semnificativa de adoptie, ceea ce insemna mai multe date de minat pentru marketeri.

IoT va permite colectarea de date despre obiceiurile consumatorilor si le va oferi posibilitatea marketerilor sa interactioneze eficient cu ei. Reclamele vor fi targetate in functie de fiecare miscare a consumatorilor, informatiile disponibile azi permitand o personalizare extrem de eficienta a campaniilor. La finalul zilei, marketerii vor fi multumiti ca si-au atins targetul, iar clientii lor vor fi satisfacuti pentru ca au obtinut intocmai ce si-au dorit.

Termostatul poate va fi mai vorbaret decat de obicei sau frigiderul va spune ca mai este nevoie de lapte si va propune magazine apropiate care au brandul preferat de lapte. Cu alte cuvinte, obiectele folosite zi de zi vor fi conectate la Internet. Acest lucru inseamna o usa deschisa marketerilor si brandurilor care se vor putea integra cu usurinta in viata cotidiana a consumatorilor.

Pana in 2020, se estimeaza ca vor fi 20.8 miliarde de dispozitive conectate unul la altul, ceea ce inseamna aproape de 3 ori mai multe device-uri care vorbesc intre ele decat oameni pe planeta. Datele obtinute prin acest mod vor schimba modul de viata al tuturor.

Social media devine sinonima cu acum

Preferinta pentru transmisiunile live se poate observa pe majoritatea platformelor de social media. Pe langa Snapchat si Instagram, Facebook a introdus optiunea de Live si video la 360 grade. Tehnica aceasta de marketing se adreseaza in mod special generatiei de millenials care prefera mai degraba sa caute divertisment si continut educativ pe YouTube decat sa deschida televizorul.

Snapchat, YouTube, gifuri si Vine sunt tipul de continut din ce in ce mai cautat si consumat. Live streaming este mai usor de realizat ca niciodata cu platforme precum Periscope si Blab. Oricine detine un smartphone poate interactiona sau chiar crea un astfel de video. 2017 va fi anul continutului de tip video care va fi integrat din ce in ce mai mult in campaniile de marketing care ii vor transforma pe clienti in adevarate vedete.

Yuuuge Data

Colectarea si analiza de date vor fi instrumente esentiale pentru afacerile care le vor folosi sa personalizeze experienta la cumparaturi. Big Data, formata din date nestructurate, inclusiv din date de pe platformele de socializare, sunt o adevarata mina de aur pentru marketeri. Ele ofera insighturi privind comportamentul clientilor si analize predictive. In 2017, deciziile de marketing se vor lua in baza informatiilor obtinute prin analiza Big Data.

Industria retailului va fi dominata de informatii despre lantul de aprovizionare si despre procesul de cumparare. Big Data este o resursa existenta, care rezulta din interactiunile consumatorilor cu “lucrurile” conectate, iar businessurile care nu le vor acorda atentia cuvenita risca sa-i piarda pe cei care, in timp ce asteapta la coada, verifica de pe smartphone-ul lor preturile competitorilor.

Pana de curand, multi marketeri s-au ferit in a folosi si interpreta Big Data, fie din cauza lipsei de abilitati numerice, fie din cauze lipsei de resurse financiare. Acum insa, exista o multitudine de tooluri care usureaza minarea si administrarea de date. In stransa legatura cu invatarea artificiala, Big Data pot fi minate pentru a identifica tendinte in comportamentul consumatorilor.

Cumparaturile se vor face oriunde si oricand

Omnichannel implica luarea in calcul a tuturor canalelelor de vanzare si comunicare catre client. Pe langa abordarea clasica, de comunicare multichannel, afacerile care au in vedere omnichannel trateaza vanzarile ca pe un canal de comunicare in sine.

In aceasta abordare, este important sa fie acordata atentie felului in care clientul se raporteaza la companie. Esential este ca omnichannel sa contribuie la experienta personalizata a cumparaturilor. Pentru a ajunge la acest rezultat trebuie avuta in vedere o combinatie de date din social media, mobile si din tehnologiile cloud.

Avantajul diversitatii canalelor de comunicare si de vanzare este ca permite o targetare precisa si in timp real. Spre exemplu, soferii in cautarea unui anumit produs pot fi instiintati in timp util ca produsul pe care il cauta se afla in apropiere.

Sursa foto: garagestock/Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri