Aproape 28% din veniturile unei gospodarii obisnuite din Romania sunt cheltuite anual pe alimente, cel mai mare procent din Uniunea Europeana (UE). In schimb, cheltuielile pe asigurari facultative sunt extrem de reduse fata de alte state UE, romanii cheltuind in medie doar 0,3% din venituri pe acestea, comparativ cu o medie de 2,5% la nivelul UE, potrivit datelor furnizate de Comisia Europeana.

Alimente

Cheltuielile cu alimentele reprezinta un procent important in bugetul oricarei familii din UE, insa Romania depaseste cu usurinta majoritatea statelor, peste un sfert din veniturile unei gospodarii locale fiind cheltuite pe aceasta categorie de produse.

Alcool si tutun

Si la aceasta categorie Romania se afla in jumatatea superioara a clasamentului fata de alte state UE, cu un procent de 5,7% din veniturile totale.

Imbracaminte si incaltaminte

Cu un procent de 3,4%, Romania se situeaza sub media UE in privinta cheltuielilor pe imbracaminte si incaltaminte, care ajunge la 5% din veniturile unei gospodarii.

Chirie, intretinere si utilitati

Chiria, intretinerea si facturile la utilitati reprezinta a doua cea mai mare categorie de cheltuieli pentru romani. Totusi, tarile nordice si cele din vestul continentului conduc acest capitol: in Danemarca, de exemplu, aproape 30% din venitul mediu anual de 24.400 euro al unei gospodarii ajunge sa fie cheltuit pe chirii si facturi precum cele la electricitate si gaze.

Mobila si electrocasnice

Locuitorii din Austria, Germania si Malta cheltuiesc cel mai mult pe mobila si electrocasnice (procente de pana la 7%), in vreme ce in Romania procentul ajunge la 4,5%.

Achizitii de vehicule

Asa cum era de asteptat, germanii au cheltuieli semnificative cu achizitiile de vehicule (4,6% din venitul anual), aproape la egalitate aflandu-se si britanicii. Totusi, primul loc este ocupat de Luxemburg, cu un procent de 5%. In schimb, preferinta romanilor pentru masini second-hand face ca tara noastra sa se afle la finalul clasamentului, cu un procent de doar 2%.

Combustibil si intretinere vehicule

Combustibilul, piesele de schimb si intretinerea vehiculelor in general reprezinta a treia cea mai mare cheltuiala pentru o familie obisnuita din Romania, cu un procent de 6,3% din venituri.

Servicii de transport

Cheltuielile cu biletele si abonamentele pentru serviciile de transport in comun reprezinta 3% din veniturile unei gospodarii romanesti (locul 5 in Europa). In schimb, grecii cheltuiesc de doua ori mai mult pe aceste servicii, ei ocupand primul loc in UE.

Servicii de comunicatii (telefonie si internet)

Tot grecii ocupa primul loc si la acest capitol, cu un procent de 4,4% din venituri, in imediata apropiere fiind romanii, care cheltuiesc anual 4,1% din venituri pe abonamentele telefonice si de internet.

Restaurante si cafenele

Una dintre cele mai mari diferente dintre Romania si celelalte state UE este reprezentata de cheltuielile cu iesirile in restaurante si cafenele. Doar 1,1% din veniturile unei familii romanesti reprezinta notele de plata din restaurante, comparativ cu 14,6% in Spania.

Hoteluri si cazare

Cipru si Malta sunt tarile unde populatia cheltuieste cel mai mult pe cazare (procente de pana la 8% din venituri), in vreme ce in Romania procentul ajunge la 1,1%.

Asigurari

Cheltuielile cu asigurarile facultative reprezinta un procent infim in Romania comparativ cu alte state membre UE, doar 0,3% din veniturile unei familii locale fiind platite pentru asigurari precum cele de viata sau de sanatate.

*In cazul Romaniei, 19,1% din cheltuielile unei gospodarii nu se incadreaza in niciuna dintre categoriile de mai sus, ele fiind catalogate ca fiind “diverse” si putand include oricare alta categorie de cheltuieli, inclusiv donatii, investitii sau economisire. Procentul de cheltuieli “diverse” este similar celorlalte tari UE (20-25%).

**Bulgaria si Croatia nu au fost incluse in statistica, neexistand date suficiente pentru aceste tari.

Foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri