Diverta, unul dintre principalii jucatori de pe piata de librarii din Romania, a vandut in 2016 carti, papetarie si jocuri in valoare de 10,5 milioane euro, in crestere cu 11% fata de 2015, si a inregistrat un profit de 450.000 de euro, dupa o perioada de mai multi ani in care afacerile companiei au scazut si au trecut print-un proces de restructurare. Pentru anul in curs, Diverta tinteste afaceri de 12 milioane de euro si un profit de 600.000 de euro, spune Amalia Buliga, CEO Diverta.

Cresterea de 11% inregistrata anul trecut s-a datorat in mare parte consumului ridicat in Romania, dar si comenzilor online, deschiderii a cinci magazine Diverta si dezvoltararii segmnetului de gadgets si cadouri din oferta retailerului. “Estimarile noastre pentru anul 2017 sunt pentru o cifra de afaceri de aproximativ 12 milioane euro. In ceea ce priveste primele doua luni am depasit deja pragul setat, ajungand la o crestere a vanzarilor cu 18%”, spune Amalia Buliga.

Cele mai mari vanzari s-au inregistrat in Bucuresti, care genereaza peste 60% din vanzarile totale ale retailerului de carti si papetarie, urmat indeaproape de orasele mari ale tarii, precum Cluj, Sibiu, Timisoara si Craiova.

Reteaua Diverta are in prezent 27 de magazine, dintre opt in Bucuresti si 19 in principalele orase din Romania: Alba Iulia, Arad, Cluj, Craiova, Constanta, Piata-Neamt, Sibiu, Timisoara, Tirgu Mures, Ploiesti. La inceputul lunii, retailerul a inaugurat o locatie in Constanta, ajungand astfel la o suprafata comerciala totala de aproximativ 7.000 de mp.

Planurile de expansiune ale jucatorului includ deschiderea a inca trei magazine pe parcursul anului, in urma unei investitii totale de aproxiamtiv 250.000 de euro. „Datorita cererii locale, in perioada imediat urmatoare vom deschide un altul in Piatra Neamt”, spune CEO-ul Diverta.

Anul trecut, reteaua Diverta s-a extins la nivel national cu 5 magazine, dupa ce anterior renuntase la mai multe magazine, care aveau fie chirii foarte mari, fie nu erau performante. Dintre magazinele inaugurate in 2016, 2 unitati au fost deschise in Bucuresti, in centrele comerciale Veranda Mall si Promenada si 3 unitati in tara, in orasele Craiova, Targu Mures si Drobeta Turnu Severin.

Ce se vinde cel mai bine

La nivel de retea, ca si anul trecut, cele mai mari vanzari sunt cele de carte, inregistrand o crestere de peste 5% fata de aceeasi perioada a anului trecut. „Beletristica si cartile pentru copii conduc in topul vanzarilor, urmate de cele de autoeducare. Papetaria si jucariile isi mentin trendul crescator, iar o categorie care a generat un boom in vanzarile Diverta il reprezinta gadget-urile, produsele non-tech si cadourile. Fie ca vorbim de drone, accesorii IT pentru telefoane sau casa, fie ca vorbim de cadouri dintre cele mai traznite sau cu imprimeuri traditionale, cresterile au fost si de 15 ori mai mari fata de anul trecut”, explica Amalia Buliga.

In ceea ce priveste articolele de papetarie, brand-urile ca Herlitz, Stabilo si Parker sunt printre preferatele clientilor, iar pe segmentul jucariilor, colectiile Disney, jucariile marca LEGO, Hasbro, Mattel si Playmobil, dar si Ravensburger, una dintre cele mai noi game introduse in reteaua Diverta, sunt la mare cautare.

Valoarea bonului mediu in magazinele Diverta din Bucuresti a crescut de la 60 de lei la 75 de lei in acest an, in timp ce la nivel national valoarea acestuia a ramas constanta, la 40 de lei. Perioadele de varf din business-ul Diverta sunt cele din aproapierea inceperii anului scolar – campania Back to school- si din prejma sarbatorilor de iarna, care genereaza 45% din vanzarile pe tot anul.

„Intentionam ca pe langa aceste luni de varf pentru Diverta – septembrie si decembrie – sa implementam campanii care sa implice si mai mult comunitatea in care activam. Spre exemplu, vom organiza in incinta magazinelor diverse evenimente menite sa contribuie la diversificare activitatilor pentru cei mici si mari – lansari de produse/carte, ateliere de creatie, dezbateri, seminarii sau workshop-uri”, spune Buliga.

Francizare si planuri de dezvoltare

Diverta detine in prezent o retea de 27 de magazine si, pe langa planurile de inaugurare a alte trei locatii, negociaza francizarea a doua locatii. „Important de retinut este ca suntem un partener de cursa lunga si implicarea noastra este 100% inca de la primele actiuni pentru francizati. Garantam un grad de rentabilitate a business-ului intre 10% si 15%, redeventele si taxele fiind de 6% pe an, iar nivelul investitional incepand de la doar 25.000 de euro. Conform calculelor noastre, aceasta suma poate fi recuperata in mai putin de an”, mai spune Buliga.

Alte planuri ale retailerului includ dezvoltarea platformei online Diverta, care in momentul de fata reprezinta 10% din business-ul total, precum si promovarea cardului Corporate gift – o solutie pentru companii de a oferi angajatilor si partenerilor sai optiunea de a-si alege din cele peste 50.000 de cadouri din cadrul Diverta, si cardul Club Diverta, prin intermediul caruia membrii acestuia beneficiaza de reduceri la anumite produse.

Consumul de carte in Romania, in usoara crestere

Desi valoarea pietei de carte din Romania se situeaza la nivelul de 65-70 milioane euro – de cinci ori mai mica decat Polonia si la jumatate fata de Ungaria- raportat la numarul populatiei, Romania este la acelasi nivel cu Portugalia, spune CEO-ul Diverta.

Aceasta mentioneaza, in schimb, o usoara crestere a consumului de carte la nivel national. „Avem la nivel de retea o crestere organica de peste 5% fata de aceeeasi perioada a anului trecut si estimam o crestere similara si pentru 2017. Motivele acestei cresteri sunt in special datorate reducerii cotei de TVA -redus cu 4%- si a majorarii salariului mediu -13,2% crestere anuala- deci in cosul anual de cumparaturi al romanului gasim in 2016 mai multe carti decat in anii precedenti", adauga Buliga.

In crestere sunt si segmentele de papetarie si jucarii, care urmeaza un trend pozitiv si anul acesta. In ceea ce priveste piata de carte, CEO-ul Diverta considera ca sunt necesare cateva schimbari pentru a sustine consumul de carte din Romania, printre care si noutatile editoriale: „Spre exemplu, pe piata din Romania sunt lansate anual aproximativ 5.000 de titluri noi, comparativ cu situatia din Occident unde sunt peste 10.000 de lansari anuale. Cred ca un pas important in cresterea segmentului de carte consta in eficientizarea activitatilor din partea editurilor. Spre exemplu ar putea fi infiintat un depozit centralizat care sa preia comenzile retailerilor, iar editurile sa le transporte in acel loc, ceea ce ar duce la micsorarea costurilor de transport si logistica pentru toata piata”,mai sustine aceasta.

Amalia Buliga lucreaza in cadrul Diverta din 2006, cand a devenit director financiar al companiei. Din 2010 este directorul general al retailerului de carte, jucarii si produse de papetarie.

Sursa foto: LeicherOliver/Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri