Care sunt cele mai des intalnite "dileme" ale cumparatorilor de locuinte din Capitala? De exemplu, un apartament vechi intr-un cartier cu renume sau o locuinta noua la periferie? Ori, ce alegi cand dispui de un buget limitat? La noua ani de la criza financiara, in piata rezidentiala exista oferte pentru toate gusturile si buzunarele, dar pretul a ramas principalul argument care ghideaza decizia de achizitie, potrivit Imobiliare.ro. In acelasi timp, daca in trecut oferta era mult mai saraca, avand optiuni mai putine, cumparatorii luau o hotarare mult mai repede. Astazi, timpul mediu de asteptare depaseste cateva luni.

"Poate ca principala dilema a cumparatorlui de locuinte este daca a vazut toate apartamentele potrivite din piata si l-a ales pe cel mai bun pentru el, atat din punct de vedere a pretului acelui apartament, cat si din punct de vedere al calitatii lui. De aici se ridica alte intrebari: oare isi va pastra valoarea in timp? Va creste? Cert este ca o tranzactie imobiliara are un aspect emotional pronuntat. Acest lucru explica de ce 74% din vizitatorii unui site de talia Imobiliare.ro se se intorc frecvent. De altfel, perioada medie pe care un apartament o petrece in piata este de 65 de zile, iar o casa de aproape dublu", spune Daniel Crainic (foto), head of marketing communications Imobiliare.ro.

Potrivit statisticilor centralizate de portalul imobiliar, nevoia de imobiliare este in crestere de aproximativ un an si jumatate. "Luna mai, cea mai recent incheiata, pentru Imobiliare.ro a insemnat un nou record absolut de leaduri - contacte generate, vorbim de o crestere de 85% fata de aceeasi luna a anului trecut. De asemenea, traficul inregistrat pe portal este cu 40% mai mare decat anul trecut. Nu in ultimul rand, din datele noastre reiese ca o pondere de 32% din romani din mediul urban cu varsta cuprinsa intre 25-55 de ani vor sa faca o tranzactie imobiliara, iar mai mult de jumatate din acestia sunt interesati de o achizitie", arata Daniel Crainic, pentru wall-street.ro.

In acelasi timp, oferta de locuinte este relativ ridicata, dar in orice caz sub cerere, in momentul prezent. "Sursa dilemei, dupa parerea noastra este criza imobiliara care inca e relativ aproape in timp si a carei efecte nu au fost uitate. Iar acest fapt, mai degraba rational, este imbucurator pentru ca arata o maturizare a pietei", spune reprezentantul Imobiliare.ro.

Ce inseamna un cartier de locuinte bun?

"Rapiditatea unei decizii de achizitie rezidentiala depinde de la caz la caz si este destul de dificil de alocat aceste comportamente foarte emotionale unor tipare", spune Daniel Crainic.

Totusi, in opinia sa, exista trei tipologii de cumparatori: superficialul - reprezentat de persoane tinere care aloca putin timp cautarii si se indreapta spre site-uri generaliste unde au la dispozitie oferte multe si sumar prezentate, cauta chilipiruri si nu are un sistem de cautare pus la punct, este predispus riscului si se arunca usor in zona creditarii; eficientul - tipologie reprezentata de persoane tinere si dinamice cu venituri medii sau mari, care aloca timp cautarii, isi creaza liste scurte si se indreapta de cele mai multe ori spre nou; respectiv tipologia profesionistului careia ii corespund persoanele cu o gandire structurata, mature, stie exact ce vrea, compara foarte mult, se indreapta spre cea mai buna valoare pentru bugetul pe care il are la dispozitie.

Intrebat ce factori ridica un cartier la randul de "bun", reprezentantul Imobiliare.ro, apreciaza ca acest tip de cartier este unul care dispune de continut (facilitati in zona, infrastructura, acces la transport in comun, acces usor spre centrul orasului) si prestigiu (scoli bune, calitatea locatarilor, strazi curate). "Da, exista in Bucuresti locuinte vechi aflate in cartiere bune. Probabil unul din cele mai relevante exemple este zona Unirii vazuta in sensul ei larg, care corespunde tuturor acestor criterii. De altfel apartamentele vechi de aici isi pastreaza pretul ridicat chiar in raport cu segmentul nou, iar zona in sine se afla mereu in topul celor mai cautate zone din Bucuresti", arata Daniel Crainic.

Pretul, factorul cel mai important al alegerii unei locuinte pentru tineri

"Pretul reprezinta principalul criteriu de achizitie pentru 70% din clienti. Acestia nu sunt axati pe nou sau vechi. De exemplu, tinerii la prima achizitie sau persoane in varsta care vor o locuinta mai mica, vor cauta cea mai convenabila oferta din perspectiva numar de camere/pret. Acestia se pot indrepta spre cartierele traditionale ale Bucurestiului sau apartamentele noi din Sudul Capitalei", spune reprezentantul Imobiliare.ro.

El adaga ca "exista si segmentul celor aflati la a doua achizitie care de regula fac un upgrade si cauta apartamente mai mari, mai spatioase, intr-o zona mai buna, chiar daca sunt mai scumpe. Acestia sun obisnuiti sa apeleze la o finantare si au disciplina traiului cu o rata la banca. Pe de alta parte, din ce in ce mai mult se dezvolta un segment medium-high, vorbim de oameni la 30-40 de ani, cu o cariera si venituri in crestere care cauta calitate si un raport calitate/pret foarte bun, nu neaparat cel mai bun pret. Acestia, chiar daca nu au profilul investitorului sunt interesati de randament, pastrarea valorii unui apartament, dezvoltarea in timp a zonei", conchide Daniel Crainic.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri