Sectoarele bazate pe tehnologia informatiei si comunicatiei, design, cercetare, audiovizual si cele care dezvolta noile tehnologii vor face diferenta in noua economie romaneasca, insa industriile creative romanesti nu beneficiaza de suportul necesar pentru o evolutie favorabila. Clustere si asociatiile pot fi voci articulate ale acestora pentru modificarea politicilor publice, sustine Costin Lianu, profesor universitar si presedintele USH Pro Business, unul dintre fondatorii primului cluster dedicat industriilor creative din Bucuresti.

Centrul antreprenorial USH Pro Business si Asociatia Bucurestiul Creativ au pus bazele primului cluster al industriilor creative din Bucuresti, Creative Bucharest Cluster. Costin Lianu a povestit pentru wall-street.ro despre planurile Creative Bucharest Cluster, evolutia industriilor creative din Romania si ce se poate face in continuare pentru comunitatea creativa.

„Industriile creative sunt baza noii economii si nu se poate vorbi de un nou tip de competitivitate al economiei romanesti fara infuzia lor in toate lanturile valorice nationale”, considera Costin Lianu.

Cele mai dezvoltate sectoare creative romananesti sunt cele care tin de tehnologia informatiei si comunicatiei, design, cercetare, audiovizual si cele care dezvolta noile tehnologii. De altfel, sectorul creativ este in ascensiune la export si unul dintre putinele cu balanta activa, explica Costin Lianu.

In acest context, cum si cat de sustinute sunt industriile creative romanesti, mai ales de mediul public? “Cand vorbim de implicarea statului in economie, atingem un domeniu extrem de sensibil si intens dezbatut. Noi am minimalizat adesea rolul statului in economia de piata. Pentru firme mici si clustere, statul este dator sa ofere un mediu de afaceri atractiv care sa evite ca firmele romanesti creative sa se inregistreze in tari precum Estonia, Elvetia sau Irlanda, ceea ce se intampa din pacate. Acesta ar fi nivelul minim de interventie”, spune Costin Lianu.

Un alt pas al interventiei statului ar fi programele si politicile publice dedicate industriilor creative, insa in prezent Romania nu are nicio astfel de politica publica dedicata exclusiv industriilor creative. “Exista numeroase preocupari legate de reglementarea acestor sectoare, dar sunt incipiente in Romania. Clusterele si asociatiile pot constitui voci articulate pentru modificarea politicilor publice. Fara presiune din partea acestora, politicile publice se vor modifica cu greu in sensul dorit”.

Cat de necesare sunt astfel de asocieri pentru industriile creative romanesti? “Clusterele pot sau nu sa existe. Daca firmele realizeaza ca se pot internationaliza si pot inova mai bine impreuna, cu reducerea aferenta a costurilor afacerilor, atunci ele vor demara. Dar nu este obligatoriu sa o faca. Vine intr-un fel ca o necesitate inteleasa. Mediul public si cel privat pot ajuta foarte mult prin finantarea acestor structuri manageriale firave si lipsite de resurse, la inceput”, mai spune acesta.

In acest context a luat nastere Creative Bucharest Cluster, primul cluster al industriilor creative din Bucuresti, ce reuneste creativii, antreprenorii si companiile specializate. Clusterul inca se afla in stadiul de organizare, insa primele demersuri necesare pentru infiintarea sa au fost facute. La baza lui se afla Asociatia Bucurestiul Creativ si USH Pro Business, centru specializat in antreprenoriat apartinand Universitatii Spiru Haret, preocupat inca din 2015 de industriile creative si care a obtinut, un an mai tarziu, statutul de centru de transfer tehnologic specializat in acest domeniu.

„In tot acest timp am fost activi in transferul de cunostinte si conectarea cu actorii industriilor creative. Ne concentram pe coagularea micilor antreprenori in clustere sau alte tipuri de aliante de afaceri, in care universitatile si cercetarea sa fie intens implicate si orientate spre nevoile acestora. Fiind membri activi in mai multe clustere nationale, ideea infiintarii clusterului Creative Bucharest Cluster a venit odata cu dezvoltarea centrului de transfer tehnologic “CTT Pro Transfer”, specializat in aceste industrii, ca o completare si dezvoltare fireasca a portofoliului de activitati al USH Pro Business”, explica Costin Lianu.

In prezent, in cadrul clusterului se lucreaza la a dezvolta parteneriate cu firme din audiovizual, arhivare si tehnologia informatiei, iar apoi urmeaza sa se stabileasca componenta de management si de gestiune a activitatilor clusterului.

Concret, Creative Bucharest Cluster isi propune sa inlesneasca si sa intensifice colaborarea intre membri. Clusterul va organiza intalniri, mese rotunde si dezbateri pe teme specifice industriilor creative, pe seama carora se va actiona. “ De exemplu, urmatoarea dezbatere va fi organizarea unui eveniment in zona domeniului arhivarii. Suplimentar, vom promova cu precadere in interior, dar mai ales in exterior ofertele de export si de internationalizare ale membrilor clusterului”, povesteste Costin Lianu.

In prezent, clusterul se bazeaza pe contributiile financiare benevole ale membrilor, fiind prematur a cere firmelor sa plateasca o taxa. “Aceasta va veni odata cu cresterea increderii intre membri. Inspirati fiind si din activitatea altor clustere din Romania, vom cauta surse de finantare din fonduri europene sau nationale”, explica Costin Lianu.

Sursa foto: SFIO CRACHO/Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri