Europenii sunt cumparatori online pasionati, cu cele mai multe achizitii transfrontaliere inregistrate in Austria si Irlanda, iar cele mai putine – in Polonia si Romania, arata primul studiu Masterindex despre comertul electronic pan-european si noile tendinte de plata.

In timp ce comertul online este asteptat sa aiba o crestere de 45% intre 2015 si 2018, cercetarea Mastercard, efectuata in peste 20 de tari din Spatiul Economic European (EEA), sugereaza ca unul din patru europeni cu acces la Internet a cumparat produse sau servicii online cel putin o data pe saptamana in anul 2016.

“Intelegerea noastra profunda asupra comportamentului digital al europenilor permite Mastercard sa lucreze alaturi de toti partenerii sai din regiune la crearea de produse, solutii si tehnologii care fac viata putin mai simpla. Intr-un mediu digital din ce in ce mai complex, Mastercard construieste solutii care sa ne permita trecerea de la «sa facem» la «facut» intr-o maniera care nu aduce niciun compromis la adresa eficientei si securitatii”, a spus Cosmin Vladimirescu, director general Mastercard in Romania.

Utilizatorii de Internet din Marea Britanie ies in evidenta cu cel mai mare nivel de cumparaturi online saptamanale (41%), ei fiind urmati de irlandezi (32%) si germani (30%). De partea cealalta a clasamentului, finlandezii (17%), estonienii (16%) si danezii (16%) inregistreaza cea mai mica probabilitate de a cumpara ceva de pe Internet in fiecare saptamana.

Pe cuprinsul Europei, se constata o crestere semnificativa a activitatii online, atunci cand se compara frecventa cumparaturilor zilnice cu cea a achizitiilor saptamanale. Aceasta s-ar datora faptului ca este mai putin probabil ca tipurile de produse pe care le cumpara oamenii online sa fie „obiecte de zi cu zi”.

Spre exemplu, imbracamintea si incaltamintea constituie, de departe, cea mai populara categorie de produse achizitionate in arealul EEA (48%), fiind urmata de bilete (34%), produse electronice (33%) si carti (31%).

Totusi, ceea ce cumpara oamenii cel mai mult difera de la o tara la alta – uneori cu rezultate surprinzatoare:

  • britanicii care cumpara online (33%) sunt de doua ori mai predispusi sa achizitioneze produse alimentare decat cei mai apropiati vecini ai lor de pe Batranul Continent: olandezii (16%), francezii (15%) si belgienii (13%);
  • grecii sunt de patru ori mai deschisi spre a-si rezerva online calatorii pe mare distanta decat alt popor balcanic, precum croatii;
  • un cert curent regional arata ca in Finlanda (33%), Suedia (22%) si Norvegia (22%), mai mult de un cumparator online din cinci se implica in jocuri de noroc pe Internet.

Atitudinile difera si in privinta metodelor preferate de cumparaturi online. In Republica Ceha, Germania, Tarile de Jos si Polonia, platile prin sisteme de online banking sunt de doua ori mai populare decat cele efectuate prin carduri. Dar in tari precum Marea Britanie, Franta, Spania, Irlanda si Italia, cardurile raman cea mai populara modalitate de plata la distanta.

Studiul a vizat si noile metode de plata, precum portofele digitale, aplicatii bancare, scanare de QR codes, indicand un puternic potential de crestere in privinta acestora. Totusi, gradul de interes exprimat de consumatori nu se suprapune cu utilizarea propriu-zisa.

Spre exemplu, in timp ce cumparatorii online din Spania se declara, la nivel teoretic, cei mai entuziasti in legatura cu portofelele digitale, ei se afla cu mult in urma in ceea ce priveste utilizarea concreta a acestor produse. Astfel, cei mai multi utilizatori de portofele digitale se afla in Norvegia (20%), Grecia (20%), Polonia (19%) si Belgia (18%).

In privinta comertului online transfrontalier, principalul motiv pentru care oamenii nu aleg aceasta optiune nu o constituie lipsa de incredere in site-urile din alte tari, nici temerile legate de securitate, ci faptul ca oamenii au optiuni de shopping mai bune la ei in tara. Datele Masterindex arata ca 40% dintre cumparatorii online din Finlanda si Polonia care nu cumpara de peste hotare declara ca site-urile din tara lor le indeplinesc asteptarile. Perceptii similare se inregistreaza si in Marea Britanie, Franta si Germania.

Iar atunci cand oamenii decid sa cumpere de peste hotare, aceasta se intampla, cel mai probabil, ca rezultat al unei oferte atractive (40%). Cele mai populare produse achizitionate de peste granita sunt imbracamintea, accesoriile si incaltamintea (37%), urmate de carti, muzica, DVD-uri si jocuri video (21%).

In ceea ce priveste posibilitatea ca oamenii sa ia vreodata in considerare varianta de a cumpara online din alta tara, locuitorii din Romania intra in aceeasi categorie cu cei din Bulgaria, Cehia, Franta, Germania, Ungaria, Lituania, Tarile de Jos, Polonia si Slovacia – in toate aceste tari, mai bine de doi din cinci cumparatori online declara ca nu au cumparat niciodata de pe un website din alta tara.

In schimb, in state precum Austria si Irlanda, aproape 90% dintre cumparatorii online declara ca au cumparat de peste hotare cel putin o data in viata. Acelasi lucru este valabil si pentru trei din cinci cumparatori online din Italia, Spania si UK.

Citeste si:

    Desi cele mai putine cumparaturi online transfrontaliere au fost inregistrate in Romania si Polonia, comertul online este relativ popular in aceste tari, unde numai unul din cinci cumparatori online achizitioneaza de peste hotare cel putin o data pe an.

    Sursa foto: Shutterstock

    Abonează-te pe

    Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

    Despre autor
    Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

    Te-ar putea interesa și:



    Mai multe articole din secțiunea Economie »


    Setari Cookie-uri