Piata de fast-food din Romania ajunge la 2,18 mld. lei, iar ritmul mediu de crestere din ultimii patru ani a fost de aproximativ 6%, potrivit datelor furnizate de Euromonitor. Sphera Group, operatorul brandurilor KFC, Pizza Hut si Taco Bell, care de curand si-a anuntat intentia de a se lista pe Bursa de Valori Bucuresti, detine o cota de 18%, locul al doilea intr-o piata in care se lupta cu McDonald’s si cu patiseriile si shaormeriile de cartier.

“Restaurantele de fast-food au fost cel mai convenabil inlocuitor al restaurantelor full-service in timpul crizei si in prima faza a revenirii economice. Cresterea puternica a lanturilor de fast food a fost o consecinta a faptului ca noi mall-uri si centre comerciale au fost construite in tara ca urmare a revenirii din criza”, mentioneaza analistii Euromonitor.

Intre timp, anul 2016 a marcat o crestere semnificativa a economiei si a veniturilor populatiei, fapt care a dus si la o imbunatatire de ansamblu a obiceiurilor alimentare. “Ca urmare, consumatorii au inceput sa ia in calcul variante mai sofisticate – restaurantele full service castigand teren in fata celor de fast-food, care in trecut evoluasera mai bine. In perioada 2012-2016, rata anuala de crestere compusa (CAGR) a pietei de fast food a fost de 6%, in vreme ce la nivel de tranzactii cresterea (CAGR) a fost de 4%”, au mai adaugat reprezentantii companiei de cercetare.

Cum se imparte piata de fast food in Romania: burgeri, pui si merdenele

Segmentul de burger fast-food inregistreaza cele mai mari vanzari in Romania, in 2016 acesta ajungand la 707 mil. lei. In top urmeaza restaurantele fast-food cu produse bazate pe carnea de pui (528 mil. lei), precum si unitatile care vand produse de patiserie (469 mil. lei).

Categoria Vanzari 2016 (mil.lei) Evolutie 2016 vs 2015 Per capita (lei)
Fast-Food: Burgeri 707,5 +5,5% 35,8
Fast-Food: Pui 528,1 +2,6% 26,7
Fast-Food: Patiserie 469,6 +2,8% 23,7
Fast-Food: specific Orientul Mijlociu 146,9 +4,9% 7,4
Fast-Food: Diverse 115,3 +14,7% 5,8
Fast-Food: Magazine de proximitate 98,9 +10,3% 5
Fast-Food: specific asiatic 80,4 +11,3% 4,1
Fast-Food: Peste 18,9 +7,2% 1
Fast-Food: Inghetata 16,8 +8,6% 0,9

Anul trecut, cea mai mare crestere (+14,7% y/y) au avut-o insa restaurantele si unitatile care au vandut produse variate de fast-food. Evolutia se datoreaza in principal cresterii brandurilor Salad Box si Spartan.

“Plecand de la o baza mica, echivalenta unei cote de piata de doar 5%, segmentul ‘fast-food – diverse’ a crescut rapid datorita performantei excelente a lantului Salad Box, care s-a bucurat de perceptia potrivit careia ofera mancare naturala si sanatoasa. De asemenea, popularitatea bucatariei grecesti, o destinatie populara in randul romanilor, a reprezentat baza dezvoltarii brandului Spartan, de asemenea incadrat in acest segment”, explica analistii Euromonitor.

A doua cea mai mare crestere in 2016 a fost inregistrata de fast-food-urile cu specific asiatic (+11,3% y/y), care au ajuns astfel la vanzari de 80,4 mil. lei. Magazinele de proximitate care vand si fast food ocupa locul al treilea in topul cresterilor, cu un avans de 10,3% si vanzari totale de 98,9 mil. lei.

Principalii competitori din piata fast food: Petrom, in top 5

Industria de servicii alimentare este fragmentata semnificativ in Romania, restaurantele si unitatile independente insumand 92% din numarul total si 85,5% din total vanzari in 2016, in timp ce segmentul lanturilor de restaurante este dominat de marci internationale.

In 2016, primul loc a fost ocupat de McDonald’s, cu o cota de 29,2% din piata de fast-food. Pe locul al doilea s-a aflat Yum! Brands, compania care detine la nivel international francizele KFC si Pizza Hut (in Romania, francizele KFC si Pizza Hut apartin Sphera Group) , cu 18% din piata.

Urmatoarele trei locuri in clasament sunt ocupate de Doctor’s Associates (firma care opereaza brandul Subway), Emma Salad (Salad Box) si OMV Tankstellen, prin reteaua de benzinarii OMV Petrom. Cele trei companii au cote de 3,2%, 2,9%, respectiv 2,3%.

Sphera Group si-a anuntat la inceputul acestei saptamani intentia de a desfasura un IPO pe Bursa de Valori Bucuresti, ofera urmand sa vizeze cel mai probabil un pachet de 25% din titlurile companiei. Actionarii Sphera sunt Radu Dimofte (43,67% detinere indirecta), Lucian Vlad (33,33% detinere indirecta) si Nicolae Badea (23% detinere indirecta).

Citeste si:
Cum arata noul showroom Bentley din Bucuresti
Cum arata noul showroom...


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Economie »



Citeste si
Start la primul IPO din fast-food in Romania. Cum vad analistii oferta