Cati clienti doneaza, atunci cand cumpara online?

Sunt acele butoane pe care le gasesti la ultimul pas al plasarii unei comenzi pe anumite magazine online – fie ca vorbim de Amazon, eBay sau eMag.ro, acestea te indeamna sa sustii o anumita cauza sociala, cu o suma modica. Am discutat cu Tudor Vlad, presedintele Fundatiei eMag, despre activitatea fundatiei, perspective, bugete si, bineinteles, efectele de business ale unor actiuni de binefacere.

Tudor a avut un parcurs profesional cel putin interesant – a terminat Sociologia, apoi a facut un Master in Ecologie Sistemica. Cu toate acestea, si-a gasit job la…Allianz Tiriac, unde a activat timp de noua ani, si, mai apoi, doi ani la BCR, Banca pentru Locuinte. “Sincer? M-am dus pentru ca nu aveam de ales. Nu am gasit pe atunci sa lucrez pe zona aceasta si, cand am dorit sa ma inscriu la doctorat, tot pe zona de dezvoltare durabila, mi s-a spus ca nu pot la fara frecventa”.

In paralel cu munca in banca, Tudor organiza concursuri de triatlon, pentru “a avea multumirea ca faceam ceva in care cred cu adevarat”. Asa i-a cunoscut pe cei de la eMag, Iulian Stanciu, CEO al companiei, fiind pasionat de sport. “Le-a placut ceea ce faceam asa ca am inceput sa vorbim de o potentiala pozitie in companie si atunci am atins pentru prima oara si subiectul Fundatiei”, povesteste Tudor Vlad.

“La vremea respectiva, inainte de a fi preluata de Naspers, eMag avea bani pentru sponsorizari. Iulian (Stanciu – n.r.) este o persoana pragmatica, matematica, si-a facut un calcul si si-a dat seama ca cel mai eficient ar fi ca toti banii sa se duca intr-o singura directie, in loc sa ii raspandeasca pe mai multe cauze. Asa ca a ales sa actioneze concertat, decat sa dea sponsorizari fara legatura intre ele. Astfel s-a nascut Fundatia”.

Proiectul Hai la Olimpiada, pornit de la (inca) o minciuna politica

In urma cu cinci ani s-a nascut proiectul “Hai la Olimpiada” care, in prezent, sustine 22 de centre de pregatire pentru copii cu potential, de la gimnaziu pana la facultate.

Totul a pornit dupa o nedreptate (bineinteles) politica. Pe vremea Guvernului Ponta, Olimpicilor internationali li s-au promis premii, aceasta promisiune nefiind onorata. “A fost un intreg scandal atunci si noi am simtit ca putem sustine varfurile tarii, cu adevarat”, spune Tudor.

Astfel, incet dar eficient, proiectul a ajuns in 12 orase, 3.200 de tineri pregatindu-se in materii precum matematica, fizica si informatica.

“Plusurile fata de meditatii sunt clare – alegem cei mai buni profesori, cei care chiar au ACEL har si daruire si, in al doilea rand, este gratis”, puncteaza Tudor Vlad.

Provocarea principala pe anul in curs? “Trebuie sa ne dam seama daca are sens sa mergem mai departe cu extinderea centrelor, sau sa aprofundam relatia cu profesorii si copiii pe care deja i-am atras in proiect. Din semnele primite, s-ar putea ca numarul de profesori sa fi ajuns la un nivel maxim – am atras 290”, spune Tudor.

Citeste si:
CCC a lansat aplicația mobilă și Clubul CCC în România
Retailerul de încălțăminte...
Citeste si:
Cum sa scapi de durerea de stomac: 5 solutii rapide
Cum sa scapi de durerea de...

Noua ne pasa, sau cateva date despre invatamantul dezastruos din tara

Acest proiect nu a avut obiective clar definite, integrand toate actiunile pe care le mai faceau si care nu intrau in “Hai la Olimpiada”.

“Primeam solicitari din toata tara, pe unele dintre ele nu am vrut sa le refuzam. Am alocat un buget anual pentru actiuni punctuale. Criteriul principal? Ca ajutorul pe care il ofeream sa nu creeze dependenta”.

De exemplu, mai multi copii din Nisiporesti, Judetul Neamt, veneau dintr-un sat de la o distanta de peste 10 km pana la liceul pe care il urmau. Consiliul Judetean a intrerupt, insa, rata care i-ar fi dus acolo, asa ca Fundatia eMag a intervenit si, din fonduri proprii, a subventionat transportul copiilor pana cand au terminat liceul. In alt exemplu, Fundatia a cumparat rechizite pentru copiii angajatilor de la Oltchim care nu au avut bani, intr-o vara, sa achizitioneze aceste produse pentru scoala.

Intre timp, proiectul s-a conturat mai clar si are ca scop prevenirea abandonului scolar in zone rurale.

“Din datele noastre, unul din trei copii nu ajunge in clasa a VIII-a in zonele rurale, si nimeni nu scoate aceste cifre in evidenta. INS spune ca rata parasirii timpurii este 18,1%, adica pana in clasa a X-a, aceasta fiind o informatie atat pe urban, cat si pe rural. La tara lucrurile stau dezastruos”.

De exemplu, in Teleorman, este o scoala unde, intr-o clasa, rata de promovare la examenul de evaluare nationala a fost de 50%. “Cand am auzit am zis ca este ok, nici prea rau, nici prea bine. Am aflat insa, ulterior, ca doar 4 elevi ajunsesera pana in clasa a VIII-a!”, spune Tudor. Mai mult, 30% dintre cei care ajung in clasa a VIII-a nici macar nu se inscriu la examenul de evaluare nationala.

Obiectivele? “Vrem sa mergem in 20 de scoli, doar din zone rurale, in proximitatea Bucurestiului, pentru a ne putea deplasa usor”.

140 de batai pe minut

Acesta este cel mai tanar proiect al Fundatiei eMag, propunandu-si sa ii invete pe copii sa faca sport.

“In Romania nu se mai face sport <<in masa>>. Inainte, toti copiii faceau sport la scoala si apoi il practicau, de performanta, cei care aveau potential. Aceia deveneau sportivi si nu mai mergeau pe la scoala. Astfel, au aparut doua preconceptii – ca daca faci sport nu mai ai timp de scoala si <<te prostesti>> si, o a doua, ca nu are sens sa faci sport daca inveti bine”.

Sportul, considera Tudor, este componenta esentiala in procesul educational. “Nu este vorba doar sa fii in forma fizica, ci asimilezi si notiuni de fair play, autoevaluare, autodepasire, lucreaza la psihicul copilului!”.

Ce face Fundatia? Se conecteaza cu concursurile de triatlon si, alaturi de organizatori si cu cateva contributii modeste, organizeaza triatlon si pentru copii.

Din pacate, in Romania, media de varsta a celor care se apuca de sport este de peste 30 de ani. “In copilarie au facut ceva sport, apoi s-au lasat si se reapuca dupa 30 de ani”.

Din pacate, proiectul se dezvolta mai greu. Dupa mai multe discutii cu profesori, a reiesit faptul ca acestia oricum incearca sa faca ore suplimentare cu copiii si le este peste mana sa preia copii de la alte clase. Prioritatea pe anul asta este sa continue o campanie la nivel national prin care sa transmita importanta sportului in educatia copiilor.

Schimbari necesare in educatie

Totul porneste de la profesori si de la educatie. Astfel, daca ar fi sa schimbe ceva in acest domeniu, Tudor al defini o metoda prin care sa fie atrasi in sistem oameni cu adevarat valorosi. “Cei pe care i-am gasit noi sunt niste accidente. Oamenii buni ori au plecat, ori s-au pensionat, nu au gasit motivatia de a ramane intr-un sistem prost platit si fara mare recunoastere. Statutul profesorilor a decazut in ultimii ani, din pacate”.

Ar trebui, de asemenea, sa existe un sistem pertinent de evaluare a profesorilor si sa fie promovate valorile.

“As introduce, de asemenea, Educatia Civica in programa, pentru ca toata lumea sa inteleaga care le sunt drepturile si obligatiile sociale. Acum, in Romania, ne confruntam cu situatiile pe care le stim cu totii…si asta se intampla in primul rand pentru ca cetateanul de rand nu stie care ii sunt drepturile, nu are repere”.

Citeste si:
Fashion online în pandemie: ce cumpără românii din ce în ce mai mult
Românii cumpără din ce în ce...

Cu ce buget lucreaza Fundatia eMag?

Bugetul anual al Fundatiei a fost in 2016 de circa 2,7 milioane de lei, parte veniti de la Naspers, parte de la sponsori (BCR, PCGarage, Flanco etc.). Cea mai mare pondere din buget se indreapta catre proiectul “Hai la Olimpiada”.

O alta sursa de venit este donatia directa, a clientilor eMag, prin butonul de sub “plaseaza comanda”, pe site.

“Compania a introdus acel buton prin 2014. La inceput, rata de click si de donatie era foarte mare – undeva la 10-11%. Ulterior, a scazut, treptat, in prezent ajungand la circa 2% din totalul clientilor care achizitioneaza de la eMag.ro, exclusiv varianta Web”, spune Tudor.

eMag este in curs de a implementa posibilitatea de a dona si prin aplicatia mobila.

“Per total, primim, in medie, una sau doua cereri pe zi pentru a sustine o anumita cauza. Cele mai multe dintre ele, din pacate, nu se potrivesc cu domeniile noastre. Primim in general chestiuni umanitare, parinti si copii cu probleme, dar si de la entuziasti care vor sa fie sustinuti in activitatile lor – am primit chiar si de la Observatoare Astronomice. Chiar imi pare rau ca nu putem, inca, sa ii sprijinim”, spune, zambind, Tudor.

In toate cazurile pe care sunt pe cale sa le accepte, veridicitatea relatarilor este verificata, inclusiv la fata locului.

Ce impact are Fundatia eMag asupra business-ului eMag?

Este un lucru greu de cuantificat. “O sa fiu subiectiv. Consider ca de-a lungul anilor s-a cumulat un capital de imagine pozitiv asociat brand-ului eMag, inclusiv datorita Fundatiei. Activitatea noastra are destula vizibilitate, mai ales ca eMag trimite si newslettere periodice cu activitatea noastra, catre clienti”, incheie Tudor.


Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Economie »



Setari Cookie-uri