Unul dintre cele mai importante sectoare ale comertului romanesc, retailul de fashion a inregistrat si anul acesta o evolutie pozitiva a vanzarilor, desi numarul magazinelor deschise a fost in scadere fata de 2016. De asemenea, tot mai putine branduri s-au decis sa intre pe piata romaneasca, dupa ce anul trecut fusese caracterizat de numeroase astfel de miscari. Toate acestea intr-un context international caracterizat de avantul mediului online si declinul retailului fizic.

Daca la nivel national, piata de retail a inregistrat in 2017 o crestere a cifrei de afaceri de 11,3% si 524 de deschideri de magazine, potrivit studiului Retailers’ METRICS, realizat de Cushman & Wakefield Echinox, pentru retailul de fashion anul curent a insemnat o crestere a cifrei de afaceri cu 25% si 92 de magazine noi, in scadere fata de anul anterior. Studiul a fost realizat pe cei mai mari 36 de retaileri de fashion din Romania.

Astfel, la finalul anului 2016 acestia detineau 783 de magazine pe plan local, dintre care 136 fusesera deschise in 2016. De-a lungul anului curent, retailerii de fashion au inaugurat 92 de locatii noi, ceea ce face ca evolutia deschiderilor de noi magazine in acest an sa fie cu 32% mai slaba fata de anul anterior. Scaderea numarului de magazine noi deschise de-a lungul acestuia an a fost influentata de nivelul scazut al livrarilor de spatii comerciale, tendinta care se va mentine si anul viitor si se anunta a fi o mare provocare pentru retailerii care isi doresc extinderea.

Acelasi studiu releva o crestere a cifrei de afaceri cu 25% in 2017, comparativ cu 32% inregistrat in 2016, insa nu specifica exact valoarea la care este estimat retailul de fashion romanesc. De altfel, datele studiului Cushman & Wakefield sunt estimative pentru anul in curs, o valoare exacta fiind dificil de mentionat.

Potrivit ultimelor date, zona de fashion era estimata in 2016 la valoarea de 3,13 miliarde euro, dintre care peste 2,4 miliarde euro reprezenta comertul cu imbracaminte si 720 milioane euro retailul de incaltaminte, potrivit MKOR, care la randul sau citeaza datele Eurostat.

Acelasi studiu arata ca in prima parte a anului in curs, peste 18.000 de retaileri activau in piata romaneasca, iar 31% din retailerii internationali semnificativi au afaceri in Romania. H&M, Zara si C&A detineau impreuna o cota de piata de 16% din retailul local.

Pentru anul in curs sunt asteptate cresteri cuprinse intre 10-30% pentru retailerii din zona de fashion, printre cele mai spectaculoase din regiune, potrivit MKOR.

2017: mutari si intrari pe piata romaneasca

In luna mai, Marks & Spencer (M&S) a semnat un acord cu Grupul Voici La Mode, prin care vindea trei magazine detinute de M&S in Romania, Voici La Mode devenind astfel noul detinator al francizei M&S pe piata romaneasca.

Grupul Voici La Mode lucreaza in parteneriat cu Marks & Spencer inca din anul 1960 si opereaza patru magazine in sistem de franciza M&S in Nicosia, Cipru. Grupul declara la momentul respectiv ca intentioneaza sa aduca si alte marci internationale pe piata romaneasca, insa pana in acest moment nu a facut nicio alta mutare.

La inceputul anului, reprezentantii M&S declarau pentru wall-street.ro ca negociaza vanzarea celor sase magazine detinute pe plan local, dupa ce in noiembrie 2016 anunta ca va incepe consultari cu angajatii cu privire la propunerea de inchidere a celor sase magazine pe care le detine in Romania, dupa 16 ani de activitate.

Decizia a fost luata pe baza analizei strategice realizate in noiembrie 2016 de Marks & Spencer cu privire la activitatea sa internationala, in urma careia a rezultat propunerea ca M&S sa opereze pe mai putine piete cu magazine aflate integral in proprietatea sa si sa se concentreze mai mult pe activitatile derulate prin societati mixte si in regim de franciza. Analiza a inclus propuneri de inchidere a celor sase magazine Marks & Spencer din Romania si, in cadrul unui amplu proces de consultare, Marks & Spencer a analizat diverse oportunitati in vederea identificarii alaturi de terte parti a unei alternative viabile din punct de vedere comercial la aceste propuneri.

De asemenea, tot in decursul anului, Inci, retailer turc de incaltaminte cu o traditie de 100 de ani, a intrat pe piata romaneasca si a deschis primul magazin in Bucuresti, in centrul comercial Mega Mall. Inci este prezent in afara granitelor in 3 tari, insa Romania este tinta principala, unde turcii vizeaza o extindere rapida, dupa cum a povestit Ali Murat Kizitas, CEO Inci, intr-un interviu acordat wall-street.ro.

Primul magazin Inci din Romania s-a deschis la finalul lunii noiembrie, in centrul comercial Mega Mall din Capitala si a necesitat o investitie intre 105.000 si 140.000 euro, dupa cum au declarat reprezentatii brandului turcesc.

Planurile turcilor de la Inci includ deschiderea unui alt magazin pe plan local cu care tintesc afaceri de un milion de euro in primul an de activitate. “Pana la sfarsitul celui de-al doilea an numarul magazinelor va creste pana la cinci, iar in al treilea an ne dorim sa ajungem la un numar de 10 magazine in Romania. Cea mai importanta variabila pentru realizarea acestor planuri este locatia magazinelor. Oportunitatile in acest sens pot accelera cresterea noastra, pe de alta parte, daca trebuie sa asteptam mai mult pentru locatii favorabile, planurile noastre pot incetini”, a declarat Ali Murat Kizitas.

Expansiunea online-ului si apocalipsa centrelor comerciale

Analistii americani estimau ca pana la finalul anului peste 6.400 de magazine aveau sa se inchida in Statele Unite ale Americii. Apocalipsa centrelor comerciale, asa cum a fost numit fenomenul inchiderii magazinelor fizice si migrarii acestora in mediul online, era asteptata inca de anii trecuti pe meleagurile americane, insa situatia este diferita pe plan local, desi Romania nu ramane neafectata.

Macy’s, Sears, JCPenney, BCBG, Abercrombie & Fitch si Bebe sunt doar cativa dintre retailerii americani care au decis sa inchida zeci de magazine. Disparitia brick-and-mortar-ului era asteptata de ceva timp pe meleagurile americane, in acelasi timp cu dezvoltarea tot mai puternica a mediului online.

Actiunile Hennes & Mauritz (H&M) au scazut cu 15% si au atins cel mai mic nivel din ultimii opt ani dupa ce retailerul suedez a raportat o scadere neasteptata a vanzarilor la final de an.

Grupul, care detine brandurile H&M, COS, Weekday, Arket si Other Stories si este al doilea cel mai mare retailer de fashion din lume, a raportat o scadere a vanzarilor cu 4% in ultimul trimestru, de 6 miliarde dolari, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut.

Retailerul suedez a avut un an dificil, incercand sa-si mentina vanzarile din magazinele fizice, impactate de vanzarile din mediul online.

Reprezentantii companiei au declarat ca-si vor creste eforturile de integrare a magazinelor fizice si online si a inceput deja sa permita returul produselor achizionate online in locatiile fizice in anumite tari. De asemenea, H&M va inchide mai multe magazine si va deschide mai putin in urmatoarea perioada, insa nu a oferit mai multe detalii in acest sens.

2017 nu a fost cel mai bun an nici pentru Inditex, actiunile imperiului lui Armacio Ortega fiind in scadere la inceputul lunii decembrie. Proprietarul celui mai mare retailer de fashion din lume a decis sa scoata la vanzare 16 magazine Zara din Peninsula Iberica, 14 in Spania si 2 in Portugalia, pentru suma de 400 milioane dolari. Vanzarea are loc in cadrul unui contract de sale-and-leaseback pe o perioada de 20 de ani, scrie Bloomberg.

Mutarea face parte din planul retailerului de a-si omogeniza strategia de leasing, dar si de a creste vanzarile din mediul online, care sunt in momentul de fata de 3% din cifra totala de afaceri inregistrata in Spania, comparativ cu 8% cat reprezinta in Europa sau 15% in Marea Britanie.

Sursa foto: zhu difeng/Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri