Turistii romani se impart in doua tabere distincte: fie sunt foarte loiali unei destinatii turistice, fie sunt exploratori, care cauta de fiecare data noi experiente. Daca 70% dintre turistii loiali si-au propus sa cheltuiasca cel mult 1.000 de euro in vacanta de vara (buget alocat si de 58% dintre exploratori), exploratorii si-au pregatit mai multi bani in buzunar pentru a se bucura de vacanta, arata o analiza realizata de MKOR Consulting.

Scurta prezentare a turismului romanesc in 2016

Anul 2016 a fost un an de crestere pentru turismul romanesc, conform datelor publicate de Institutul National de Statistica, iar 2017 pare sa nu fie mai prejos.

Breviarul de turism (publicat in 2017) arata ca in 2016 romanii au facut aproape 6 milioane de calatorii pentru a-si petrece vacantele, durata medie a unui sejur fiind de 6,5 zile. Majoritatea covarsitoare a calatoriilor au fost realizate pe cont propriu, doar 7% dintre acestea fiind organizate prin intermediul agentiilor de turism.

Cu toate acestea, numarul turistilor care au apelat la o agentie in 2017 a fost cu 22% mai mare decat anul anterior, ajungand la aproape 1,7 milioane de romani. Cea mai mare parte a acestora (56%) au ales sa petreaca vacanta in afara tarii. Pe de alta parte, cei care si-au organizat vacanta in Romania, prin intermediul unei agentii de turism au preferat in primul rand litoralul (53%), urmat la distanta de destinatiile montane (13%) sau turismul balnear (5%).

Romanii se pregatesc pentru vacanta si in vara 2017

Aflati in pragul sezonului estival, agentia de cercetare de piata MKOR Consulting a realizat o analiza privind obiceiurile de vacanta ale romanilor. Studiul a fost desfasurat in luna mai 2017, pe un esantion de 1155 respondenti, reprezentativ national, cercetarea realizandu-se pe baza unui chestionar aplicat online.

Conform raportului, peste doua treimi dintre romani (77%) au declarat ca merg in vacanta vara aceasta, iar 21% inca nu s-au hotarat.

Studiul a relevat, printre altele, existenta a doua segmente distincte si total opuse in ceea ce priveste obiceiurile romanilor de a-si alege destinatia de vacanta.

Turistii romani se impart in doua tabere distincte: fie sunt foarte loiali unei destinatii turistice, fie sunt exploratori, care cauta de fiecare data noi experiente

Primul este reprezentat de turistii loiali, cei care prefera destinatiile deja testate si cunoscute (au fost de cel putin 4 ori in destinatia aleasa), segment din care fac parte o treime din romani. Cel de-al doilea, din care fac parte 31% dintre romani, este reprezentat de exploratori, respectiv turistii dornici sa incerce si sa viziteze noi destinatii.

Analizand mai in profunzime, am constatat ca dorinta de aventura si explorare a romanilor scade odata cu cresterea varstei. Aproape jumatate (47%) dintre exploratori fac parte din generatia millenials (18-34 ani), in timp ce aproape o treime dintre turistii loiali sunt persoane de peste 45 de ani.

Exploratorii merg in vacanta cu partenerii lor de viata. Loialii vor petrece alaturi de familiile lor.

Vacanta petrecuta alaturi de familie este preferata de 38% dintre turistii loiali, cea mai mare parte a lor mergand in grupuri de 3-4 persoane (44%). In schimb, exploratorii isi vor petrece vacanta cu partenerul/partenera de viata (42%), in grupuri mici de 1-2 persoane (37%). O categorie aparte este a celor care vor merge in vacanta in grupuri mari, de peste 11 persoane, segment in care se incadreaza 10% dintre turistii exploratori, fata de doar 4% dintre turistii loiali.

Marea majoritate a romanilor care vor pleca in vacanta de vara s-au pregatit pentru un sejur de 4-6 zile (39%) sau ceva mai lung, de 7-9 zile (37%), iar turistii loiali si exploratorii nu fac exceptie.

Pe perioada sejurului hotelurile si pensiunile sunt principalele facilitati de cazare alese de romani. Exploratorii insa prefera cu precadere hotelurile (57% dintre ei, fata de 47% dintre loiali), cu un nivel mai mare de confort si servicii - 34% dintre exploratori aleg facilitatile de cazare de 4-5 stele, alegere pe care o fac doar 26% dintre turistii loiali. Pe de alta parte, loialii, mai mult decat exploratorii, aleg pensiunile (30% dintre loiali, comparativ cu 25% dintre exploratori), sau chiar vor sta la cunostinte sau in gazda pe perioada vacantei.

Romanii isi doresc sa se relaxeze in vacanta, la un pret accesibil

Pretul accesibil, obiectivele turistice si posibilitatile de relaxare intr-un cadru natural placut, cu aer curat sunt primele lucruri pe care le pun in balanta romanii atunci cand aleg o destinatie de vacanta. Cu toate acestea, exploratorii se disting de turistii loiali si atunci cand isi aleg locul de petrecere a vacantei. Cei ce merg an de an in acelasi loc isi doresc mai mult decat exploratorii sa aiba parte de aer curat si peisaje frumoase, de zone accesibile pentru copii sau sa poata admira arhitectura locurilor. Pe de alta parte exploratorii sunt mai dornici decat loialii sa se bucure de obiectivele turistice, de destinatii ofertante din punct de vedere cultural si sa incerce gastronomia locala.

Principala activitate a romanilor care vor pleca in vacanta in aceasta vara este... relaxarea! Iar exploratorii si loialii nu fac exceptie. Dar pe langa aceasta, cei care obisnuiesc sa revina in locurile familiare se vor distra la evenimente si festivaluri, in parcuri de distractie, vor practica sporturi pe apa sau isi vor reincarca bateriile cu activitati balneo-climaterice.

In schimb, exploratorii vor vizita obiective turistice si muzee, vor descoperi cultura si istoria destinatiilor alese prin tururi ghidate sau se vor bucura de croaziere, mai mult decat o vor face turistii loiali. In plus, cei mai indrazneti vor face activitati cu un grad mai mare de adrenalina: scufundari, zbor cu parapanta sau parasutism.

Exploratorii cauta noi destinatii in afara tarii; cei loiali prefera sa isi petreaca vacanta in Romania

Cea mai mare parte a turistilor loiali isi gasesc destinatia care raspunde asteptarilor lor mai aproape de casa, la distante de 2-6 ore de drum (62%), in Romania (66% dintre acestia). Exploratorii pe de alta parte, aleg pentru vara aceasta locuri mai indepartate, in care vor ajunge dupa mai mult de 6 ore de drum (55% dintre ei), aflate in special in afara tarii (65% dintre exploratori).

Bugetele de vacanta ale celor mai multi romani sunt de maximum 1.000 de euro

Avand in vedere preferintele prezentate, si bugetele de vacanta ale celor doua categorii de turisti arata pe masura. Daca 70% dintre turistii loiali si-au propus sa cheltuiasca cel mult 1.000 de euro in vacanta de vara (buget alocat si de 58% dintre exploratori), exploratorii si-au pregatit mai multi bani in buzunar pentru a se bucura de vacanta: 27% dintre acestia vor cheltui intre 1.000-2.000 euro (fata de 19%, loialii) si alti 10% vor avea chiar mai mult de 2.000 de euro (comparativ cu 6% dintre loiali).

Exploratorii sunt mai deschisi in a-si organiza sejurul printr-o agentie de turism

Agentiile de turism sunt ocolite de mai mult de jumatate dintre romaniii care pleaca in vacanta. Exploratorii sunt insa cei care apeleaza mai mult la o agentie (44% dintre ei) decat loialii (37%).

Motivele pentru care ambele categorii tind sa evite organizarea sejurului cu ajutorul unei agentii de turism tin in special de preturile mai mari si de obligatia de a se adapta la un program fix, impus de agentie.

Mai multe detalii despre vacantele romanilor in 2017 pot fi accesate descarcand studiul de pe siteul MKOR.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri