Gradul curent de concentrare in cadrul pietei de asigurari de raspundere civila auto (RCA) a cunoscut un nou maxim, odata cu finalul trimestrului trei din acest an, dupa o evolutie galopanta, cauzata de decizia de plafonare neconcurentiala a tarifelor RCA, pe o perioada de patru luni la inceput de 2017, la presiunea execitata asupra Guvernului de catre transportatorii rutieri. Daca "in mod traditional piata RCA din Romania a fost dominata de 3-4 asiguratori", asa cum precizeaza, in raportul aferent primelor noua luni din 2017, chiar Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF), plafonarea tarifelor din primavara a aruncat insa piata RCA in mainile a doar doua societati, desi in 2016 tendinta de concentrare inregistra o ameliorare.

In cele ce urmeaza, vom analiza gradul de concentrare a pietei de asigurari RCA din Romania prin prisma a catorva rate de concentrare la nivel primilor trei, cinci si respectiv sapte jucatori (CR3, CR5 si CR7 - indicatori specifici ce au la baza cotele de piata ale participantilor) si folosind indicele Herfindahl-Hirschman (HHI). Cota de piata, in general, este considerata a fi un bun indicator al puterii de piata al companiilor din orice domeniu.

Indicele Herfindahl-Hirschman (HHI) constituie indicatorul cel mai frecvent utilizat de catre autoritatile de concurenta pentru evaluarea gradului de concentrare a unei piete si se calculeaza ca suma a patratelor cotelor de piata ale tuturor participantilor, ceea ce inseamna ca indicatorul se poate situa intre valori foarte mici, apropiate de zero (pentru piata cu concurenta perfecta) si 10.000 (pentru cazul monopolului). In ceea ce priveste catalogarea pietelor din prisma concentrarii masurate de HHI, Comisia Europeana considera:

  • HHI < 1.000 – pentru o piata slab concentrata;
  • 1000 < HHI < 2.000 – pentru o piata cu concentrare medie;
  • HHI > 2.000 – pentru piete puternic concentrate.

Potrivit raportului ASF mentionat, in primele noua luni ale anului 2017 pe piata asigurarilor din Romania isi desfasurau activitatea urmatorii asiguratori autorizati RCA: Allianz-Tiriac Asigurari, Asirom Vienna Insurance Group, City Insurance, Euroins Romania, Generali Romania, Grawe Romania, Groupama Asigurari, Omniasig Vienna Insurance Group si Uniqa Asigurari.

In perioada analizata, ASF apreciaza ca "se observa o concentrare semnificativa, respectiv primii doi asiguratori au cumulat aproape 59% (comparativ cu 38% in anul 2016) din totalul primelor brute subscrise aferente asigurarilor RCA din Romania". Ceea ce evita ASF sa mentioneze este faptul ca gradul de concentrare in piata RCA a ajuns in urma plafonarii tarifelor la cote mai ridicate chiar si decat in perioada Astra Asigurari si Carpatica Asig. Ma mult, primele doua societati care detin 59% din piata RCA au un portofoliu compus in proportie de peste 95% din asigurari obligatorii auto, ceea ce le face destul sensibile la socuri legate de costuri pe termen lung.

Evolutia cotelor de piata inregistrate pentru asigurarile RCA in perioada 2012 - T3 2017, potrivit ASF, este prezentata in tabelul anterior, pentru fiecare societate care a subscris prime RCA in intervalul mentionat. Intensitatea mai ridicata pentru culoarea rosie in 2016 si 2017 evidentiaza cresterea gradului de concentrare in piata RCA, dupa plafonarea tarifelor, iar aceasta tendinta continua chiar si dupa impunerea unor tarife de referinta.

De ce? Recent, Virgil Soncutean, directorul executiv al Allianz-Tiriac Asigurari, declara intr-un interviu ca in piata RCA au reaparut anumite "comportamente neasteptate de prime foarte scazute si comisioane ridicate", ceea ce a dus, inca o data, la acapararea pietei de profil de catre doar o mana de asiguratori.

"Plafonarea tarifelor s-a incheiat in luna aprilie si acum avem si o noua lege RCA. As spune ca piata se afla intr-un anume proces de stabilizare, dar nu stim cum sa interpretam linistea curenta. Poate fi linistea dinaintea furtunii. Ne-am intors la comisioane care se ajung la 15 si 20% pentru brokerii de asigurari, ceea ce marturisesc ca a fost un soc. Ma asteptam ca industria de profil sa fi invatat ceva din experientele si crizele anterioare, mai ales ca, potrivit legii RCA, rata totala a cheltuielilor de administrare si achizitie trebuie sa detina o pondere de maxim 25% din tarif", a declarat Virgil Soncutean.

In opinia sa, aceste practici ar trebui verificate mai atent de catre ASF. "Piata de RCA s-a concentrat din nou in jurul a trei jucatori in acest an, care, de regula, au fost cei mai competitivi la nivel de prime si cei mai generosi la comisioane, o combinatie pe care am mai vazut-o intr-un trecut nu foarte indepartat. City Insurance a ajuns la o dimensiune a portofoliului RCA care cumuleaza pe cele ale Carpatica Asig si Astra Asigurari, la momentul in care li s-au retras licentele de functionare de catre ASF. Concentrarea nu este o veste buna din perspectiva pietei concurentiale. Toti ceilalti asiguratori platesc oalele sparte de la final. Exista niste riscuri care ar trebui gestionate inainte sa apara o noua criza", a mai spus seful Allianz-Tiriac Asigurari.

Declaratiile sale sunt confirmate atat de catre evolutia Indicelui Herfindahl-Hirschman (HHI), cat si de ratele de concentrare la nivel primilor trei, cinci si respectiv sapte jucatori (CR3, CR5 si CR7) calculate in functie de cota de piata.

Astfel, daca la finele anului 2016 Indicele HHI consemna o scadere de 12% de la nivelul 1.551 la 1.365 (la cateva luni dupa retragerea autoriatiei de functionare in cazul Carpatica Asig), odata cu plafonarea tarifelor din primavara, valoarea Indicelui HHI a crescut semnificativ cu pana la 52% la nivelul 2071, o valoare aproape dubla comparativ cu perioada anilor 2011-2016, dupa cum reiese din graficul de mai sus, ceea ce denota un grad de concentrare extrem de ridicat, primii trei jucatori controland 72% din piata. Exista, totusi, un ecart foarte mare intre al doilea (Asirom) si al treilea jucator (Euroins) in ceea ce priveste cota de piata, respectiv 13,70% fata de 27,98%, la finele celor 9 luni din 2017. City Insurance detine 30,70% din piata RCA.

Pietele cu un grad mai ridicat de concentrare sunt considerate a fi extrem de sensibile la diverse socuri, ceea ce s-a putut observa si in cazul RCA, o piata extrem de dependenta de alte costuri asupra carora asiguratorii nu detin nici un control. Astfel, plafonarea tarifelor RCA nu a rezolvat problemele sistemice, ci doar a dus la o crestere brusca a gradului de concentrare.

Toti acesti indicatori evidentiati anterior arata faptul ca piata de asigurari RCA din Romania nu este in prezent o piata matura si se indeparteaza rapid de acest deziderat, in pofida "realizarilor" anuntate cu surle si trambite de catre ASF, motiv pentru care si apar disfunctionalitati operationale majore. Desi scopul declarat al plafonarii tarifelor RCA a fost echilibrarea si stabilizarea pietei, efectul a fost invers: plafonarea tarifelor RCA a facut ca situatia de criza din piata sa se adanceasca, iar adevaratul impact al acestei masuri va putea fi determinat cu exactitate doar dupa o perioada lunga.

Conform datelor UNSAR, valoarea despagubirilor platite si a rezervelor de dauna pentru accidente petrecute in afara tarii a crescut cu aproximativ 144% din 2012 pana in 2016, iar 76% din aceasta valoare este aferenta accidentelor produse de vehicule comerciale. De asemenea, in suma absoluta valoarea despagubirilor platite si a rezervelor de dauna pentru accidentele produse in afara tarii de vehicule comerciale a fost de trei ori mai mare in 2016 fata de 2012. Mai mult, valoarea daunelor platite si a rezervelor de dauna pentru accidente produse in afara tarii reprezinta 44% din totalul despagubirilor RCA.

Dat fiind specificul asigurarii RCA: segment de asigurari 'cu coada lunga' (long tail), ceea ce inseamna, in principiu, ca nu functioneaza pe sistemul prime colectate versus daune platite pentru aceeasi perioada de timp, acest grad de concentrare, mult mai ridicat decat in perioada Astra Asigurari si Carpatica Asig, combinat cu o structura a portofoliilor de peste 95% pe RCA isi va face simtite efectele pe o perioada mult mai lunga, greu de estimat, in conditiile in care, de exemplu, o dauna cu vatamari corporale poate genera obligatii de plata pentru asigurator pe o perioada indelungata, de pana la 20-30 de ani.

Analiza realizata de wall-street.ro nu intentioneaza sa evidentieze o posibila existenta a unor intelegeri sau practici concertate ori a unui abuz de pozitie dominanta, ci indicii privind disfunctionalitati grave existente pe termen lung in piata de asigurari RCA, cauzate de plafonarea tarifelor de la finalul anului 2016.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri