Este unul dintre principalele motoare de crestere ale comertului romanesc, urmand indeaproape efervescentul FMCG. Evaluat la peste 3,5 miliarde euro, conform datelor din 2015, se estimeaza ca retailul de fashion creste cu aproximativ 25% anual. 2016 a fost caracterizat de o explozie de deschideri de magazine ale brandurilor internationale, atrase de cresterea exponentiala a pietei romanesti. Am intrebat retailerii care sunt cele mai mari provocari cu care se confrunta pe plan local si cum difera acestea pe piata europeana.

Catalin Pozdarie, Hervis: Forta de munca

Principala provocare a retailului de fashion, in viziunea sefului Hervis Sports, este legata de forta de munca, in special de angajatii care lucreaza direct in magazine, segment care cunoaste o fluctuatie de pana la 80%. “Asigurarea unui nivel calitativ ridicat de deservire si consiliere se bazeaza in principal pe nivelul de cunostinte acumulat de catre vanzatori. La o fluctuatie care variaza intre 40 si 80% pe piata de retail in general, un nivel de cunostinte multumitor nici nu poate fi asimilat”, spune acesta.

Pozdarie face diferenta intre lucratorii comerciali care se ocupa doar cu aranjarea de rafturi sau alte lucruri asemanatoare si vanzatorii care trebuie sa aibe cunostinte despre tehnologii sau valoarea adaugata pe care o aduce un anumit produs. Pe langa lipsa acestora din urma, piata muncii se confrunta cu un mare deficit de personal, ceea ce constituie o mare provocare pentru industrie.

La nivel european, in schimb, spune seful Hervis Sports, retailer care are pe plan local 19 magazine si la nivel international peste 200 de filiale in Austria, Slovenia, Ungaria, Cehia, Germania si Croatia, retailul de fashion este mult mai matur din punctul de vedere al numarului mare de jucatori internationali. Puterea de cumparare mai ridicata permite aparitia unor jucatori de talie mica, care-si dezvolta o retea de magazine numai la nivel regional. In acelasi timp rentabilitatea unui jucator pe piata de fashion/sport in tarile Europei de Vest este mai scazuta decat in tarile din estul Europei, neatingandu-se o rata de profitabilitate mai mare de 3-5%, daca nu sunt pe pierdere”, explica Catalin Pozdarie.

O alta piatra de incercare pentru retailul international este comertul online, care care acapareaza din ce in ce o cota mai mare din piata: “Se observa un excedent al suprafetelor de retail, tendinta observata mai ales in SUA, in care marile lanturi de magazine de talie mare gen Macy’s sau Sears inchid o mare parte din acestea, rezultand spatii goale in centrele comerciale”, considera seful Hervis.

Acesta sustine ca aceeasi tendinta se va observa, cu un anumit decalaj in timp, in tarile in care dezvoltatorii centrelor comerciale au livrat suprafete de retail foarte mari in ultimii 20 de ani, si unde o mare parte din retelele de magazine vor reduce suprafetele odata cu cresterea cotei de piata a comertului online.

Ce urmeaza in retailul de fashion? “Urmatorii ani vor fi marcati de oferirea unei noi experiente de cumparare in cadrul magazinelor traditionale si o intrepatrundere cat mai mare intre comertul traditional si cel online adaptandu-se diferite solutii multi channel. Vor supravietui companiile care vor reusi acest lucru”, incheie Catalin Pozdarie.

Alina Bistreanu, LPP Romania: Evolutia tehnologica si digitala

In opinia sefei LPP Romania, retailer polonez care detine brandurile Reserved, Mohito, Cropp, House si Sinsay, piata de fashion din Romania are o provocare in a tine pasul cu evolutia tehnologica si digitala. “Modul in care consumatorul decide astazi sa cumpere un produs este complet diferit fata de acum cativa ani. Daca in urma cu zece ani competitia era limitata la brandurile existente intr-o zona comerciala ori centru comercial, iar decizia de a cumpara un produs era luata direct in magazin, astazi, competitia este la doar un “click” sau “touch” distanta de noi”, spune aceasta.

Posibilitatea de a achizitiona orice produs, din orice locatie, dar si de a face verificari despre un produs, de a compara preturile si a cere opinii inainte de a face achizitia reprezinta noul trigger de care retailerii trebuie sa tina cont: “Brandurile care nu se vor adapta tendintei si nu isi vor directiona atentia si catre mediul online si social media, vor pieri incet si asta datorita faptului ca s-a modificat si se modifica in mod constant comportamentul de consum”, considera Alina Bistreanu.

Multi retaileri neprezenti inca pe piata locala intentioneaza sa testeze potentialul pietei prin intermediul online, intrucat aceasta este investitia cu minim de risc si efort financiar, urmand ca ulterior, pe baza rezultatelor, sa deschida si magazine fizice.Astazi competitia nu mai trebuie privita local ci global. Desi multe dintre brandurile internationale nu sunt inca prezente fizic in tara noastra, o mare parte dintre acestea ofera deja posibilitatea de livrare si in Romania si ma astept ca numarul acestora sa creasca exponential in perioada urmatoare”, mai spune sefa LPP Romania.

Intuind potentialul urias al comertului electronic, retailerul polonez a lansat anul trecut magazine online pentru toate cele cinci branduri pe care le detine, dupa ce anterior, la finele lui 2015, lansase online doar brandul Reserved. “Suntem una din primele 6 tari din grup in care operam si online si asta datorita faptului ca in Romania ponderea comertului online creste impresionant de la an la an si chiar de la luna la luna, iar cresterea este mult mai rapida comparativ cu alte tari din portofoliu”, adauga Bistreanu.

O alta problema, una chiar serioasa, este lipsa fortei de munca, provocare intalnita atat pe plan local, cat si in retailul european. “Anul trecut am angajat peste 180 de oameni, iar eforturile depuse de echipa noastra de HR au fost impresionante, apeland chiar si la metode de head-hunting pentru pozitia de sales advisor. Aceleasi provocari le intalnim si in Polonia, insa acolo retailul de brick and mortar a atins deja pragul de saturatie, iar globalizarea retailului nu aduce o mare influenta intrucat brandurile existente au deja o mare stabilitate pe piata”, explica sefa LPP.

In ceea ce priveste lipsa de resursa umana, autoritatile poloneze au venit in sprijinul angajatorilor si au incurajat importul de resursa umana din tari precum Ucraina, oferind cetatenilor ucrainieni premise de munca.

Retailul de fashion de tip brick and mortar presupune prezenta fizica a magazinelor. “In Romania, retailul de fashion de tip “brick and mortar” prezinta inca un mare potential de dezvoltare pentru cel putin urmatorii 15 ani. Este o piata cu un mare potential dar si cu multe provocari, una dintre provocarile majore fiind globalizarea retailului”, sustine aceasta.

Cum vede sefa LPP evolutia retailului de fashion? “Cum exact va evolua si cum va arata retailul de fashion in urmatorii ani, imi este greu sa prezic, avand in vedere parcursul ultimului deceniu. Insa in opinia mea, retail-ul tip “brick and mortar” nu va muri, cel putin nu in urmatorii 25-30 ani ci va continua sa se transforme odata cu evolutia tehnologica si digitala. Tendinta este cea de transformare a retailului offline si online in retail de tip omnichanel. Sunt de parere ca niciuna dintre solutiile de tip online ori offline nu poate supravietui stand alone, ci doar impreuna, intrucat clientii cauta in permanenta acele experiente unice de shopping, pe care doar online-ul ori doar offline-ul nu le poate oferi”, incheie Alina Bistreanu.

Ionut Bobu, Marelbo: Chiriile foarte mari

Una dintre cele mai mari provocari pentru retailul romanesc, sustine Ionut Bobu, seful Marelbo, producator roman de incaltaminte, care si-a propus sa ia cu asalt retailul european, sunt chiriile foarte mari din centrele comerciale pe care trebuie sa le suporte retailerii, ducand implicit la renuntarea acestora si reorientarea catre comertul stradal. Dupa ce a lansat anul trecut vanzarile online in Europa, producatorul sucevean are in plan sa deschida primele magazine fizice din afara tarii, in Austria sau Ungaria.

Desi are o retea de 47 de magazine, atat in centre comerciale, cat si stradale, in Bucuresti, retailerul nu detine niciun magazin in centre comerciale din cauza chiriilor si a costurilor foarte mari aplicate in cadrul acestora. “Am ales sa ne orientam catre comertul stradal deoarece chiriile si costurile sunt mai mici si vanzarile sunt cam la fel ca in mall-uri. Pentru a intra intr-un mall trebuie in primul rand sa iti poti permite chiriile si conditiile impuse de catre cei care inchiriaza spatiile comerciale. Chiriile din mall-uri sunt mult mai mari fata de cele stradale, in plus trebuie sa platesti si raport procentual din vanzari si alte cheltuieli reprezentate de decorarea si amenajarea spatiului sau organizarea de evenimente care sunt suportate de chiriasi”, explica Ionut Bobu.

Alte probleme cu care industria se confrunta sunt lipsa personalului specializat si a fortei de munca in general, concurenta asiatic si europeana, care ingreuneaza activitatea producatorilor romani, fast fashionu-ul, moda care se schimba de la sezon la sezon foarte repede, trend adus de marile branduri internationale precum Inditex si, nu in ultimul rand, taxele, impozitele si legile romanesti care se schimba foarte rapid si, de cele mai multe ori, in defavoarea retailerilor romani.

“Retailul european se situeaza la un nivel superior fata de cel din Romania; vorbind din perspectiva comportamentului de consum, europenii isi permit sa-si schimbe garderoba mult mai des ca noi, deoarece nivelul de trai este mult mai ridicat si, de asemenea, sunt mai mult mai educati in ceea ce priveste achizitia produselor de calitate”, considera Ionut Bobu.

Philippe Besadoux, Montecristo Retail: Nivelul de consum

In opinia sefului Montecristo Retail, grup de moda care detine pe plan local si in Bulgaria brandurile Kenvelo, Time Out, Lee Cooper si Tom Tailor, cea mai mare piatra de incercare pentru retailul romanesc este mentinerea nivelului de consum din ultimii doi ani. Besadoux, care a venit in Romania in 2008 pentru a restructura business-ul Kenvelo, la acel moment detinut de grupul international Kenvelo, a reusit sa resusciteze afacerea intr-o perioada de criza, inchizand magazinele neperformante, deschizand noi locatii in zone cu trafic si reamenajandu-le pe cele existente.

Pe langa Romania, Montecristo Retail Group este prezent si in Bulgaria, in ambele tari retailerul avand 122 de magazine. Comparand cele doua piete de retail, Besadoux numeste Romania o zona “hot, extraordinara si, in acelasi timp dificila”, prin comparatie cu Bulgaria, care “este o piata destul de buna, dar nu se ridica la acelasi nivel”, dupa cum spune acesta.

Mizand pe potentialul Romania, retailerul intentioneaza sa investeasca masiv in aceasta piata, unde are deschide 89 din cele 122 de magazine totale. Pentru 2017, Monte Cristo Retail Group va deschide zece magazine multibrand, dupa ce in prezent detine un numar de zece astfel de locatii, usor de manageriat, care ofera o gama larga de produse si care le permite astfel sa aiba incasari mari si sa tina piept marilor branduri.

Sursa foto: zhu difteng/Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri