Compania farmaceutica Mylan, care a aparut in Romania in 2015, odata cu achizitionarea diviziei de medicamente mature a Abbott, vrea sa se extinda mai mult pe segmentul de OTC-uri din Romania, avand in acest moment doar 3 produse pe piata. Piata de produse OTC din Romania, ce include medicamentele fara prescriptie medicala, suplimentele alimentare si dispozitivele medicale pentru ingrijire personala, a scazut cu aproximativ 7% in T2 2017 fata de primele trei luni ale anului, conform datelor Cegedim. In ciuda acestei scaderi, vanzarile aferente celui de-al doilea trimestru al anului au fost cu 19,4% mai mari fata de aceeasi perioada a anului trecut.

Grupul farmaceutic Mylan a introdus pe piata din Romania in jur de 40-50 de branduri in ultimii ani. “De anul trecut am inceput un portofoliu de generice cu produse de terapii pentru boli cardiovasculare si hepatita B. Urmeaza portofoliul de produse antiretrovirale (impotriva HIV), pentru ca la nivel global, Mylan ca si producator de generice, este lider in domeniu, aproape 50% din pacientii din tarile in curs de dezvoltare din Africa si Asia, sunt tratati cu medicamente produse de Mylan pe partea de HIV”, a precizat pentru wall-street.ro Adrian Grecu, directorul general al Mylan Romania.

In fiecare an, compania lanseaza in jur de 4-5 produse noi. Dupa ce un produs nou este aprobat la nivel european, in sase luni ar trebui sa fie disponibil si pe piata din Romania, dar nu de fiecare data autoritatile tin cont de datele limite.

“Cum intra pe piata un medicament? Daca ai aprobarea medicamentului la nivel european, ai un dosar care trebuie tradus pentru ANM si aceasta parte dureaza 2-3 luni, dar partea mai dificila este atunci cand trebuie sa depui pentru pret sau rambursare, care ar trebui sa dureze in mod normal 3 luni sau 5 luni cu rambursare. Deci, la 8-9 luni dupa ce a fost aprobat la nivel european poti lansa si pe piata din Romania, insa problema este ca, la fel ca si taxa clawback, exista foarte multa lipsa de predictibilitate, fie din lipsa de personal sau diverse alte prioritati. De exemplu, am avut dosare depuse din noiembrie anul trecut pentru pret si am primit aprobare anul acesta in septembrie, cand ar fi trebuit sa fie gata in maxim 90 de zile”, a explicat Adrian Grecu.

Pe piata locala, Mylan Romania a avut anul trecut vanzari la pret de producator de aproape 200 milioane lei si estimeaza ca anul acesta vor creste vanzarile odata cu piata, cu circa 10%.

Citeste si:
20 de companii farma, acuzate ca au crescut preturile medicamentelor
20 de companii farmaceutice...

Compania de produse farmaceutice este cunoscuta pe piata locala pentru vaccinul trivalent prezent in Programul National de Vaccinare. “Nu suntem un mare jucator de vaccinuri, dar suntem pe un singur segment si anume vaccinul antigripal. Cel putin din cate stiu eu in acest moment, vaccinurile trivalente disponibile pe piata sunt doar produse de Mylan, desi la nivel global sunt trei mari producatori. De-a lungul anilor am fost furnizorii de vaccin antigripal pentru programul national, chiar daca deshiderea pietei fata de vaccin in Romania este mica. Estimam ca aproximativ 8 din 10 persoane care fac vaccinul antigripal sunt cu produsul nostru sau cel putin asa a fost in ultimile sezoane”, a spus directorul general al Mylan Romania.

Taxa care are efecte negative asupra pacientilor si a producatorilor de medicamente

In ultimii ani, producatorii de medicamente avertizeaza autoritatile ca taxa clawback ii afecteaza rezultatele financiare si unele medicamente vor fi retrase de pe piata din aceasta cauza.

Din partea autoritatilor auzim promisiuni si deschidere verbala, dar cand e vorba de actiune nu se intampla nimic concret. A fost o promisiune din partea fostului premier Grindeanu, dupa aceea au venit schimbarile si am luat-o de la capat, mai dureaza pana inteleg cei noi ce si cum. Pe langa asta, a mai fost schimbarea la nivel de CNAS. E ca si cum muncesti si incepi sa construiesti ceva, dar trebuie sa o iei din nou si din nou de la zero, desi mie mi-e clar ca persoanele care vin stiu ce se intampla si au un istoric, dar cred ca o folosesc si ca scuza ca sa mai traga de timp, a mentionat Adrian Grecu.

Din cauza cumularii efectelor negative ale taxei clawback, politicii de pret si cresterii costurilor, producatorii de generice estimeaza ca pretul multor medicamente va ajunge mai mic decat costul de productie, ceea ce va duce la delistarea acestora in Romania. Medicamentele ce vor fi delistate se vor adauga celor peste 2.000 de medicamente care au disparut de pe piata in ultimii ani, fie definitiv, fie inlocuite cu variante mai scumpe.

Citeste si:
Predictii 2019: Cum va afecta Brexitul industria farmaceutica
La ce sa ne asteptam in 2019...

“Taxa clawback afecteaza si pacientii romani, pentru ca anumite produse sunt scoase de pe piata, dar este rau si pentru tara, din punct de vedere economic, pentru ca eu ca si conducator de business imi fac un plan si daca am o temere ca lucrurile vor merge spre rau, imi limitez investitiile. Romania nu mai este atractiva pentru cei din afara, e riscanta ca si piata, cu toate ca are 20 de milioane de oameni si are potential, dar daca nu stii ce se va intampla maine pe piata, nu risti. Sistemul de clawback nu mi se pare ok, nu conteaza ce ineficiente ai in sistem, nu conteaza ce decizii gresite iei ca autoritate sau ca sistem, pentru ca oricum tot ce se cheltuie in plus va fi platit de industrie. Deci taxa este un fel de centura de siguranta confortabila, pentru orice s-ar intampla in domeniul medicamentelor”, a conchis Grecu.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Economie »




Ascultă primul podcast de FinTech și digital banking din piață.

Citeste si
Zentiva cumpara operatiunile Alvogen, inclusiv fabrica din Romania