In varsta de 31 de ani, Mihai Patrulescu s-a alaturat companiei de consultanta imobiliara Colliers International in luna octombrie 2016, in calitate de Head of Strategic Analysis, dupa o experienta de peste cinci ani de Economist Sef in activitatea de cercetare economica in sistemul bancar la UniCredit si inainte la Bancpost. 2017 a insemnat, de asemenea, inca un pas inainte. El a preluat recent functia de Senior Associate in cadrul departamentului de Investment Services la Colliers International, unde, asa cum insusi afirma, trebuie acum sa devina "interfata cu investitorii" straini sau locali si sa coordoneze relatia cu acestia in vederea promovarii investitiilor si a proprietatilor din portofoliul companiei.

Mihai Patrulescu (foto) detine un master in finante internationale obtinut la Barcelona Graduate School of Economics, in cadrul caruia a analizat crizele financiare din economiile emergente si, in special, impactul investitilor straine si al activitatii de creditare. De asemenea, a petrecut un an la Milano in cadrul departamentului de consultanta interna al grupului italian UniCredit, perioada in care a lucrat la implementarea planului strategic al grupului bancar, cu precadere pe proiectele care vizau Italia ca pilot.

Intrebat ce a insemnat trecerea de la sectorul bancar la real estate, Mihai Patrulescu descrie ca a fost, in primul rand, "o conectare mult mai apropiata cu ceea ce se intampla la nivel micro intr-o economie. Indiferent de domeniul de activitate, fiecare companie are nevoie de un spatiu de lucru, fie ca este vorba de spatii de birouri, retail sau logistic. Atunci ajungi sa vezi mult mai indeaproape tot ceea ce se intampla cu firma respectiva. A fost o tranzitie destul de interesanta, deoarece inainte ma ocupam preponderent de analize la nivel macro. In schimb, in real estate ai posibilitatea de a observa exact cum se construiesc trendurile intr-o economie pornind de la nivel de companie. Avem contact zilnic cu firme de servicii, orientate cate export, IT, SSC, iar evolutia din piata fortei de munca si piata spatiilor de birouri influenteaza direct ritmul acestora de dezvoltare", arata Mihai Patrulescu.

Lupta pentru talente, intr-o piata a fortei de munca din ce in ce mai limitata, a devenit factorul prin prisma caruia multe organizatii au inceput sa abordeze noi strategii de retentie a angajatilor si au inteles ca tinerii cauta acum ceea ce poate fi descris drept "shared resources", inclusiv la locul de munca. Urmarind indeaproape aceasta schimbare de paradigma, companiile de consultanta imobiliara, in special, si-au propus sa faca un pas mai aproape de "biroul viitorului", unde activitatea a trecut de la structura tipica de cascadare a informatiei, la un model antreprenorial si colaborativ mult mai eficient.

"Ii cunosteam dinainte pe cei din echipa Colliers si aveam o relatie foarte buna cu acestia. A cantarit foarte mult, in decizia de a face pasul catre real estate, cultura companiei, structura de management si faptul ca modul in care este organizata activitatea este unul antreprenorial si foarte deschis. Cultura companiei este extrem de cooperativa, fiecare influenteaza si ajuta pe celalalt. Fiind si o companie cu mai putini angajati, se creeaza relatii mai personale decat cele pe care le-ai avea, de regula, intr-o multinationala si, implicit, intr-o banca. De asemenea, biroul Colliers este unul foarte interactiv. In zona centrala te poti aseza oriunde sa lucrezi, deoarece nu mai esti legat de un scaun si un birou. Poti sa colaborezi direct cu oameni din alte departamente, sa stai in aceeasi zona cu ei, dar exista si spatii de «silent» in care oamenii pot sa lucreze cu eficienta maxima", spune Mihai Patrulescu.

In opinia sa, diferenta dintre banking si real estate este similara cu cea dintre "o companie mare si rigida si una mica si agila". "Nu stiu daca acest lucru este valabil doar pentru real estate, dar probabil ca reprezinta un exponent al trendului. Activitatea noastra este legata de piata de spatii de birouri si amenajari ale acestora si, atunci, este normal ca si biroul unde isi desfasoara activitatea echipa Colliers sa reflecte aceste valori. Exista, de asemenea, o diferenta majora cu privire la modul in care interactionam intre noi in cadrul Colliers fata de ceea ce se intampla in banking sau intr-o multinationala obisnuita. Intalnirile sunt mult mai informale si nu trebuie sa le organizezi cu saptamani inainte. In acelasi timp, nivelul de formalizare este redus la minim".

Cea mai mare provocare din real estate

"Interactiunea si cultura deschisa iti ofera, pe de o parte, libertate si abilitatea de a face tot felul de lucruri in mod diferit si mult mai repede, dar, pe de alta parte, nici nu ai structura tipica de cascadare a informatiei, a planului de lucru din cadrul unei banci, de exemplu. Real estate este un domeniu in care trebuie sa convingi cat mai multi oamenii din companie sa ti se alature in cadrul unui proiect. In banca erau niste structuri foate clare, pentru activitatea X exista departamentul Y, si aveai o procedura de lucru de urmat. Aici trebuie sa creezi aproape de fiecare data structura de la zero si sa construiesti echipe mixte care vor interactiona intre ele", spune Mihai Patrulescu.

Activitatea de analiza strategica in cadrul Colliers International implica o colaborare si un dialog deschis cu toate departamentele din cadrul companiei de consultanta imobiliara. "Activitatea de reasearch mi-a placut foarte mult. Trebuie sa soliciti informatii colegilor pe care ei trebuie sa le impartaseasca cu tine. Pe de alta parte, trebuie sa le ceri si knowledge, pentru ca ei cunosc mult mai bine decat tine ceea ce se intampla la nivel de piata. Dar aceasta presupune sa construiesti o relatie personala cu fiecare dintre acestia. Nu poti sa fii deconectat. Ei trebuie sa aiba incredere in tine si tu in ei. Acest mod de lucru nu cred ca este totusi pentru toata lumea", arata managerul Colliers.

Despre trecerea la investment...

"Un aspect care imi place foarte mult este ca in continuare trebuie sa ai o privire de ansamblu foarte clar legata de ceea ce se intampla in piata imobiliara, deoarece, practic, devii interfata cu investitorii, fie ca sunt locali, fie straini. Trebuie sa cunosti foarte bine ceea ce se intampla in toata piata de real estate si cum este conectata cu trendurile generale. Investitorii, de obicei, se uita la real estate, dar se uita si la alte clase de active. Astfel, concurenta nu se desfasoara doar pe active precum cladiri de birouri din Capitala, ci apar de multe ori discutii intre clasa de active real estate si clasa de active actiuni sau titluri de stat. Toate reprezinta optiuni pentru investitori pana la urma si, in plus, trebuie sa ai mereu in vedere evolutiile din piata legate de finantare. Intotdeauna va exista un spread intre la ce cost trebuie sa se finanteze si la ce cost ar putea sa plaseze", arata Mihai Patrulescu.

In opinia sa, in acest moment, raportul dintre randament si risc pe piata de real estate din Romania este foarte "atragator". "Ne aflam in punctul in care randamentele din Romania, daca ar fi sa le comparam cu celelalte din Europa Centrala si de Est, sunt mult mai ridicate. S-au comprimat foarte mult randamentele in celelate tari, precum Polonia, Cehia sau Ungaria. In Ungaria avem randamente pe office de 6%. Sa ai o diferenta de 1,5 puncte procentuale intre Romania si Ungaria la acest moment implica faptul ca la noi cladirile de spatii de birouri sunt inca ieftine. Din acest motiv imi place foarte mult partea de investment. Pastrezi overview-ul legat de ceea ce se intampla cu real estate-ul din Romania versus alte tari, dar, pe de alta parte, esti foarte conectat cu tranzactiile, cu investirorii si ceea ce cauta ei. Este ceva mult mai concret comparativ cu activitatea de research", conchide reprezentatul Colliers.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri