Creativitatea romanilor a depasit orice asteptari, mai ales in lumina evenimentelor recente, cand s-a transpus pe pancartele protestatarilor in tot felul de lozinci si sloganuri. Eugen Suman, director de creatie MullenLowe, crede ca putem schimba sintagma “romanul s-a nascut poet” in “romanul s-a nascut copywriter”. Cu toate acestea, industria de publicitate se confrunta cu numeroase provocari, inclusiv in ceea ce priveste atragerea de personal. Alte insight-uri din industrie, aflati din interviul acordat wall-street.ro.

Eugen Suman a fost numit director de creatie in cadrul agentiei de publicitate MullenLowe Romania in august, anul trecut. Anterior, a detinut pozitii similare la agentiile Kubis Interactive, McCann Erickson, Labstore, Graffiti BBDO si altele.

Cum a vazut un creativ cu experienta de peste zece ani in industrie explozia de creativitate din Piata Victoriei? “Cred ca putem schimba sintagma <<romanul s-a nascut poet” in <<romanul s-a nascut copywriter>>. Lumea a scris ce a simtit, mi se pare trist ca am ajuns in aceasta situatie, insa ma bucura faptul ca industria asta are un viitor, e clar ca avem de unde sa angajam oameni”, spune Suman.

Lasand la o parte cele mai faine creatii din Piata Victoriei in opinia lui - “Dragnea nu fi trist, la Jilava au dentist”, initiativa de proiecte si video mapping, ideea cu luminitele, imnul si papusile pancarte – industria de publicitate are in prezent mai multe pietre de incercare, printre care si generatiile urmatoare de creativi. “Devine din ce in ce mai greu sa atragi oameni buni si tineri in industrie. Candva toata lumea voia sa lucreze in publicitate, acum suntem in competitie cu companiile tech sau cu ONG-urile. Avem o problema in a gasi art directori, cei mai buni fac freelance sau pleaca sa lucreze in strainatate”, explica Suman.

Un alt lucru care s-a schimbat de-a lungul timpului in industria de publicitate sunt bugetele, cumva fiind logica o fluctuatie a acestora, doar ca in loc sa creasca, s-a intamplat tocmai invers. Suman povesteste despre inceputurile sale intr-o industrie “in care exuberanta bugetelor care iti permiteau sa poti sa spui o poveste asa cum se spune si nu trebuia sa faci foarte multe compromisuri la calitatea produsului finit”, precum si faptul ca la acel moment era mult mai permisiva si se puteau face greseli mai usor si cu consecinte mai putin drastice. “Si asta este important, pentru ca din greseli inveti si e bine pentru o echipa de creatie, mai ales pentru una la inceput de drum, sa faca toate greselile din care sa invete sa fie mai buni”, explica publicitarul.

Care este pulsul industriei in prezent? “E multa teama, acum lumea sufla si in iaurt”, spune Eugen. Perioada care a urmat crizei financiare a dus la o reducere masiva a bugetelor, care a continuat o lunga perioada de timp. In prezent, se observa o usoara crestere a pietei, iar directorul de creatie al Mullen Lowe se declara optimist: “Mi se pare ca lucrurile se schimba in bine: am vazut clienti mult mai bine pregatiti si mai deschisi sa riste, mai ales pe zona de digital, dar nu numai, si incepem sa reparam relatia agentie-client”.

Cresterea bugetelor din industria de publicitate nu poate avea loc insa pe fondul unei instabilitatii socio-economice, mai spune acesta. “Daca lumea incepe sa simta ca lucrurile se duc la vale, incepe iar sa fie prudenta maxima si pe buna dreptate”, considera Suman.

Cei mai mari spenderi in publicitate sunt companiile pharma, care au reusit sa depaseasca companiile din telecomunicatii, urmate de FMCG, atat in Romania, cat si la nivelul pietei globale.

In privinta mediilor in care se investesc cele mai mari bugete, TV-ul ramane fruntas, indiferent de ascensiunea online-ului. “In America, unde online-ul este cel mai dezvoltat din lume, tot TV-ul predomina. Daca te uiti la totalitatea continutului video vazut online vs continut video vazut la TV, procentele sunt uriase in favoarea TV si e normal sa fie asa. Eu nu cred ca e o competitie, mediile ar trebui sa fie complementare, un mix de media nu se face gandindu-te ca unul sau altul e mai nu stiu cum, il faci in functie de target, digitalul e doar unul dintre ele, care insa se dezvolta repede”, considera directorul MullenLowe.

Acesta mai este de parere ca digitalul romanesc nu are aceeasi viteza de dezvoltare precum media internationala. “Asta vine probabil si din bugetele mici care se investesc in el. Cred totusi ca trendul e de crestere a bugetelor pentru acest mediu si mi-ar placea sa fie cat mai mare, sa se investeasca cat mai mult pentru ca in digital vorbim de tehnologii noi, de inventii. Altfel vom avea doar campanii de social media”, explica Suman.

Ar trebui sa se investeasca mai multi bani in online, de fapt in toate mediile. Suntem in urma fata de Europa de Vest, e greu sa ii ajungem, dar decalajul mi se pare prea mare daca luam in considerare ca avem IT-isti foarte buni, avem o industrie dezvoltata, avem tehnologie si mai ales oameni care sunt in stare sa inoveze si totusi noi inca suntem la nivelul asta. Internetul are o penetrare foarte mare in Romania, vitezele sunt la fel, mobile-ul e in crestere fulminanta, ar fi pacat sa nu profitam de asta.

Eugen Suman

Planurile lui Suman pentru MullenLowe

Ce vrea sa faca cu/pentru Mullen Lowe? “Sa o cresc, sa avem campanii super vizibile atat local, cat si international, sa se vorbeasca despre noi atat la nivelul consumatorilot, cat si al colegilor din industrie, sa castigam premii, Cannes, Effie. Nu in ultimul rand, vreau sa fac din agentie una dintre cele mai puternice si respectate din cadrul retelei MullenLowe”, spune Suman.

De altfel, ambitiile directorului de creatie sunt in cooncordanta cu cele ale agentiei. “Am gasit aici o pofta de a face lucruri mari, iar asta e din ce in ce mai rar in industria noastra”, spune Suman la un moment dat. Asta ce inseamna, ca industria romaneasca e plictisita, plafonata? “Nu, dar cu exceptiile mari de rigoare, nivelul mediu – ca media da tonul – ar trebui sa fie un pic mai ridicat decat este acum. Sa ne luptam un pic mai mult pentru idei, sa facem clientii sa inteleaga ca e spre binele lor sa riste putin mai multe”, explica Suman.

Avem nevoie de o industrie puternica si de o concurenta la fel de puternica intre agentii. Cu cat mai multe agentii cu ambitie si care vor sa faca un work foarte bun, cu atat mai bine pentru toata lumea, pentru ca impreuna crestem industria.

Eugen Suman

Suman este de parere ca Romania poate deveni un pol regional de creativitate si ar putea coordona campanii regionale pentru Europa Centrala si de Est: “De ce doar Londra, Berlin sau Praga? De ce nu Bucuresti? Dar pentru asta avem nevoie sa fim vizibili impreuna ca industrie, nu doar unul sau altul. Doar asa vom putea convinge clientii globali sa isi faca campanii regionale cu creativitate romaneasca. Ca avem destula, s-a vazut si in Piata”, sustine Eugen.

Asadar, avem creativitate, avem resurse, suport, oameni, ce ne lipseste? “Trebuie sa fim mai multi care sa isi doreasca sa creasca industria, trebuie sa fim mai uniti si trebuie sa ne bucuram de succesul altor agentii”, continua Suman.

Intr-o industrie recunoscuta pentru concurenta acerba dintre agentii si (a)sentimentele care decurg dintr-aceasta, spusele lui Suman, care face apel la unitate, par scoase din context. Totusi, directorul de creatie al MullenLowe admite ca e o parte mica, dar foarte vocala a industriei, care de abia asteapta sa mai castige o agentie un premiu ca sa poata sa isi verse veninul prin diverse articole, lucru care nu ajuta deloc.

“Acum nu ne putem preface ca Cannes-ul este un far perfect, care nu da gres sau daca iei la Caness inseamna altceva decat ceea ce e. Discutia se pune de cum vrei sa privesti lucrurile: pozitiv sau negativ. Poti sa treci peste faptul ca se mai castiga si cu campanii care tie nu ti se par atat de bune si sa te concentrezi pe ceea ce tu ai putea face mai bine”.

Eugen Suman

Pe de alta parte, exista si agentii care nu sunt interesate de premii “si e perfect normal sa fie asa”, dupa cum explica Suman: a participa la competitii intetnationale si a castiga premii presupune costuri pe care nu orice agentie si le permite sau nu le aloca, preferand sa se concentreze pe business. Pe langa costurile inscrierii in cadrul unui festival, participarea presupune si alte investitii, legate de strategie si planuri, de campanii de PR pentru a deveni cat mai vizibil in presa internationala:

“Sa nu ne inchipuim ca traim intr-o lume ideala in care daca ai o idee ideala este de ajuns. Ca nu e de ajuns, insa daca oamenii din juriu ti-au vazut ideea in zece publicatii faimoase din lumea intreaga, sigur le vor ramane in cap. Practic, am ajuns sa facem reclame la reclame. Eu nu zic ca-i bine sau rau ca s-a ajuns la asta, dar sunt prea multe competitii, festivaluri si agentii care vor sa castige premii. Daca ne-am concentra mai mult pe solutii si mai putin pe blamat si dat cu piciorul, ar fi mai bine pentru toata lumea", incheie directorul de creatie al MullenLowe.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri