Bucurestiul are o piata hoteliera in crestere, aflata in plin proces de maturizare, cu un grad de ocupare "multumitor", insa aceasta crestere este sustinuta preponderent de turismul de business, nu de cel de leisure. Desi sunt practic suficiente locuri de cazare pentru cererea pe business, Capitala ar mai avea nevoie de hoteluri de 3-4 stele pentru a atrage turisti pentru city-break, insa nu oricum. Care este logica propusa de reprezentantii pietei si de ce Bucurestiul este atractiv pentru "investitorii oportunisti".

"Piata hoteliera din Bucuresti este in crestere, se maturizeaza de la un an la altul, dar inca nu putem spune ca si-a gasit structura optima. Piata din Bucuresti este intr-un relativ echilibru ca rezultat al cresterii cererii de cazare manifestate in ultimii doi ani, perioada in care oferta de cazare nu s-a modificat semnificativ", sustine Calin Ile, presedintele FIHR.

El mai spune ca, pentru actualul nivel de cerere, oferta este una acoperitoare in mare parte din an, nevoia de spatii suplimentare de cazare manifestandu-se punctual, doar in anumite perioade din an.

Cate hoteluri sunt in Bucuresti

Piata hoteliera din Bucuresti a avut o crestere constanta intre 2011 si 2016, mai exact o crestere de 19% a numarului de hoteluri si de 2% a numarului de locuri de cazare, potrivit unei analize realizate de Christie&Co, o companie internationala care analizeaza pietele hoteliere din intreaga lume.

Clasificare Unitati de cazare Camere Locuri de cazare
5 stele 11 1.985 3.946
4 stele 51 5.153 10.052
3 stele 57 2.231 4.355
2 stele 21 828 1.538
1 stea 5 297 566
Hosteluri 49 - -
Unitati cu apartamente de inchiriat 88 - -

Sursa date tabel: FIHR (Federatia Industriei Hoteliere din Romania)

In Bucuresti mai sunt si moteluri si vile, insa numarul lor este nesemnificativ. Dintre cele 145 hoteluri, 17 apartin unor lanturi internationale (operate sau in proprietate), adica 11,72%, insa acestea asigura 42% din numarul total de camere, mai exact 4.396 camere din totalul de 10.481).

"Piata hoteliera din Bucuresti este focusata preponderent pe turistii de business, iar numarul de locuri este suficient pentru cerintele actuale. In perspectiva cresterii interesului turistilor straini pentru Bucuresti, va fi nevoie de mai multe hoteluri de 3 si 4 stele si de mai multe hoteluri boutique", spun reprezentantii FPTR.

Spre exemplu, in Bucuresti au ajuns anul trecut peste 1 milion de turisti straini, din care cea mai mare parte in scop de afaceri. Insa, in ce priveste gradul de ocupare, Bucurestiul a inregistrat o crestere de 4,7% anul trecut, de aproape doi ori mai mare decat in Praga sau Varsovia, potrivit firmei de consultanta Cushman & Wakefield. Mai mult, un raport al companiei Christie&Co. ofera o analiza optimista despre piata hoteliera din Capitala.

Sursa grafic: STR Ltd./Christie&Co.

Potrivit analizei Christie&Co., gradul mediu de ocupare in hotelurile din Bucuresti este de 77,8%, iar venitul pe camera disponibila este de 55,5 euro, in 2016.

"Gradul de ocupare obtinut in ultimii doi ani in Bucuresti incepe sa fie unul multumitor pentru operatorii din piata si acum se observa in piata o tendinta de crestere a tarifelor, mai ales in anumite perioade din an, lunile primavara-toamna, in special in zilele din mijlocul saptamanii", completeaza Calin Ile, presedintele FIHR.

Evolutia sosirilor si innoptarilor: turistii raman mai mult timp in Bucuresti

An de an, Bucurestiul a atras tot mai multi turisti, cu un record de 1,9 milioane de sosiri (in crestere cu 7,7%) si 3 milioane de innoptari (in crestere cu 5,4%) in 2016. Astfel, turistii au ramas tot mai multe nopti in Bucuresti in ultimii ani, cu un punct maxim de 3 nopti in medie anul trecut.

Evolutia sosirilor si innoptarilor intre 2007 si 2016

Sursa grafic: Christie&Co/date INS

Mai este nevoie de hoteluri? "Haideti sa nu punem caruta inaintea cailor"

Atat reprezentantii FPTR, cat si presedintele FIHR considera ca in Bucuresti sunt necesare mai multe hoteluri 5 stele pentru ridicarea pietei, dar si hoteluri de 3 stele pentru turistii care vin doar in vacanta. "Pentru a ocupa o pozitie mai buna pe piata de evenimente si de business avem nevoie de un numar mai mare de hoteluri de 5 stele, in special branduri de renume care sa ridice piata, atat ca atractivitate, cat si ca tarifare", spune Calin Ile. Insa nu oricum, ci cu urmatoarea logica.

"Haideti sa nu punem caruta inaintea cailor, haideti sa facem orasul atractiv si pe urma hotelurile vor aparea pe masura ce creste cererea. Nu putem face invers, pentru ca nu exista inca piata suficienta pentru o crestere radicala a ofertei de cazare. Faptul ca inca vin mai multi turisti de business fata de leisure in Bucuresti nu trebuie sa supere pe nimeni. Turistii de business cheltuiesc mai mult, sunt repetitivi si creeaza o buna imagine orasului. Si sa nu uitam ca ei sunt in mare masura si consumatori si de leisure, in calatoria lor imbinand cele doua forme de turism sub noul concept numit bleisure. Insa este evident ca avem nevoie si de turismul de leisure, mai ales in perioadele mai slabe (lunile de vacante in special cele de iarna, weekend-urile in anumite perioade)", conchide Calin Ile, presedintele FIHR.

In plus, raportul Christie&Co. vine cu un pronostic optimist: "avand in vedere preturile de proprietate favorabile comparativ cu cele din piete-cheie din Europa, cum ar fi Londra, Paris si Munchen, Bucurestiul va continua sa atraga atentia investitorilor oportunisti interesati de potentialul tot mai mare atat pe segmentul de afaceri, cat si pe cel de agrement".

Sursa foto: RossHelen/Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri