Suma medie solicitata pentru apartamentele disponibile spre vanzare la nivel national (noi si vechi) s-a majorat cu 6,7% in prima jumatate a acestui an, la 1.120 de euro pe metru patrat util (fata de 1.050 de euro pe metru patrat util la finele lui decembrie 2016), sustinuta atat de avansul creditarii in conditii favorabile, dar si de cresterea venitului mediu disponibil si a unei cereri tot mai ridicate care se revarsa acum in piata rezidentiala. Cu toate acestea, "deocamdata este prematur sa vorbim de o crestere nesustenabila, cel putin pe segmentul nou", apreciaza Andreea Comsa, CEO al companiei de consultanta imobiliara Premier Estate Management.

"Aceste cresteri care se apropie uneori si de 10% sunt in mare parte influentate de un comportament speculativ al proprietarilor de apartamente vechi, care, desi nu prezinta nicio valoare adaugata, cu exceptia acelor proprietati care se afla intr-o zona excelenta - cu alte cuvinte nu pot reinventa un concept de locuire - speculeaza cresterea cererii. Trebuie sa nu uitam si faptul ca in perioada crizei preturile apartamentelor s-au injumatatit, deci au de unde sa creasca. Un alt argument in favoarea unei cresteri sustenabile este faptul ca in perioada de boom preturile sareau de 2.000 de euro/mp, ori acum in Bucuresti o medie pe segmentul nou este de 1.250-1.300 de euro/mp, comparabil cu perioada 2012", arata Andreea Comsa (foto).

In opinia sa, pana la finalul acestui an nu vor exista "miscari radicale pe piata". "Estimam ca evolutia pietei va fi in aceeasi directie de crestere. Cu un ritm de crestere a preturilor de 4-5% in primele sase luni, Bucurestiul se afla totusi intr-o zona stabila. Pe termen scurt nu ne asteptam la cresteri ale costului de finantare. Evolutia ulterioara insa a pietei imobiliara e in stransa legatura cu performantele economice ale Romaniei".

Bineinteles, "dupa o perioada 2009-2014 aproape inghetata, exista un volum important de cumparatori care se fereau sa achizitioneze atunci sau nu erau solvabili din punctul de vedere al finantarii si care acum se incadreaza la un credit sau au acumulat sume de bani care le permite un avans mai mare. Acest stoc de cerere se adauga cererii nou aparute ceea ce explica in buna parte cresterea la care asistam acum. Exista de asemenea si factorul psihologic, e un moment bun pentru economie, deci si pentru piata imobiliara. Nu in ultimul rand trebuie sa ne uitam si la dinamica oraselor mari. Atat Bucurestiul dar si Timisoara sau Clujul atrag forta de munca din regiunea in care se afla, sunt poli regionali de dezvoltare, iar oamenii care vin si de muta aici pentru un job mai bun au nevoie de o locuinta", adauga Andreea Comsa.

Inca se mai ascut sabiile intre "nou" si "vechi"

"Vedem tot mai multi clienti care se indreapta exclusiv spre nou, daca in urma cu cativa ani pretul facea diferenta. De asemenea, vedem clienti care se indreapta tot mai mult spre apartamentele cu trei camere si au in vedere un buget in jurul sumei de 100.000 de euro. Bineinteles, conteaza foarte mult conceptul de locuire propus. Indicatori de tipul pret pe metru patrat raman valabili dar sunt priviti nuantat in functie de acest concept pe care un dezvoltator il propune. De asemenea, in ceea ce priveste finantarea, vedem un interes in crestere pentru ratele de la dezvoltator pe perioade scurte de timp", spune seful Premier Estate Management.

In opinia sa, segmentul nou si in special noul val de dezvoltari vor fi vedetele pietei. "Pe segmentul mediu in care activam si noi se vor cauta tot mai mult apartamente cu amplasament cat mai bun, cu facilitati si servicii in zona. Mijloace de transport in comun, piste de alergat, spatiu pietonal, piscina, o scoala buna in zona vor conta foarte mult. Bineinteles va exista intotdeauna categoria clientilor care vor alege pretul si aici competitia se va da intre blocurile construite in sudul orasului si apartamentele vechi din cartierele traditionale ale Bucurestiului. Acest segment va merge pe pret ca diferentiator. Pe segmentul premium au inceput deja sa apara proiecte foarte interesante care au o piata specifica. Acesta nu va exploda ca volum, dar va cunoaste o dezvoltare frumoasa. Noile proiecte din aceasta zona pot pune bazele de dezvoltare a unui segment premium in adevaratul sens al cuvantului pe piata imobiliara din Bucuresti si alte cateva orase dinamice din tara".

Linia strategica in cadrul companiei de consultanta imobiliara Premier Estate Management a cunoscut trei axe in ultima perioada de timp: dezvoltarea echipei interne, extinderea pe noi piete, respectiv dezvoltarea modelului de business, spune Andreea Comsa. "In ceea ce priveste dezvoltarea echipei interne, colaboram cu un consultant cu peste douazeci de ani experienta in asigurari, deci cu o viziune proaspata si rece asupra pietei imobiliare care ne-a ajutat sa definim procesele de vanzare, sa dezvoltam un plan de cariera, sa dezvoltam business-ul intr-un mod structurat".

De asemenea, "extinderea pe noi piete a inceput cu preluarea in portofoliu a proiectului ISHO din Timisoara (dezvoltat de Ovidiu Sandor - n.r.), unul din cele mai importante proiecte din Romania, al noului val de dezvoltari. Avem discutii avansate atat cu cu dezvoltatori din Bucuresti cat si din tara pentru preluarea si altor proiecte majore. In ceea ce priveste a treia axa de dezvoltare, avansam atat in zona segmentului de lux unde suntem in proces de a construi o divizie noua, cat si in zona consultantei investitionale, de la stadiu de proiect. Evolutia din ultimii ani, cresterea si recunoasterea pe care am cunoscut-o ne-a dat curaj dar si ne-a confirmat ca suntem pre drumul cel bun. Nu ascundem faptul ca vrem sa devenim unul din cei mai importanti jucatori din tara pe piata de consultanta imobiliara", conchide Andreea Comsa.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri