Industria de live entertainment din Romania se confrunta cu mai multe probleme, precum lipsa salilor si a spatiilor de concerte sau comportamentul de consum al romanilor, insa de departe cea mai mare provocare pentru organizatorii de concerte sunt… autostrazile. Intr-un interviu acordat wall-street.ro, Laura Coroianu, Emagic, a explicat cum ii afecteaza lipsa infrastructurii pe organizatorii din Romania care incearca sa convinga artistii straini ca merita sa faca un drum de peste 13 ore din Budapesta pana in Bucuresti.

Lipsa unei infrastructuri rutiere afecteaza nu doar industria de live entertainment, ci multe alte sectoare ale economiei romanesti. “Ar trebui ca mai multe industrii si organizatiile din cadrul acestora sa se uneasca intr-o singura voce si sa ceara rezolvarea problemei autostrazilor. Economia Romaniei s-ar putea dezvolta absolut uluitor in momentul in care deplasarea si transportul s-ar face mult mai lesne”, puncteaza Laura Coroianu, fondatoarea unuia dintre cei mai mari organizatori de evenimente, Emagic.

Insa impactul asupra industriei de live entertainment se traduce prin reticenta sau chiar refuzul artistilor internationali de a concerta in Romania din cauza duratei si a conditiilor de drum. In plus, contextul sud-est european este dificil – in Turcia nu se mai organizeaza evenimente din cauza instabilitatii generate de atentatele teroriste, in Grecia din considerente economice, iar in Bulgaria sunt putine – iar aceasta tendinta se accentueaza: “Pana acum cativa ani era foarte simplu sa organizezi concerte, se legau foarte usor, era Bucuresti-Sofia-Atena-Istabul, colaboram si ofeream pachete impreuna organizatorii din aceste tari. Acum, de cele mai multe ori, este doar Bucurestiul care face oferte pe tronsonul asta si poate fi greu sa ii convingi sa vina pana aici”, explica Laura.

In aceste conditii, organizatorii din Bucuresti leaga evenimentele de cele din Budapesta, care nu ar reprezenta o distanta foarte mare pentru artisti, “daca nu ar fi multe ore de mers pe drumuri nu tocmai corespunzatoare, cu zeci de camioane”, spune Laura. “In momentul in care tu vii cu o productie complexa, cum a fost cea a Madonnei, de exemplu, care a avut 143 de camioane si o tarasti timp de mai bine de 12 ore de la Budapesta pana aici, intr-un caz ideal, pentru ca de fapt intarzii mult mai mult, pentru ca nu te misti asa usor si blochezi la randul tau circulatia, nu iti mai vine sa te intorci sa concertezi pentru a doua oara in Romania”, explica Laura.

Pe langa autostrazi, industria de live entertainment are nevoie de sali si locatii de concerte, atat de dimensiuni mari, cat si mici, care, la fel, lipsesc din Romania, astfel ca frecventa evenimentelor este redusa, prin comparatie cu alte tari europene. “Avem doua stadioane frumoase - Arena Nationala si Cluj Arena – dar nu avem nici macar o sala mare de 20.000 de locuri. M-am plictisit de cate promisiuni ni s-au facut ca vom avea una in Bucuresti, Sofia are de acum patru ani o astfel de sala, vad ca la Cluj se extinde Sala Polivalenta la 10.000 de locuri, dar tot nu e suficient”, mai spune Laura Coroianu.

In plus, Romania ar avea nevoie si de sali mici, de 1.000 si 2.000 de locuri, unde ar putea concerta atat artistii internationali care abia se lanseaza, cat si cei romani. De altfel, acestia din urma resimt lipsa spatiilor de concertare si sar din concertele din cluburi direct la Sala Palatului, explica Laura. “Unde se duc artistii romani care vor sa creasca incet-incet? Nu poti sa faci cinci ani de cluburi si dupa aia sa te duci la Sala Palatului, trebuie sa iti cresti organic audienta. M-am obisnuit inca din 2006 (n.r. cand a pus bazele Emagic) cu ideea ca trebuie sa ne descurcam singuri si daca e sa cerem sprijin sa o facem catre mediul privat”, mai spune antreprenoarea.

Pe langa frecventa redusa, puterea de cumparare a romanilor si mentalitatea acestora creeaza dificultati organizatorilor. In momentul de fata nu exista o cercetare de piata asupra pietei de live entertainment, insa frecventa concertelor este inca mica, prin comparatie cu Germania sau Olanda – lideri pe Europa. In plus, publicul inca este caracterizat de o mentalitate de tipul “i-am vazut, i-am bifat, de ce i-as mai vedea a doua oara, o sa ma duc la altii”, spune Laura, dand exemplu cel de-al treilea concert Depeche Mode in Romania, ce va avea loc in iulie, si care in ciuda mentalitatii, este aproape sold out. “Genul asta de public e mai greu de adus la concerte fata de Germania, de exemplu, unde poti sa aduci Depeche Mode sau Bon Jovi ori de cate ori pornesc in turneu”.

In cat timp crede organizatoare Emagic ca Romania va recupera decalajul fata de alte tari europene? “Sper sa discutam despre altceva in cinci ani. Industria de live entertainment aduce mult prestigiu si vizibilitate Romaniei. E de bagat in seama”, incheie Laura Coroianu.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri