Catalin Mahu este unul dintre veteranii industriei de restaurante din Romania, in special din Bucuresti, unde a devenit cunoscut prin lantul localurilor cu specific traditional romanesc La Mama. Anul acesta, antreprenorul sarbatoreste 18 ani de ani de la deschiderea primului restaurant, un fel de majorat al busieness-ului, ocazie cu care a povestit despre cum a simtit anul 2016, cum a resimtit efectul Legii Antifumat si de ce nu mai este "nebunia de acum 10 ani", cand romanii cheltuiau pentru ca "erau atat de multi bani".

Pe 27 februarie 1999, Catalin Mahu deschidea primul restaurant La Mama. In prezent, antreprenorul are 6 restaurante in Bucuresti si doua in statiunea Mamaia eficiente in doua luni cat pentru aproape un an intreg, cu afaceri de 5,5 milioane euro. El a povestit intr-un interviu wall-street.ro ca in 2016 a fost nevoit sa schimbe linia de business a restaurantelor La Mama, a schimbat meniul, a renovat doua dintre localuri cu 200.000 euro si inclusiv a inchis doua dintre ele. Motivul?

Wall-Street.ro: Cum ati simtit anul 2016? Care este feelingul?

Cred ca 2016 a fost putin mai bun, dar eu o sa fiu deschis si o sa spun: eu nu vad unde este cresterea economica de care zice lumea. Clientii astazi nu mai vin in restaurant pentru ca vin si vin pentru ca reusesc sa ii chemi, reusesti sa le spui ca esti acolo. Nu mai este nici pe departe nebunia de acum 10 ani pentru ca erau atat de multi bani incat trebuia sa fie cheltuiti. Atunci oamenii veneau la restaurant, faceau cumparaturi.

WS: Si astazi depuneti mai mult efort in marketing?

Mult mai mult, mult mai mult. (a repetat pentru a accentua diferenta uriasa) Real vorbind, in ultimii doi-trei ani de zile a ajuns sa se vada cat de important este sa iti consolidezi un brand de restaurant. Faptul ca noi facem astazi 18 ani, cred ca in aceasta perioada relativ tulbure, ne ajuta. Pana la urma, si sa imi fie iertata aroganta, cred ca nu este om in orasul Bucuresti care sa nu fi auzit sau sa nu fi venit macar o data la La Mama. Si atunci lucrul acesta, de fapt si de drept, a ajuns sa fie important.

WS: Si ca cifre, cum a fost 2016?

Din nefericire, noua ni s-au terminat doua contracte de inchiriere, ceea ce a facut sa inchidem doua restaurante, deschise in urma cu 10 ani. Nu am mai reusit sa ne intelegem cu proprietarii spatiilor. Asta inseamna ca cifrele la Registrul Comertului sunt mai mici decat in anii anteriori, cifra de afacere a companiei este mai mica, dar asta este doar o situatie conjuncturala. In schimb, daca e sa comparam restaurante existente pe restaurante existe, suntem pe crestere cu 10%. Cred ca 5-5,5 milioane de euro cifra de afaceri.

Timpul petrecut in restaurant, "ars" de fumatul interzis?! "Abia astept sa deschidem terasele!"

WS: In curand se va implini un an de la intrarea in vigoare a Legii Antifumat. V-a afectat cumva?

Da! In partea a doua a anului, cand oamenii au trebuit sa intre inauntru, ne-a afectat. Si nu numai pe noi, ci pe toata lumea. Clientii au petrecut mai putin timp in restaurant. Stiam asta, ne asteptam la asta, mergem mai departe, se vor obisnui.

WS: Simtiti ca au inceput sa se obisnuiasca cu acest trend, care este de multi ani in Europa occidentala?

Eu cred ca oamenii vor intelege ca, in final, sa vii la restaurant si sa nu pleci mirosind a fum de tigara poate sa fie un lucru mai bun. Usor-usor, inclusiv fumatorii accepta si lor este mai bine. Eu nu am fumat niciodata, dar nu sunt impotriva fumatorilor. Ba din contra, am inteles acest viciu.

Fumatorii accepta sa poata sa iasa afara, chiar si in zilele nefriguroase, pentru timpul de calitate petrecut in restaurant. Am fost in cluburi oarecum underground in care, daca s-ar fi fumat, nu te vedeai. Eram cu prietenii si am zis: gandeste-te ce misto este ca nu se fumeaza si toti erau fumatori.

WS: Si acum, cu fumatul interzis, clientii petrec mai putin timp in restaurant, in perioada rece?

Da. Abia astept sa deschidem terasele! Ca sa zic asa, un grup de doua perechi, care altadata bea doua sticle de vin, acum bea o sticla. Si de aici vin celalalte consumuri: o sticla de vin inseamna si consumuri afererente, apa, o cafea, un desert. Cand baietii se intind la sticla de vin, se intampla niste consumuri adiacente.

WS: Spuneati ca nu este bucurestean care sa nu treaca pe la La Mama. Dar turisti straini cati sunt?

As minti sa spun ca turistii straini nu stiu de La Mama. Ne putem uita pe TripAdvisor, unde sunt foarte multe comentarii. Am avut placutul sentiment ca in acest restaurant si in cel de la Universitate si cel din Centrul Istoric sunt momente in care se vorbesc 4-5 limbi straine. Franta, Spania, Italia, Israel, Germania sunt principalele tari. Cred ca hotelurile din zona ne aduc turistii straini.

Foarte multi expati care lucreaza in Romania sunt, de asemenea, clientii nostri pentru ca, pana la urma, nu ai cum sa nu iubesti mancarea romaneasca. Este delicioasa! Ca sa folosesc un termen usor alintacios, este tasty.

WS: Cati turisti straini sunt?

Restaurantul acesta, pentru ca este foarte bine amplasat, are 20%-30% turisti straini.

WS: Mai mult decat cel din Centrul Vechi?

Mamaia, carligul care atrage clienti in restaurantele din Bucuresti

Oh, da! Dar cred ca media pe companie este de 10%.

WS: Aveti restaurante si la mare. Daca le puneti in balanta, Bucuresti versus Mamaia...?

Cand va duceti la Fratelli, nu aveti cum sa vad duceti la La Mama. Imi pare rau pentru dumneavoastra!”, spune glumind Catalin Mahu. Si cand plecati din Loft, tot trebuie sa treceti pe la La Mama, continua sa spuna antreprenorul, sugerand ca restaurantele sale sunt bine plasate in statiune, in zona de cluburi, unde sunt clienti cu multi bani.

Citeste si:

    Bucuresti este fruncea, ca sa zicem asa. Dar Mamaia este foarte interesanta pentru ca in doua luni de zile este o tensiune si este o forta fantastica care acopera aproape un an intreg. Una dintre motivatiile pentru care am deschis restaurantele de la mare a fost tocmai de a fi alaturi de clientii nostri sau de clientii care poate nu sunt ai nostri. Gasindu-i la mare se intorc la noi, in Bucuresti, in restul anului.

    WS: O nota de plata medie la Mamaia...?

    Ooh, este aproape dubla fata de Bucuresti. 120-130 lei este media, in conditiile in care in Bucuresti media de plata este 70 lei. La mare, weekendul este plin. Iar in weeend clientii incep cu micul dejun pentru ca cei care vin de la cluburi sau care s-au trezit tarziu vor sa manance micul dejun undeva incepand cu ora 9 pana la 12-13. Nici nu iti dai seama cand s-a facut trecerea de la micul dejun la ciorbe.

    Citeste si:

      WS: Cati angajati aveti la mare?

      Noi plecam la mare cu angajatii din Bucuresti. In fiecare vara avem cam 100 de angajati, le oferim cazare. Iarna avem un mic excedent de oameni pentru ca anumite posturi-cheie trebuie acoperite si nu poti sa formezi un sef de tura peste noapte. In acest moment, cred ca avem 250-300 de angajati in 6 restaurante in Bucuresti si doua la Mamaia.

      WS: Planuiti sa deschideti noi restaurante? Si unde ati ochit o zona?

      Anul acesta vreau sa deschid restaurante in Bucuresti. In principiu, obiectivul este sa deschid doua restaurante, dar depinde foarte mult de spatiile pe care le gasesc. Nu pot sa va spun pana nu semnez contractul.

      WS: Clujul va face cu ochiul sau alta zona din afara tarii?

      Multe zone imi fac cu ochiul, dar nu pot sa vad spun nimic. (rade) Ce pot sa va spun este ne gandim tot mai serios ca dezvoltarea in tara ar trebui facuta prin franciza, pentru ca este mult mai simplu si mai bine.

      WS: Pentru 2017 ce pronostic aveti?

      De crestere. Eu cred ca va fi un an amestecat, un an de tulburari. Din nefericire, in piata de restaurante sunt foarte multe lucruri care nu sunt asezate si 2017 cred ca va fi un an in care se vor aseza mai multe lucruri decat pana acum.

      Abonează-te pe

      Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

      Despre autor
      Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

      Te-ar putea interesa și:



      Mai multe articole din secțiunea Economie »


      Setari Cookie-uri