Masura de plafonare a tarifelor RCA prin OUG 54/2016, data de catre Guvernul Ciolos si aflata inca in vigoare in acest moment, a generat un dezechilibru major in ceea ce priveste concurenta si gradul de concentrare din piata de asigurari RCA, iar impactul real al acestei masuri este deja vizibil in primele trei luni din 2017. Astfel, desi scopul declarat al adoptarii acestei masuri a fost stabilizarea si echilibrarea pietei de asigurari, plafonarea tarifelor RCA a accentuat substantial tendintele oligopoliste. In consecinta, in primul trimestru din acest an se observa o concentrare semnificativa, ajungandu-se la situatia în care primii doi asiguratori sa cumuleze aproximativ 60% din portofoliul de RCA din Romania.

Plafonarea preturilor nu a avut un efect negativ in ceea ce priveste acoperirea daunelor si despaguburilor, ci a generat un fenomen de concentrare care in piata locala nu a mai fost intalnit. Aproximativ 60% din portofoliul RCA in primele trei luni din 2017 a ajuns la doar doua companii de asigurari - Euroins si City Insurance, iar prin comisioanele substantial mai ridicate acordate brokerilor, comparativ cu concurenta, aceste societati au creat bariere de intrare pe piata de natura comerciala. Ca urmare, toti ceilalti asiguratori RCA care au fost activi in anii precedenti, si-au redus expunerea constient (in special prin segmentare) sau ca rezultat al competitiei.

Companie Prime brute subscrise in T1 2017 Cota de piata in T1 2017 Cota de piata in T1 2016
City Insurance 336.106.868 31,63% 11,61%
Euroins Romania 294.184.808 27,69% 18,60%
Asirom VIG 108.705.403 10,23% 25,84%
Allianz-Tiriac Asigurari 90.663.883 8,53% 6,94%
Omniasig VIG 76.690.099 7,22% 5,64%
Generali Romania 65.220.416 6,14% 2,48%
Groupama 53.670.747 5,05% 5,13%
Uniqa Asigurari 36.902.360 3,47% 4,57%
Grawe Asigurari 519.595 0,05% -
Carpatica Asig - - 19,19%

Din tabelul de mai sus, reiese ca portofoliul RCA al Carpatica Asig, dupa falimentul acestei companii de asigurari, a fost absorbit la nivelul pietei in mod diferentiat, iar Asirom a renuntat la politica agresiva de subscriere din primul trimestru al anului 2016. Pe de alta parte, City Insurance si Euroins au beneficiat in perioada de sase luni de plafonare a tarifelor RCA (care expira pe 18 mai 2017) de "interesul" brokerilor de asigurari de a intermedia polite RCA de la aceste companii, in conditiile care au mentinut comisioanele la aproximativ 10%, in timp ce restul jucatorilor din piata le-au taiat pana la 1-2%.

Nu sunt brokerii de asigurari de aratat cu degetul si nici Euroins sau City Insurance, ci decizia de plafonare a tarifelor RCA, care a obligat asiguratorii sa isi reduca substantial costurile cu intermediarii si a adancit tendintele oligopoliste. Aceste societati de asigurari, cat si intermediarii, au urmarit, pana la urma, un interes pur si simplu comercial. Rezultatul a fost ca piata de asigurari RCA s-a adancit intr-o concurenta imperfecta.

Radiografia concurentei din piata RCA

Cand economistii privesc pietele, se uita mai intai la structura acestora si la modul in care sunt organizate. In mod frecvent, concurenta nu este insa perfecta, ci mai degraba este limitata. Economistii grupeaza pietele in care concurenta este limitata in trei mari structuri. In cazurile extreme nu exista concurenta. O singura firma aprovizioneaza toata piata, iar aceasta este numita piata de monopol. In cadrul celei de-a doua structuri, cateva firme realizeaza oferta pe piata (asa cum a ajungs piata RCA din Romania dupa plafonarea preturilor), existand o anumita concurenta. Aceasta este numita piata cu concurenta de oligopol. In cadrul celei de-a treia structuri de piata sunt mai multe firme decat la oligopol, dar nu indeajuns de multe pentru o concurenta perfecta. Aceasta este numita concurenta monopolistica.

Tendinta de concentrare prezente in cadrul pietei de asigurari RCA, evidentiata de graficul de mai jos, este evaluate numeric prin intermediul unor indicatori specifici ce au la baza cotele de piata ale participantilor. Cota de piata, in general determinata atat din punct de vedere cantitativ, cat si valoric, este considerata a fi un bun indicator al puterii de piata al companiilor.

In cele ce urmeaza, vom analiza concentrarea pietei de asigurari RCA din Romania prin prisma catorva rate de concentrare la nivel primilor trei, cinci si respectiv sapte jucatori (CR3, CR5 si CR7) si folosind indicele Herfindahl-Hirschman (HHI). Analiza gradului de concentrare se va axa distinct asupra RCA, iar cotele de piata ale asiguratorilor au fost determinate valoric, in functie de volumul primelor brute subscrise din perioadele mentionate in grafic.

Indicele Herfindahl-Hirschman (HHI) constituie indicatorul cel mai frecvent utilizat de catre autoritatile de concurenta pentru evaluarea gradului de concentrare a unei piete si se calculeaza ca suma a patratelor cotelor de piata ale tuturor participantilor, ceea ce inseamna ca indicatorul se poate situa intre valori foarte mici, apropiate de zero (pentru piata cu concurenta perfecta) si 10.000 (pentru cazul monopolului). In ceea ce priveste catalogarea pietelor din prisma concentrarii masurate de HHI, Comisia Europeana considera:

  • HHI < 1.000 – pentru o piata slab concentrata;
  • 1000 < HHI < 2000 – pentru o piata cu concentrare medie;
  • HHI > 2.000 – pentru piete puternic concentrate.

Indicele Herfindahl-Hirschman (HHI) din analiza wall-street.ro a atins nivelul de 2.071, inregistrand cea mai ridicata crestere de pana acum, de la 1.365. Se observa din graficul de mai sus ca tendinta de concentrare in piata de asigurari se ameliora inainte de plafonarea tarifelor RCA. Aceasta masura a Guvernului Ciolos a inversat insa radical trendul, in conditiile in care structura pietei a cunoscut modificari semnificative la nivel comercial si cote de piata.

Astfel, piata asigurarilor RCA a devenit una puternic concentrata (piata oligopolista) in primele trei luni din 2017, evolutie favorizata de plafonarea tarifelor, iar trasaturile oligopoliste care se regasesc pe piata RCA sunt: existenta barierelor la intrare, omogenitatea produsului, relativ putini jucatori cu cote de piata foarte mari, deciziile asiguratorilor sunt interdependente.

Pietele cu un grad mai ridicat de concentrare sunt considerate a fi mai expuse la aparitia comportamentelor anticoncurentiale, iar in cazul in care astfel de comportamente apar pe piata, efectele lor negative asupra consumatorilor sunt considerate a fi mai nocive. Evolutia HHI este strans legata de aceea a CR5 si CR7. Primul indicator (CR5) arata cresterea din ultimii ani a puterii cumulate de piata pentru primele cinci societati ce ofera asigurari RCA, acestea ajungand sa controleze 85% din total, incepand cu primul trimestru din 2017. CR7 a crescut intr-un mod similar si arata ca primele sapte societati active in acest segment al asigurarilor auto acopera 96% din subscrieri, fiind un indiciu al caracterului oligopolist al asigurarilor auto obligatorii.

Cu toate acestea, analiza realizata nu intentioneaza a evidentia posibila existenta a unor intelegeri sau practici concertate ori a unui abuz de pozitie dominanta, ci indicii privind posibile disfunctionalitati existente in piata de asigurari RCA, cauzate de plafonarea tarifelor de la finalul anului 2016.

Dmitry Kalinovsky / Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri