Dupa o experienta de peste patru ani in calitate de consultant imobiliar pe segmentul de spatii de birouri si doi ani de marketing in cadrul unei multinationale, Andreea Paun a decis in 2016 sa isi lanseze propriul business in real estate, un pas pentru care "iti trebuie o doza de curaj si un gram de nebunie", asa cum ea insasi apreciaza, in conditiile in care "piata imobiliara din Romania este una foarte competitiva si dispune de servicii profesionale, in care cu greu te diferentiezi". Totusi, compania sa Griffes, desi este inca o companie mica de consultanta imobiliara, a reusit in 2017 sa fie un "challenger" in piata cu 15.000 mp de spatii de birouri inchiriati, dar si un "game changer" cu doua linii de business: set-up pentru companii noi si consultanta oferita proprietarilor de birouri.

Astfel, la un volum de pana la 225.000 de metri patrati intermediati, per ansamblu, in piata de spatii de birouri in primele trei trimestre din 2017, compania Andreei Paun a reusit sa acopere aproximativ 7% din cerere cu cei 15.000 mp, iar lista de tranzactii Griffes pana in trimestrul trei din 2017, include: pre-inchirierea NTT Data de 4.000 mp in cladirea Unirii View; extinderea Wipro cu 4.000 mp in GlobalWorth Tower, tranzactie in care Griffes a reprezentat chiriasul in deschiderea unei noi divizii de engineering software; mutarea Bittnet Systems pe o suprafata de 1.200 mp in Plaza Offices; reinnoirea contractului existent COS pe 1.100 mp in cladirea Victoria Park a Immofinanz; mutarea Preturi Pentru Tine pe 1.700 mp in City Offices si reinnoirea PayPoint in 1.300 mp in Charles de Gaulle Plaza.

Investitorul din spatele Unirii View este Yves Weerts, un antreprenor de nationalitate belgiana care a derulat mai multe investitii pe piata imobiliara din Romania, precum dezvoltarea si vanzarea Deva Logistics Park catre fondul de investitii CTP, iar Griffes, reprezentata de catre Andreea Paun, a fost desemnata sa se ocupe de strategia de leasing a cladirii.

"In cazul proiectului Uniri View a trebuit sa pornim de la zero, mai ales ca zona Unirii din Capitala nu este consacrata drept una de spatii de birouri. Consultanta si reprezentarea proprietarului Unirii View a inclus servicii integrate de strategie, marketing si pozitionare, atragere de chiriasi ancora si inchiriere a spatiilor de birouri, cu o viziune sustenabila asupra produsului final. Astfel, dfesi majoritatea probabil ar crede ca o cladire aflata in zona Unirii este usor de inchiriat, deoarece exista metrou, nu este chiar asa. Practic, la Unirii View a trebuit sa construim toata identitatea cladirii, dispusa sub forma de turn, unul dintre cele mai dificile tipuri de proiecte. Desi sunt atragatoare, acestea sunt insa dificil de construit si de inchiriat. De regula, cladirile de spatii de birouri de tip turn au un ground floor mai mic si sunt gurmande in ceea ce priveste resursele de marketing. Trebuie sa le promovezi intens si sa le faci vizibile", a declarat Andreea Paun (foto).

Cladirea este amplasata pe bulevardul Corneliu Coposu si va avea 18 etaje: parterul, 17 etaje pentru birouri si ultimul etaj tehnic, plus o parcare subterana impartita pe trei niveluri. Cu o inaltime care va atinge 73 de metri, Unirii View va reprezenta si cea mai vizibila cladire din centrul Capitalei (foto jos).

Citeste si:
Cum ai putea sa investesti in cladiri de birouri cu doar 1.000 euro
Ce sunt REIT-urile si cum ar...

Intrebata de ce ar avea nevoie proprietarii de consultanta, managerul Griffes a declarat ca "deoarece, in pofida evolutiei remarcabile a pietei, proprietatile au nevoie sa se diferentieze si sa isi identifice corect publicul tinta. Este nevoie sa se pozitioneze corect prin chirie si pachetul de beneficii pe care il ofera si, mai ales, este crucial ca proprietarul sa aiba asteptari si un plan de business realist, adaptat la piata. De aceea, un serviciu profesionist care raspunde la aceste nevoi poate deveni un avantaj comercial pentru un proprietar sau un portofoliu dinamic. De asemenea, marii chiriasi care creeaza piata de spatii de birouri de astazi, trebuie, la randul lor, sa intelegea zonele viitoare de interes si sa faca un pariu alaturi de tine ca proprietar".

Andreea Paun mai spune ca, odata cu maturiazarea pietei de spatii de birouri focusul dezvoltatorilor imobiliari sa va muta mai mult catre centru. "Cand o piata se maturizeaza, se dez­vol­ta intai zo­ne­le cu terenuri cu suprafete mari. Aceasta eta­­pa s-a petrecut deja la noi in Barbu Vacarescu, Floreasca, Di­mi­trie Pom­peiu si Pipera, unde deja s-a ajuns la congestie, pentru ca toata lumea vrea sa fie aproape de partenerii de afaceri. Zona este suprasaturata de proiecte din cauza infrastructurii care nu mai reuseste sa tina pasul. Acum atentia s-a mutat catre Unirea, zona de cen­tru-vest, Orhideea sau Grozavesti".

Totusi, "este adevarat ca nu prea exista foarte multe terenuri spre centrul Capitalei. De exemplu, dezvoltatorii pentru care conturam in prezent produse noi se uita la terenuri mici de 3-4.000 de metri patrati sau cel mult de 8.000 de metri patrati. De asemenea, parametrii de dezvoltare trebuie sa tina cont de skyline-ul orasului. Este normal sa nu dispui de atat de mult spatiu de dezvoltare, dar poti sa ai produse cu personalitate. Trebuie sa stii cui te adresezi inainte sa desenezi proiectul", arata managerul Griffes.

Citeste si:
Cum poti sa iei 20.000 de lei de la stat pentru panouri fotovoltaice
Casa Verde Fotovoltaice ia...

Ea mai subliniaza ca "sunt destule companii care fac pasul dinspre sedii situate in cladiri de calitate inferioara catre cele de clasa A in zna centrala a Capitalei, deoarece si au nevoie de o carte de vizita buna. In Unirii View, de exemplu, sunt mai multe companii internationale de dimensuni medii, care aveau inainte sediul in cladiri de calitate inferioara. In prezent, mai avem discutii cu companii din domenii precum FMCG, Retail, avocatura sau software. Gradul de inchiriere al cladirii este de peste 30% si avem in plan sa inchidem anul cu o pondere de 40%".

De altfel, 48% din cererea inregistrata pe trimestrul trei din 2018 a venit dinspre domeniul IT&C, din care aproape jumatate este cerere noua - companii nou intrate in Romania, companii in expansiune care isi cresc dimensiunea si se extind sau companii care se muta din cladiri clasa B sau vile in cladiri clasa A.

"Nu se poate sa dezvolti un produs imobiliar fara chei - cheile sunt intelegerea nevoilor clientului final (chiriasilor) si viteza de reactie. Mi-a placut intotdeauna sa anticipez nevoia clientului si sa ma preocup de gasirea unei solutii, chiar daca uneori, a insemnat chiar amanarea sau anularea unei tranzactii. Abordarea consultativa, atenta si agila pe care o avem in echipa Griffes ne ajuta sa fim mereu langa chiriasi si sa putem sa le anticipam nevoile de business, raspunzand cu solutii de real estate si uneori idei din cu totul alte sfere de business", considera Andreea Paun.

De asemenea, in primele noua luni din anul 2017, 15% dintre veniturile Griffes au reprezentat serviciile aferente platformei de set-up pentru companii noi.

Citeste si:
Crosspoint: Piata imobiliara nu mai poate fi ignorata de investitori
Codrin Matei, Crosspoint:...

"Obiectivul este sa dublam acest procentaj din total venituri in 2018 si sa crestem volumul total de business, proportional, in acelasi timp. Printre clientii cu care am lucrat in set up-ul de operatiuni de la zero se numara companii din domeniul asistenta IT, dezvoltatori de aplicatii, furnizori de servicii de cloud si securitate cibernetica. Nu asistam doar clienti din domeniul serviciilor, ci si din productie sau manufactura, de fapt orice ocupant care are impact, prin prezenta lui, intr-un segment al pietei imobiliare - terenuri, birouri, zone industriale", spune managerul Griffes.

Ea mai arata ca "un client reprezentativ a fost Pole To Win Romania, companie de origine japoneza care a creat o operatiune de 100 persoane in Bucuresti si pe care am asistat-o de la selectia locatiei si pana la inaugurarea biroului. De ce acest serviciu? Pentru ca investitorii au nevoie de un “one-stop-shop” unde sa primeasca informatii, consiliere si, mai ales, incredere. Companiile nou infiintate au generat undeva la 30 - 40% din totalul cererii de pe piata de spatii de birouri, iar, in momentul in care acestea isi cauta un sediu de obicei au nevoie de un pachet de servicii integrat", conchide Andreea Paun.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Economie »



Citeste si
De ce romanii prefera mall-urile in locul magazinelor din strada?