Vlad Petreanu face presa, intr-un format sau altul, inca din 1990. Comunica pe multiple canale, fiind (foarte) activ si pe Facebook, dar si pe blogul personal. Am stat de vorba cu Vlad despre media romaneasca si viitorul ei, continutul platit, stirile false care au napadit inclusiv media romaneasca, dar si modelul de venituri sustenabil din presa. “Trebuie inventat un vaccin impotriva viralizarii stirilor false, altfel vom ramane pacaliti, prosti si saraci”, spune el.

Ce ar schimba, daca ar putea, la media romaneasca?

Nu cred ca poate fi "schimbat" ceva la media privata - asta e momentul istoric, nu putem intoarce nimic la vreo epoca de aur (oricum destul de confuz-nostalgica, asa, ca niciodata n-a fost ceva ideal in breasla), in care cititorul si meseria, in sine, erau cumva, respectate, nu ca azi, nepoate”, spune el, plastic si zambind.

Cu toate acestea, ceva poate fi schimbat, in privinta mediilor aflate in serviciul public si finantate din bugetul national – “ca taxa radio-tv a fost desfiintata”.

“Aceste institutii de presa au o forta enorma, buget pe masura, capacitate de productie uriasa, redactii gigantice - in comparatie cu mizilicurile ramase prin presa privata - dar, din pacate, prea putina independenta, prea putin orgoliu profesional in raport cu influenta politicului si prea putin interes pentru excelenta profesionala. Aici ar fi de lucru, mult, in interesul publicului”, considera jurnalistul.

In ce directii se indreapta productia de continut digital?

Il intreb cum considera ca se va transforma productia de continut digital in urmatorii 2-3 ani si cum vede content marketing-ul.

Raspunde, razand, ca ar fi bogat daca ar sti.

“Tot ce pot spera este ca va creste suficient acel grup de consumatori de continut care vor prefera calitatea in fata click-baitingului, informatia in detrimentul derizoriului si onestitatea in loc de propaganda. Sper ca acest grup va atinge, la un moment dat, o masa critica ce va permite productia rentabila si consumul constant de continut de valoare”, puncteaza el.

Din pacate, daca iesi “din bula” oamenilor care citesc presa de calitate si intri pe grupuri cu zeci de mii de membri, vei vedea cum acestia impart intre ei link-uri catre presa de cel putin o calitate indoielnica.

In ceea ce priveste continutul platit si deschiderea publicului catre acest format, Vlad Petreanu considera ca “unii sunt pregatiti, dar ii descurajeaza experientele trecute”.

“Eu cumpar constant continut online, dar foarte rar romanesc, din pacate. Mai fac donatii pentru unele redactii, cand descopar cate un subiect remarcabil”, subliniaza el.

Daca s-ar putea intoarce in timp, ce ar face diferit?

“Cred ca toate experientele mele profesionale au venit asa, cumva miraculos, la timpul potrivit. Am plecat din presa scrisa in TV din cauza unui faliment al gazetei la care lucram - atunci a fost traumatizant, dar momentul s-a produs chiar inainte de decolarea televiziunii de stiri si actualitati in Romania, deci tot raul spre bine”.

“Apoi, dupa multi ani, am plecat din TV in radio cand simteam ca nu mai pot face mai nimic in TV - si, privind acum la peisajul televizionistic din Romania, mi se pare ca a fost ultimul moment in care (ma) mai puteam schimba, pastrandu-mi si respectul de sine”, raspunde jurnalistul…neraspunzand in mod direct, la intrebare.

Mai este presa o putere in stat?

Presa este inca resimtita DE STAT, ca o putere in stat, ceea ce alimenteaza insasi influenta ei, pana la un punct, considera Vlad.

“In realitate, influenta mediilor clasice in societate e in scadere, si mai multe runde de alegeri din ultimii 10 ani confirma acest lucru. Sunt unii bloggeri care au mai multi cititori decat redactii/publicatii intregi”, subliniaza el.

Si mai este o problema spinoasa – aceea a stirilor false. Ele exista, spune Vlad, “de cand lumea”.

“Problema e nu cu ele in sine, ci cu mecanismul care le potenteaza acum impactul, cu campaniile de dezinformare care folosesc capacitatea formidabila de viralizare oferita de Internet - si mai ales de Facebook, ca s-o spunem p-a dreapta”.

“Sunt si eu curios sa vad cum va gestiona Facebook aceasta problema reala, de care managementul sustine ca este constient, deoarece viralizarea (inclusiv a stirilor false) se bazeaza pe insusi principiul si pe mecanismul de functionare al retelei: emotia. Un like este o "emotie" exprimata cu un click (la fel si toate celelalte "reactii" introduse nu demult), or o stire falsa de succes este una care starneste exact asta, emotii, reactii. Stirile false sunt un virus care a gasit calea perfecta de transmitere si de proliferare. Trebuie inventat un vaccin si trebuie aplicat, altfel vom ramane pacaliti, prosti si saraci”, spune jurnalistul.

Modelul de business prin CPM este “calea sigura de autodistrugere”

Modelul de business prin CPM este calea sigura de autodistrugere pentru o publicatie online, subliniaza Vlad Petreanu.

“Eu cred ca intr-un viitor nu chiar asa de indepartat va redeveni mai rentabila reputatia decat preacurvia in domeniul continutului editorial online. Cred ca marcile vor deveni mai interesate de endorsement si asociere cu nume onorabile decat de afisari prin subsoluri editoriale infectioase. Cazul companiilor care se retrag zilele acestea de pe Youtube din cauza ca Youtube nu filtreaza continutul rasist sau violent, de pilda, e un semn clar in acest sens si un model de urmat”, considera jurnalistul, cu 27 de ani de experienta in industrie.

Vlad Petreanu face parte din juriul Mixx Awards, asa ca il intreb, ca om de media, ce campanii digitale i-au atras atentia in ultima perioada.

“O sa zambesti, dar cand ma gandesc la ce am vazut pe net in ultima vreme si mi-a ramas in minte (din punct de vedere al campaniilor) vad doar reclame la restaurante de sushi! Presupun ca sunt reclame contextuale, dar e si o componenta semnificativa de wishful thinking aici: foarte tare imi doresc sa prinda si la noi restaurantele de sushi, ca-s fan”, spune el, razand, si, totodata, evitand un raspuns direct.

Citeste si:
    Abonează-te pe

    Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

    Despre autor
    Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

    Te-ar putea interesa și:



    Mai multe articole din secțiunea Economie »


    Setari Cookie-uri