Majoritatea dezvoltatorilor rezidentiali aduc frecvent in discutie dificultatea inceperii lucrarilor de constructii. Acestea apar, deseori, din cauza unor anumite "blocaje" in tot demersul birocratic sau administrativ, de la intarzieri legate de oficiul de cadastru la cele generate de catre primarii in emiterea autorizatiilor de construire. De asemenea, intarzieri mari ar exita si la Fondul de Garantare, unde dosarele nu sunt solutionate decat dupa cateva luni de la data depunerii.

Bogdan Ivan (foto), secretar general al Asociatiei Dezvoltatorilor Imobiliari din Romania - Urbanis, considera insa ca situatia nu trebuie generalizata, "pentru ca sunt oameni care lucreaza in aceste institutii si isi fac datoria, dar privit la modul general sistemul este subdimensionat pentru cererea care exista acum. Este o situatie de paradox: ai cui sa vinzi, vrei sa vinzi, dar nu poti sa construiesti pentru ca fie iti mai trebuie anumite documente, fie primesti cu foarte mare intarziere banii necesari finantarii proiectelor".

Totusi, modificarile legislative sunt si raman o mare problema in domeniul imobiliar, in opinia sa. "Spre exemplu Legea darii in plata a creat mari dezechilibre la momentul la care a fost adoptata. Cereri cu pana la 50% mai mari ale cumparatorilor interesati au creat destule probleme la acel moment si ne bucuram ca unul dintre demersurile si semnalele de alarma trase la acel moment de catre ADIRU au fost intelese si acceptate, fapt care a condus la eliminarea programului Prima Casa din Legea darii in plata. Intelegem motivatia celor care au sustinut legea la acel moment, dar nu am inteles de ce trebuia distrus viitorul unei intregi industrii sau generatii pentru probleme din trecut", arata reprezentantul URBANIS.

Mai recent, respectiv la finalul anului trecut, a fost adoptata pe 27 decembrie 2016, OUG 100/2016 prin care se modificau prevederi foarte importante in domeniul urbanismului si al autorizarii constructiilor. "Existau dezvoltatori imobiliari care puteau pierde pana la 20% din valoarea investitiei, ori acest lucru nu este de acceptat intr-o economie de piata. Din fericire aceasta a fost abrogata, dar au fost cateva luni, aproape o jumatate de an, in care aceste modificari legislative au suspendat anumite proiecte si au cauzat interzieri la livrarea locuintelor catre cumparatorii finali", afirma Bogdan Ivan.

Pe de alta parte, modificarea recenta a reglementarilor in materia receptiei lucrarilor sau ultimele solicitari ale ANAF legate de impozitarea dezvoltatorilor persoane fizice sunt lucruri care urmeaza inca sa-si produca efectele in piata imobiliara.

Citeste si:
Romanii nu mai cumpara metri patrati, ci vor "smart-home"
Mauricio Mesa Gomez, Cordia:...

"Speram ca acestea sa fie cat mai limitate sau sa nu se produca. Noi am cerut de fiecare data sa fim consultati de catre cei care initiaza astfel de demersuri legislative pentru ca putem furniza informatii exacte si precise cu privire la implicatiile unor astfel de modificari, dar au fost putine situatii in care am fost consultati, cu exceptia intalnirilor avute cu privire la prelungirea programului Prima casa pentru urmatorii cinci ani care au fost un succes tocmai pentru ca au fost organizate cu participarea tuturor celor implicati in acest domeniu. Am afirmat de nenumarate ori ca derularea unui proiect imobiliar este un demers care se planifica si executa pe parcursul mai multor ani si nu poti modifica regulile jocului in timpul acestuia, decat cu riscul sa elimini de la masa jucatorii", mai spune Bogdan Ivan.

URBANIS: Plata unui TVA de 19% este prohibitiva

In acelasi timp, "discutia cu privire la TVA-ul de 5% este foarte importanta pentru piata imobiliara si pentru perioada care va urma. Noi am afirmat inca de la inceput ca un TVA de 0% ar fi excelent pentru cumparatori, dar in acelasi timp nu am crezut realizabila aceasta initiativa in primul rand din cauza normelor europene in aceasta materie si in al doilea rand pentru ca aceasta ar insemna o scadere a incasarii taxelor de la bugetul de stat, intr-un moment in care lucrurile nu stau foarte grozav. Pe de alta parte, am propus mentinerea sau mai bine zis extinderea TVA-ului de 5% la achizitia nu doar a primei locuinte ci si la achizitia oricaror alte locuinte noi, care sa se incadreze in anumite criterii", arata reprezentantul URBANIS.

In opinia sa, aceste criterii ar trebui sa ramana similare cu cele de pana acum, la achizitia primei locuinte. De exemplu, pentru locuintele care au o suprafata locativa utila de pana in 120 metri patrati, iar valoarea locuintei nu depaseste suma de 450.000 lei.

"Solicitarea noastra are la baza mai multe analize. In primul rand din punct de vedere social, am constatat ca cerintele cumparatorilor la acest moment se indreapta catre locuinte mai generoase ca suprafete si numar de camere. Este si normal sa fie asa pentru ca au fost intr-o mare masura satisfacute nevoile locative de baza sau cele critice, sa zicem", spune Bogdan Ivan.

Citeste si:
Cat te-ar costa un upgrade de locuinta de la periferie spre centru
Cat te-ar costa un upgrade de...

El arata ca "daca acum cativa ani era o cerere foarte mare din partea tinerilor pentru garsoniere, acum asistam la o cerere destul de importanta pentru apartamentele de 2-3 camere. Ori in aceste cazuri, familiile tinere sunt limitate si sunt foarte numeroase situatiile in care din nevoia de a avea o locuinta mai mare se apeleaza la diverse metode care ajung pana la divort in ideea de a se incadra in cerintele din lege".

Acest anormalitati sau situatii extreme sunt cauzate de legislatia actuala care nu mai corespunde nevoilor reale ale cumparatorilor, iar premisele care au stat la baza legii din 2008 trebuie adaptate la situatia pietei de acum, considera reprezentantul URBANIS.

"Initial TVA-ul de 5% a fost acordat pentru a debloca piata si a fost considerat ca o parte a politicii sociale, dar TVA-ul de 5% trebuie inteles ca o parte a politicii atat sociale cat si economice. A incuraja constructia de locuinte noi ar trebui sa fie una din politicile principale atat a Guvernului actual cat si a politicienilor indiferent de apartenenta politica. Avantajele atat pentru cetateni cat si pentru stat sunt incomparabil mai mari cand discutam de contructia de locuinte noi, in comparatie cu tranzactionarea locuintelor vechi si am sa dau doar cateva exemple: taxe si impozite incasate din vanzarea materialelor de constructii, locuri de munca in aceasta industrie, locuinte mai generoase, eficienta energetica in general de clasa A si multe alte avantaje. Pe de alta parte in cazul tranzationarii locuintelor vechi, avantajele sunt extrem de reduse", arata Bogdan Ivan.

Astfel, la o locuinta situata in jurul sumei de 100.000 euro cat este pretul actual pentru o locuinta cu 3 sau 4 camere, "plata unui TVA de 19% este prohibitiva si face ca acest tip de tranzactii sa fie cvasiinexistente. Din acest motiv consideram ca un TVA de 5% aplicabil in anumite limite ar fi justificat atat din punct de vedere economic cat si social. Mai bine sa incasezi TVA de 5% din vanzarea a catorva zeci de mii de noi locuinte anual, decat sa nu insasezi aproape nimic din acest tip de tranzactii pentru simplul fapt ca nu se realizeaza", conchide reprezentantul URBANIS.

Citeste si:
De ce sa fugi cand citesti "randament garantat" la anunturi imobiliare
De ce sa fugi cand citesti...


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Economie »



Citeste si
Proiecte imobiliare pe foste platforme industriale. Solutia oraselor?
Setari Cookie-uri