Facebook, YouTube, Snapchat, Twitter, Instagram, Pinterest, sau principalele nume din piata retelelor sociale se afla intr-o batalie continua – mizele? Sute de miliarde de dolari, facute “pe spinarea” a miliarde de utilizatori avizi de comunicare sub orice forme imaginabile. Unele dintre ele sunt “pe val”, altele se confrunta in primele luni ale anului cu probleme pe multiple planuri.

Am analizat evolutia retelelor sociale, subliniind tendintele si intersectiile dintre ele.

De departe cea mai mare platforma sociala este

Facebook

Cu venituri de 27,64 miliarde de dolari si profit net de 10,2 miliarde de dolari in 2016, din care circa 10% provine din Instagram, Facebook este lider incontestabil al pietei retelelor sociale.

Numarul utilizatorilor activi lunar a crescut cu 17%, in timp ce numarul utilizatorilor activi zilnic a crescut cu 18% in 2016 vs. 2015. Astfel, gigantul american avea la finalul anului trecut 1,86 miliarde de utilizatori activi la nivel lunar, si 1,14 miliarde de utilizatori intra zilnic pe retea.

Batalia cea mare se da si se va da pe segmentul de video – dupa cum puteti vedea in graficul de mai jos, din 2010 pana in 2016, investitiile in video advertising au crescut cu 245%.

Modelul curent de business al Facebook functioneaza si, cel mai probabil, dupa ce a trecut de ezitarile initiale privind Live-urile, va functiona si in viitor – deja este unul dintre cele mai bune generatoare de venituri pentru gigantul american.

Facebook este cu atat mai obligata sa puna accent pe video, cu cat statisticile internationale arata ca, la nivel global, video traficul IP va acoperi 82% din tot traficul consumat de internauti, pana in 2020 (Cisco). Evolutia este de 70% fata de 2015.

Si in aceasta ecuatie intra cel mai feroce concurent al Facebook, pe zona de video. Vorbim, bineinteles, de compania parte a Alphabet,

Youtube

Divizia gigantului Alphabeta atras venituri de 8,5-9 miliarde de dolari in 2015, conform analistilor internationali; aceasta reprezinta o pondere deloc neglijabila din veniturile care se apropie de 53 de miliarde de dolari ale companiei.

Mai mult, analistii considera ca veniturile generate de YouTube se vor apropia de 27,4 miliarde de dolari, pana in 2020, o crestere consistenta si in linie cu tendintele pietei.

De altfel, in cele mai recente rezultate financiare ale Alphabet, divizia YouTube a tinut “cap de afis” – “Rezultatele bune au fost sustinute de noile formate de advertising, precum pin-urile de promovare in Maps si monetizarea in crestere pe YouTube”.

Ca Facebook, YouTube trebuie insa sa aiba grija sa nu depaseasca limita (greu de masurat) maxima de reclame pe care utilizatorii o considera acceptabila, tolerabila. http://www.cnbc.com/2017/01/25/google-alphabet-earnings-preview.html

In paralel, insa, imensitatea YouTube pare de nestavilit – 1 miliard de ore de clip-uri sunt vizualizate zilnic, popularitatea formatului va creste cu 80% pana in 2019.

Cisco spune ca, pana in 2020, unui om i-ar trebui 5 milioane de ani pentru a urmari toate videoclipurile care vor fi incarcate de-a lungul anului respectiv. In fiecare secunda, aproape 1 milion de minute de continut video va fi incarcat pe Internet, peste trei ani.

Snapchat

Snapchat a avut parte, anul acesta, de unul dintre cele mai asteptate IPO-uri din domeniul online.

Compania are 158 de milioane de utilizatori activi zilnic, in crestere de la 130 de milioane la finalul lui 2016, si mai mult decat estimarea Bloomberg din iunie 2016, care sublinia ca va atrage 150 de milioane.

Veniturile companiei s-au ridicat in 2016 la 404 milioane de dolari, evolutie de aproape sapte ori fata de cele 58 de milioane de dolari vanzari anul precedent. Pierderile au crescut, insa, pana la 514,6 milioane de dolari anul trecut, conform SEC, comparat cu pierderile nete inregistrate in 2015, de 372,9 milioane de dolari.

Numarul de utilizatori a crescut consistent insa, cu 48% de la an la an. Ca o comparatie, Instagram are 400 de milioane de utilizatori activi, mai mult decat dublu. Chiar si asa, cresterea Snapchat reprezinta un real pericol pentru compania detinuta de Facebook.

Utilizatorii Snapchat creaza mai mult de 2,5 miliarde de mesaje si postari in fiecare zi si, in medie, viziteaza aplicatia de 18 ori pe zi, “investind” 25-30 de minute din timpul lor in acest scop.

Snapchat se afla in pozitia ideala de a genera venituri puternice din reclame in urmatorii ani. Doar in 2017 estimarea este la 935,46 milioane de dolari din vanzarile de ad-uri, in crestere cu circa 569 milioane de dolari fata de 2016, conform eMarketer. https://www.emarketer.com/Article/Snapchat-Ad-Revenues-Reach-Nearly-1-Billion-Next-Year/1014437?ecid=NL1001

Twitter

Candva una dintre cele mai puternice companii, parand a fi pe val perpetuu, Twitter a suferit multiple piedici in ultimii doi ani, in special din cauza concurentei puternice din partea Facebook.

Veniturile din advertising ale companiei s-au ridicat anul trecut la 638 milioane de dolari, in scadere usoara fata de 2015; veniturile internationale (din afara SUA) au crescut cu 12%, pana la 277 milioane de dolari, in timp ce veniturile din SUA au scazut cu 5%, pana la 440 milioane de dolari.



Trimestrul patru al anului precedent subliniaza tendinta de scadere – 717 milioane de dolari venituri, asteptarile Wall Street fiind de 740,1 milioane de dolari.

Compania si-a ajustat EBITDA pentru primul trimestru al anului curent la 75-95 de milioane de dolari, mult sub asteptarile initiale ale Wall Street, de 191,3 milioane de dolari. Imediat dupa aflarea acestei vesti, valoarea actiunilor Twitter s-au prabusit cu 10 procente.

Cresterea numarului de utilizatori este lenta – o evolutie de 4% de la an la an, pana la 319 milioane.

Instagram

In aprilie 2012, Facebook a socat lumea tehnologiei cand a achizitionat Instagram, pentru 1 miliard de dolari. La acea vreme, achizitia a ridicat cel putin cateva sprancene, Instagram nefiind pe profit si neavand un numar impresionat de utilizatori. Multi au crezut ca a fost o miscare gresita a CEO-ului Facebook, Mark Zuckerberg.

In 2014 insa, Instagram numara 300 de milioane de utilizatori activi, care impartaseau 70 de milioane de fotografii si videoclipuri, zilnic.

Pana in 2016, numarul de utilizatori activi a crescut la 600 de milioane de useri. Instagram este, astazi, de aproape doua ori mai mare decat Twitter. O alta comparatie – Instagram avea 35 de milioane de utilizatori in 2012. 18 luni mai tarziu, baza de utilizatori Instagram a crescut la 150 de milioane, si compania nu da semne de incetinire nici in prezent.

Ce este poate si mai important – vasta majoritate a utilizatorilor sunt tineri, sub 29 de ani, fiind extrem de interesanti pentru advertiseri.

Din punct de vedere economic, Instagram isi plateste deja dividendele catre Facebook, prin targetare exacta a reclamelor. De exemplu, pe primul trimestru al anului trecut, Instagram a contribuit cu circa 10% la veniturile gigantului Facebook, circa 572,5 milioane de dolari. De fapt, Credit Suisse considera ca Instagram a generat 3,2 miliarde de dolari pentru Facebook, la final de an – datele trebuie, inca, confirmate.

Oricum, nu este deloc rau, pentru o achizitie de 1 miliard de dolari, care, acum, pare o bagatela – si o decizie extrem de inspirata a lui Zuckerberg.

Pinterest

Pinterest este reteaua sociala cu care Yahoo!, candva lider absolut al pietei online din lume, incearca sa reintre in joc. Reuseste? Deocamdata se pare ca gigantul media nu si-a gasit ritmul perfect.

Pinterest avea in octombrie 2016 circa 150 de milioane de utilizatori activi, in crestere de la 100 de milioane cat a anuntat in septembrie 2015. In 2016, compania a generat circa 300 de milioane de dolari, mult sub estimarea initiala a companiei, de 663 milioane de dolari. Ciar si asa, compania si-a triplat veniturile – in 2015 genera 100 de milioane de dolari.

Pinterest are doar 7 ani pe piata, evolutia fiind, deci, una consistenta, insa mult sub estimarile poate prea optimiste ale managerilor retelei sociale.

Sursa foto: Shutterstock Peshkova

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri