Piata de media din Romania a crescut cu 11% anul acesta si a ajuns la valoarea de 407 milioane de euro, crestere similara celei inregistrate anul trecut. Principalul motor de crestere a venit din partea TV-ului, unde continua sa se aloce cele mai mari bugete de publicitate, insa evolutii s-au inregistrat si in radio si digital. Ce miscari au caracterizat 2017 si ce se prefigureaza pentru viitor?

Piata de media era asteptata sa creasca cu 10% fata de 2016 (403 milioane de euro), potrivit raportului Media Fact Book al agentiei Initiative, lansat in iunie 2017. „Finalul de an ne confirma in mare parte estimarile anuntate la inceputul acestei veri, piata de media avand o crestere apropiata celei inregistrate in 2016. Am asistat la un nou an excelent pentru TV, care continua sa fie motorul cresterii pietei de media locale. Ratele de crestere in Romania sunt, insa, mai mari decat cele estimate la nivel global, care au fost influentate anul acesta de instabilitatile din mai multe piete cheie”, afirma Alexandra Olteanu, Managing Director, Initiative.

Desi ponderea digitalului creste in mod constant in ultimii ani, Romania ramane totusi o piata puternic dominata de TV, cu un procent de 66% in 2017, in usoara crestere fata de 2016 (65%).

Piata romaneasca de televiziune, caracterizata de o oferta vasta de posturi TV comerciale, combinata cu un declin in audiente pe principalele categorii de public vizate, dar si cu o crestere sustinuta a veniturilor din publicitate in ultimii doi ani, isi are preturile sub o puternica presiune inflationista. Totusi, acest canal a fost principalul motor al pietei de media, cu o crestere de 12%, cea mai mare de dupa 2009, ajungand anul acesta la peste 268 milioane de euro, fata de 240 milioane de euro inregistrate in 2016.

In 2017, piata radio a inregistrat cea mai mare rata de crestere dintre toate canalele, de 15% vs. 2016, ajungand la 23 de milioane de euro. Spre comparatie, 2016 a insemnat pentru piata de radio o crestere de 5% fata de 2015 si o valoare de 20 de milioane de euro. Consumul mediu zilnic de radio este in prezent de 96 minute, acest canal fiind utilizat in special pentru promotii si campanii tactice. Cresterea radioului, cea mai mare de pana acum, a fost determinata de o schimbare in randul celor mai mari spenderi: pharma, urmata de telekom si retail.

Citeste si:
Cele mai ieftine destinatii romanesti in toamna 2019
Cele mai ieftine destinatii...

Digitalul, cu o cota de piata de 18%, nu si-a atins inca potentialul in Romania, comparativ cu alte tari, dar este asteptat sa se apropie in anii urmatori de nivelul inregistrat in Europa. Anul acesta digitalul este a ajuns la 72 de milioane de euro, cu 12% mai mult decat in 2016, crestere similara inregistrata si in anul precedent.

In ceea ce priveste perspectivele de crestere, publicitatea video asociata acestui tip de continut si mobile-ul vor aduce cele mai bune rezultate in viitorul apropiat, alimentate de accesarea tot mai mare a internetului de pe smartphone, la viteze foarte ridicate. Facebook-ul creste cel mai repede, fiind mediul in care petrecem cel mai mult timp – are 6,9 milioane de utilizatori zilnici (dintre care 6,1 milioane il acceseaza zilnic de pe dispozitivele mobile).

De asemenea, a fost un an bun si pentru piata de OOH, care a ajuns la 29 milioane de euro, cu 5% mai mult decat in 2016, cand atingea valoarea de 28 de milioane de euro, in stagnare fata de anul anterior. In ciuda instabilitatilor legate de cadrul legislativ, bugetele de publicitate OOH sunt solide pentru urmatorii ani, existand chiar si unele perspective de crestere a investitiilor in outdoor.

In schimb, publicitatea in presa tiparita isi continua evolutia negativa, print-ul fiind singurul canal care scade anul acesta, cu 5% fata de 2016, ajungand la 13,5 milioane euro in 2017 fata de 14 milioane de euro din 2016, an in care inregistrase o scadere de 10%. Printul a inregistrat inca un an de declin in ceea ce priveste numarul de cititori, tirajele si bugetele, cauzat de preferinta tot mai mare pentru celelalte canale, dar si de lipsa de diferentiere intre titlurile din aceeasi categorie.

Citeste si:
APC: LIDL, reclama inselatoare la produsele marcate cu "Reteta curata"
APC: LIDL, reclama...

Noutati in piata romaneasca

2017 a fost relevant pentru jucatorii din industria media romaneasca si a venit cu cateva schimbari/miscari importante:

Tempo Advertising a lansat divizia de evenimente Tempo BTL, agentie ce este condusa de Carmen Zahiu (Rotaru), fost director general la MediaPro Studios. Zahiu s-a intors in cadrul Tempo, agentie in care si-a facut debutul in publicitate in 2004, in functia de junior executive in departamentul de BTL. In 2006 Zahiu a devenit BTL director Tempo Advertising, pozitie pe care a ocupat-o pana in 2010.

Optimedia, agentia de media parte a Grupului Publicis One, si-a schimbat numele in Blue 449. Schimbarea a facut parte dintr-un proces larg de transformare in toate pietele in care grupul opereaza, al carui scop este adaptarea resurselor globale si locale la nevoile clientilor. Optimedia a operat in Romania timp de 20 de ani.

2017 a insemnat pentru GMP Advertising doua noi schimbari strategice: Cristiana Belodan a devenit noul director executiv al agentiei, iar Dana Pascu este incepand din octombrie noul sef de strategie al GMP Advertising. Cristiana coordoneaza activitatea operationala a agentiei, adica departamentele de client service, creatie, strategie, productie si design & branding, iar impreuna cu Felix Tataru, fondatorul GMP Advertising, asigura top managementul agentiei.

Citeste si:
Klaus Iohannis: Decizia CCR nu schimba cu nimic situatia politica
Klaus Iohannis: Decizia CCR...

Agentia de comunicare pastel are, incepand cu acest an, un nou director de creatie, Laura Iane, care va coordona departamentul de creatie si va fi responsabila de relevanta conceptelor creative in campaniile semnate de agentie la nivel local, dar si regional. Odata cu alaturarea Laurei in echipa de management pastel, agentia a intrat si intr-un proces de reorganizare care, la nivel strategic, va genera noi linii de business.

Ce urmeaza in 2018

Pentru 2018 sunt asteptate noi cresteri, dupa cum estimeaza agentia Initiative. Astfel, TV se va majora cu pana la 15%, pana la valoarea de 309 milioane euro, digitalul cu 13%, pana la 82 milioane de euro, radio va creste cu 10%, pana la 26 milioane de euro, OOH cu 5%, pana la 31 milioane de euro, in timp ce print-ul va continua sa scada tot cu aproximativ 5%.

In ceea ce priveste cotele de piata ale acestor canale, in functie de veniturile nete din publicitate estimate pentru 2018, TV-ul va avea 67% (vs. 66% in 2017), digitalul 18%, OOH 7%, radio 6%, iar print-ul va ajunge la 2%.

La nivel global, incertitudinile determinate de evenimentele politice si economice din mai multe piete importante (Brexit, noua presedintie din SUA, alegerile din Germania si Franta) au adus mai mult pragmatism in prognozele privind evolutia pietei de media. Astfel, potrivit estimarilor MAGNA, companie din grupul IPG MediaBrands din care face parte Initiative, investitiile nete in publicitate au crescut anul acesta cu 4,1% si se vor majora cu 5,2% in 2018. Online-ul si TV-ul continua sa domine piata de media globala, cu cote de 41%, respectiv 35% in 2017. In 2018, TV-ul va scadea la o cota de 34%, in timp ce digitalul va creste la 44%. Rata de crestere cea mai accelerata va fi pentru digital (+13,4%), urmat de OOH (+3%) si TV (+2,5%), fiind prognozate si scaderi pentru radio (-1,8%) si print (-10%).

Sursa foto: Rawpixel.com/Shutterstock


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Economie »



Citeste si
Dancila: impozitarea pensiilor speciale sa nu se aplice militarilor