O pondere de 17% dintre companiile din Romania se tem ca facturile platite cu intarziere si cele neplatite le pun in pericol existenta, comparativ cu 13% in Polonia si Republica Ceha sau 11% in Slovacia, potrivit studiului "Comportamente de plata europene 2017", realizat de catre compania de colectare de creante EOS KSI, impreuna cu institutul independent de cercetare a pietei Kantar TNS Infratest. Astfel, ca rezultat al facturilor platite cu intarziere, cele mai multe companii din Romania se plang de reducerea profitului si de lipsa de lichiditati.

"Companiile reactioneaza la aceste intarzieri de plata si neplati prin reducerea locurilor de munca si stoparea angajarilor (27%) si prin cresterea preturilor (22%), ceea ce afecteaza direct piata locala. Cei mai multi oameni nu constientizeaza consecintele generate de neplati si platile intarziate. Colectarea de creante are, de cele mai multe ori, o imagine negativa in randul publicului general. Rolul pe care il joaca in economie nu este foarte vizibil, desi consumatorul beneficiaza semnificativ de pe urma acesteia, deoarece lichiditatile returnate unei companii ca rezultat al colectarii de create contribuie la evitarea cresterii preturilor sau reducerii locurilor de munca", spune Georg Kovacs, managing director al EOS KSI Romania.

Asadar, facturile platite cu intarziere sau deloc, companiile intervievate in cadrul studiului au dus la: reducerea profitului (62%), lipsa de lichiditati (41%), dobanzi mai ridicate (39%), reducerea sau blocarea investitiilor (27%), cresterea pretului pentru a compensa facturile neplatite (22%), o politica restrictiva a angajarilor (27%) si lupta pentru supravietuire (17%).

In Romania nivelul mediu al platilor intarziate si cel al neplatilor au ramas la fel ca in 2016, respectiv 27%, si trebuie sa astepte in jur de 17 zile dupa scadenta pentru ca factura sa le fie achitata. De asemenea, companiile din Romania sunt sceptice cu privire la imbunatatirea comportamentului de plata al propriilor clienti, potrivit studiului citat.

Citeste si:
Regina Maria a cumparat cel mai mare spital privat din vestul tarii
Reteaua Regina Maria a...

Motivele invocate de catre companiile din Romania pentru neplata facturilor sunt facturile neachitate de catre propriii clienti si folosirea liniilor de credit de la furnizori, ceea ce evidentiaza faptul ca in economia locala exista o problema sistemica. Un blocaj al platilor aparut in lantul de afaceri dintr-o ramura a economiei poate duce la falimentul mai multor companii.

In acelasi timp, problemele temporare cu lichiditatile si neglijenta sunt cele mai importante motive pentru care consumatorii persoane fizice platesc facturile cu intarziere sau nu le platesc deloc. Insa, "chiar si o singura factura neplatita are efecte negative asupra unei companii. Cand vorbim de sute de mii de facturi neplatite, companiile implicate pot suferi pierderi care, in unele cazuri, pot sa ajunga la milioane de euro", asa cum arata studiul EOS. Din cauza intarzierilor platilor, companiile din Romania sufera cel mai mult de pierderi de profit (62%), probleme cu cash flow (41%) si reduceri ale investitiilor (27%).

Sursa foto: yanatul / Shutterstock

Citeste si:
Reconversia, masura de reducere a deficitului de forta de munca
Poate fi reconversia...


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Economie »



Citeste si
Vanzarile de autoturisme ecologice, la 3,7% din total