Zona de digital si social media a devenit parte din ADN-ul fiecarui proiect de comunicare, considera Irina Roncea, deputy managing director Golin, agentia de relatii publice detinuta de Lowe Group. Anul trecut, componenta digitala a reprezentat o treime din business-ul de 3,5 milioane de euro al agentiei, care a crescut cu 7% fata de anul anterior.

Cresterea a provenit din diversificarea serviciilor oferite, precum si din castigarea de noi clienti. O componenta importanta pentru Golin ramane insa zona de digital PR si social media, care “a devenit o normalitate in comunicare si este integrata in toate proiectele Golin. Nu mai vorbim de proiecte care au si aceasta componenta si nici nu mai tratam canalele de social media ca pe un nice to have sau separat, dimpotriva sunt gandite de la inceput si integrate in campanii. Asta e deja o noua normalitate in care functionam”, a povestit Irina Roncea, deputy managing director Golin.

In schimb, tendinta vine din extinderea si uniformizarea acestei componenta dinspre zona de comunicare de brand catre corporate. „Acum doi-trei ani nu prea vedeai companii care sa se axeze in social media, acum e ceva obisnuit, cred ca tendinta este de a ne extinde serviciile de comunicare catre toate tipurile de companii si branduri”, adauga Irina Roncea.

De altfel, comunicarea corporate si comunicarea de brand au reprezentat fiecare cate o treime din businessul Golin anul trecut. „Asta ilustreaza ca social media si digital PR au ajuns sa fie infuzate in toate proiectele pe care le facem. Pe langa acestea, exista in continuare un interes ridicat pentru zona de CSR, precum si pentru employer branding. Iar proiectele pe care le facem sunt diverse si merg de la comunicarea listarilor la bursa la campanii creative de brand, de la comunicare interna si campanii de CSR la comunicare de criza, de la strategii de social media la campanii cu influentatori”, spune Irina.

Golin detine un portofoliu de aproximativ 30 de clienti, iar o buna parte provin din zona financiara: Groupama, Franklin Templeton Investments, BRD - Groupe Societe Generale, Asociatia Romana a Bancilor, Mastercard, Tradeville. De la inceputul anului, Golin a castigat Raben Logistics si a prelungit colaborarea cu Mercedes Benz, iar 2017 a adus in palmaresul agentiei de relatii publice Electrica, World Class si Rockwool. Lidl, Sphera Frachise Group, VEKA, Farmec, Unilever, PepsiCo, URBB si Electrolux, care de altfel este si cel mai vechi client al agentiei, completeaza portofoliul.

In ceea ce priveste investitiile in proiecte de comunicare, bugetele alocate de companii au fost mai mari in 2017 fata de anul anterior, acesta fiind un motor de crestere pentru agentie de relatii publice. „Creste si complexitatea proiectelor. De asemenea, nu mai vorbim de o sezonalitate in comunicare, ca o industrie este mai activa intr-o anumita perioada, ci vedem o constanta in comunicare”, spune Roncea.

Cei mai mari spenderi in comunicare raman in continuare FMCG, retailul, pharma si auto, insa sefa Golin estimeaza ca ecommerce-ul va creste in urmatorii ani si va fi mai intens in zona de comunicare. Mai mult, adauga Irina Roncea, poate fi o zona de extindere pentru Golin.

„Ceea ce vad insa este shiftul de la multinationale la companii locale, care incep sa comunice tot mai mult, fata de acum 3-4 ani cand nu comunicau mai deloc. E un semnal bun pentru antreprenorii locali, inseamna ca businessurile sunt pe un trend ascendent”, adauga Irina Roncea.

Pentru anul in curs, Irina Roncea estimeaza o noua crestere a bugetelor alocate de companii, fapt ce se va regasi si in majorarea business-ului Golin. „Semnalul bun din punctul meu de vedere este ca piata de comunicare se maturizeaza, atat in zona agentiilor, cat si a clientilor. Din ce in ce mai mult, comunicam constant si coerent, gandim strategic si actionam creativ. Estimez ca aceasta tendinta va continua si anul acesta, fiind sustinuta de obiectivele de comunicare pe care multinationalele din piata locala le primesc de la global, precum si pe masura ce companiile – inclusiv cele romanesti – constientizeaza cat de important este comunice strategic si relevant cu stakeholderii lor. De asemenea, continua sa creasca bugetele alocate serviciilor social media & digital PR, campaniilor de CSR, dar si celor de crisis communication. Nevoia de comunicare in zona de employer branding ramane si anul acesta in focus si urmeaza in mod natural tendinta din piata muncii – too many jobs, too little and qualified people (joburi multe, oameni putini si slab pregatiti)”, incheie deputy managing director pentru Golin.

Sursa foto: Rawpixel.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri