Piata locala de incaltaminte, impartita intre gigantii straini si brandurile romanesti: cat vand retailerii romani

Topul retailerilor de incaltaminte, ca si cel al comerciantilor de imbracaminte si accesorii, este condus de gigantii internationali, care au intrat direct pe piata romaneasca sau prin franciza si vand de milioane de euro. Totusi, pe o piata dominata de Deichmann sau CCC, exista cativa antreprenori locali care au construit de la zero branduri romanesti, produc in Romania, dar se impun si in afara granitelor si au afaceri profitabile si in continua crestere.

Piata de fashion retail din Romania a fost estimata anul trecut la 3,13 miliarde de euro, cu 15% mai mult decat in 2015 (2,7 miliarde de euro), insumand peste 18.000 de retaileri care sustin aceasta industrie. Din această suma, 2,4 miliarde se cheltuie pe imbracaminte si 720 de milioane pe incaltaminte, arata datele MKOR Consulting, prezentate in cadrul conferintei Fashion Route.

Cel mai mult vand companiile straine, precum Deichmann si CCC, insa retailul de incaltaminte este dominat de branduri romanesti precum Musette, Il Passo, Benvenuti, sau Anna Cori, business-uri antreprenoriale de succes care au fabrici de productie in Romania si vand nu doar local, cat si in afara granitelor.

Musette

Poate cel mai recunoscut brand de incaltaminte romanesc, povestea Musette a inceput in 1992, cand Cristina Batlan si sotul sau Roberto au pus bazele brandului, dupa o experienta indelungata in comertul cu textile. In 1995 au intemeiat fabrica de productie si, incepand cu 2000, a urmat o perioada continua de dezvoltare, culminand cu expansiunea internationala in 2010.

Astazi, Musette are o cifra de afaceri de 16,3 milioane euro (73,4 milioane lei), in crestere fata anul anterior cand a bifat 13,6 milioane euro (60,5 milioane lei). De asemenea, Musette a obtinut anul trecut un profit de 1,9 milioane euro (8,5 milioane lei), dublu fata de 2015.

Citeste si:
Cum am putea trece mai ușor de check-in la călătoriile în pandemie
Cum am putea trece mai ușor...

Musette detine doua fabrici de productie, la Husi si in Bucuresti si o retea internationala de peste 20 de magazine.

Il Passo

Petru Chiriac a fondat, la inceputul anilor 2000, la Iasi, cu doar trei angajati, brandul romanesc de incaltaminte Il Passo. De-a lungul timpului, Il Passo s-a dezvoltat si ajuns sa insemne afaceri de milioane de euro, o retea nationala de 20 de magazine si 2 fabrici de productie.

Anul trecut, Il Passo a avut o cifra de afaceri de 7,9 milioane euro (35,5 milioane lei), in crestere fata de 2015, cand s-a situat la 7,3 milioane euro (32,5 milioane euro). Totodata, compania iesana a reusit sa-si dubleze profitul in 2016 fata de anul anterior, de la 277.000 euro (1,2 milioane lei) la aproximativ 509.000 euro (2,3 milioane lei).

Productia Il Passo este realizata in cele doua fabrici pe care antreprenorul le detine in Iasi si Bucuresti, insa Petru Chiriac colaboreaza si cu alte fabrici de productie, in sistem lohn. Fabrica din Bucuresti, inaugurata anul trecut, a necesitat o investitie de un milion de euro. La nivel de magazine, Il Passo detine o retea de 18 magazine in Romania si alte 2 unitati Tamaris, preluate prin franciza. Planurile antreprenorului pentru anul acesta sunt de a lansa operatiunile online in Europa.

Citeste si:
Retailerii de fashion închid magazine pe bandă rulantă și...
Pierzătorii pandemiei:...

Marelbo

Brandul Marelbo a fost lansat in urma cu 30 de ani de familia Bobu, in judetul Suceava. Afacerea de familie detine o fabrica de productie in Vicovu de Sus, unde lucreaza aproximativb 450 de angajati. Producatorul este reprezentat pe piata prin doua companii – Marelbo Prod-Com si Marelbo Shoes. Cumulat, afacerile au atins anul trecut aproximativ 14,6 milioane euro (66 milioane lei) si un profit net de 3,5 milioane euro (15,7 milioane lei).

Pentru acest an compania avea bugetate investitii de aproximativ doua milioane de euro, bani alocati in special achizitiei de utilaje noi. De asemenea, familia Bobu avea in plan extinderea retelei de magazine atat la nivel national, cat si international.

„In prezent avem 47 de magazine fizice plus magazinul online. Intentionam sa mai deschidem magazine in cateva orase din Romania si in Bucuresti in mall-urile importante. Ne propunem sa deschidem magazine fizice si in cateva tari din Europa, cum ar fi de exemplu Ungaria, Bulgaria sau Austria”, declara Ionut Bobu intr-un interviu acordat wall-street.ro.

Denis Shoes

Un alt jucator important este si grupul Denis, proprietarul brandurilor Why Denis si Anna Cori. Grupul sucevean, controlat de familia Ilie si Ana Cornea, detine o fabrica in Suceava unde intentioneaza sa produca pana la 1.600 de perechi de pantofi pe zi. De asemenea, compania se apropie de 40 de magazine proprii, sub cele doua branduri.

Citeste si:
Mai vor românii să plece în străinătate la muncă?
Mai vor românii să plece în...

Activitatea companiei este operata prin firmele Denis si Denis Shoes, care au inregistrat anul trecut afaceri cumulate de 12 milioane euro (54,4 milioane lei) si un profit net de 556.000 euro (2,5 milioane lei).

Benvenuti

Infiintata in 2004 de antreprenorul Dan Pavel in Timisoara, compania romaneasca Benvenuti vinde incaltaminte si marochinarie ale producatorilor italieni, dar colaboreaza si cu producatori locali. Producatorii italieni au o pondere de peste 80% din volumul de marfa din Benvenuti, restul fiind productii autohtone.

Astazi, reteaua Benvenuti insumeaza 50 de magazine sub brandurile Benvenuti si Enzo Bertini, ultimul avand doua unitati, in majoritatea oraselor din tara.

Anul trecut, Benvenuti a avut o cifra de afaceri de 23,3 milioane euro (104 milioane lei), in crestere fata de 2015, cand a bifat vanzari de 19 milioane euro (85,4 milioane lei). In ceea ce priveste profitul, anul trecut Benvenuti a inregistrat un profit net de aproximativ 1,5 milioane euro (6,6 milioane lei), mult in crestere fata de anul anterior, cand a obtinut 900.000 euro (4 milioane lei).

Otter

Un alt mare retailer romanesc, Otter a fost infiintat in 1997 de antreprenorul Filip Schwartz, care de-a lungul timpului a adaugat alte branduri companiei, precum Aldo, Clarks, Salamander si Tezyo. Compania nu detine o unitate de productie in Romania, incaltamintea fiind produsa in diverse tari din Europa.

Anul trecut, Otter Distribution a avut o cifra de afaceri de 32,4 milioane euro (146 milioane lei), in crestere fata de 2015, cand a vandut incaltaminte in valoare de 27 milioane euro (120 milioane lei). In ceea ce priveste profitul net obtinut, anul trecut Otter Distribution a bifat 3,5 milioane euro (16 milioane lei), in timp ce in 2015 a inregistrat un profit de 2,2 milioane euro (9,7 milioane lei).

Otter detine la nivel nationala o retea de 30 de magazine multibrand unde vinde branduri precum Nike, Epica, Geox, Diesel, Epica, Le Colonel, Ara, Mario Ferreti, Converse, Le Coq Sportif, Pepe Jeans si Gryxx.

Fondatorul grupului planuieste sa iasa cu primele magazine Otter in Cehia si Slovacia, anul acesta.

Leonardo

Dupa ce a fost liderul pietei de incaltaminte timp de aproape doua decenii, cu peste 200 de magazine in Romania, Bulgaria, Ungaria si Moldova in 2008, compania oradeana infiintata de Florin Pantea in 1994 a intrat in faliment in primavara anului 2015, la patru ani dupa ce si-a cerut insolventa. Leonardo acumulase datorii de peste 100 de milioane euro.

Insa, in urma cu trei ani, Florin Pantea a incercat salvarea brandului si a mutat activele sanatoase ale fostei companii pe o alta. Potrivit Ministerului de Finante, Leonardo Market Shoes are acelasi sediu cu Leonardo SRL si se ocupa de comertul cu incaltaminte. In 2015, Leonardo a avut o cifra de afaceri de 6,5 milioane euro (29 milioane lei) si un profit de circa 1500 euro (6400 lei). Pentru anul 2016 nu exista informatii financiare.

Sursa foto 1: DenisProduction.com/Shutterstock

Sursa foto 2: fotoinfot/Shutterstock

Despre autor
Andra Imbrea
Andra Imbrea s-a alaturat echipei Wall-Street in 2015. A studiat jurnalismul si economia, pe care incearca sa le imbine in cadrul materialelor sale despre industria de fashion, retail&FMCG si Media&Advertising. Iubitoare de pisici, carti si festivaluri de muzica.   

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Economie »



Setari Cookie-uri