Entitatea pe care Guvernul vrea sa o infiinteze, cu titulatura de Fond Suveran de Dezvoltare si Investitii, nu este un Fond ci o societate comerciala, avand in vedere proiectul de act normativ in baza caruia urmeaza sa fie infiintata. Aceasta societate, insa, va fi creata cu incalcarea mai multor legi si ordonante de urgenta si a Constitutiei. Asadar, va fi o societate comerciala care va avea numeroase drepturi, fapt care va crea discriminare si concurenta neloiala pentru celelalte societati comerciale. Iar membrii conducerii sunt scutiti de responsabilitati si remunerati fara constrangeri.

Reprezentantii Consiliului National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR) au identificat nu mai putin de cinci categorii de probleme majore in proiectul de Ordonanta care urmeaza sa constituie cadrul legal pentru infiintarea Fondului.

Actul normativ introduce derogari de la OPT legi si Ordonante de Guvern si incalca PATRU articole din Constitutie. Printre se numara Legea societatilor comerciale 31/1990, Legea 24/2017 privind emitentii de instrumente financiare si operatiuni de piata, OUG 88/1997 privind privatizarea societatilor comerciale, OUG 64/2001 privind repartizarea profitului sau Legea 111/2016 privind guvernanta corporativa.

Practic, noua entitate va avea dreptul sa verse capitalul social in numerar in termen de 5 ani de la constituire, in timp ce o alta societate are doar un an la dispozitie.

Fondul poate vinde oricui actiuni ale societatilor din portofoliu

In plus, Fondul va putea vinde active din prorietatea sa fara a respecta prevederile legislatiei in domeniu,

ING Bank Romania creste...
Citeste si: ING Bank Romania creste salariul minim: la cat va ajunge

“Practic, se vor putea vinde oricui, chiar si persoanelor fizice, actiuni la societatile detinute total sau partial de stat prin Fond, fara nicio procedura”, a punctat presedintele de onoare al CNIPMMR, Ovidiu Nicolescu.

Totodata, Fondul nu va respecta legislatia pietei de capital in cazul detinerilor de peste 33% din drepturile de vot asupra emitentului.

De asemenea, se acorda derogari privind repartizarea profitului. In prezent, companiile de stat sunt obligate de lege sa vireze la bugetul de stat 50% din profit (chiar 90% potrivit celor mai recente recomandari - n.r.). Insa acest Fond nu va avea aceasta obligatie. Drept pentru care bugetul de stat va pierde venituri importante dupa infiintarea unui asemenea Fond.

“Acesti bani raman la dispozitia Fondului care poate decide sa faca orice doreste cu ei, neexistand nicio raspundere a Directoratului sau a Consiliului de Supraveghere in aceasta privinta”, a mai spus Nicolescu.

Exporturi dezamagitoare in...
Citeste si: Slabirea leului, inevitabila! Ce legatura are cu cresterile de salarii

Nu exista criterii de performanta pentru conducere

In privinta conducerii, desemnarea acesteia nu respecta niciun criteriu de performanta si nicio prevedere din legislatia privind managementul profesionist la companiile de stat.

“Aceasta societate comerciala are un tratament discriminatoriu, confera acestui Fond drepturi pe care nu le are nicio alta societate comerciala. Introduce concurenta neloiala. Va fi o societate mamut, care va avea nenumarate drepturi, nu va respecta principalele legi in domeniu, astfel ca toate celelalte companii vot fi puse in inferioritate”, a punctat reprezentantul Consiliului.

In plus, in conducerea acestui Fond va putea intra oricine, avand in vedere ca nu exista criterii de selectie, iar Consiliul de Supraveghere nu va raspunde in fata nimanui. De asemena, au fost eliminate toate prevederile care impuneau limite de salarii. “Cine este acolo poate primi oricati bani si nu raspunde pentru nimic. Iar mandatul este de 9 ani…sau nu se stie exact, pentru ca sunt cateva prevederi contradictorii”, a subliniat Nicolescu.

In aceste conditii, exista toate premisele ca acest Fond sa fie neprofitabil. Ce se va intampla in cazul in care acesta va inregistra pierderi? Nu se stie!

Interviu cu directorul de...
Citeste si: Ce salarii si beneficii primesc angajatii Lidl

Pe de alta parte, la baza actului normativ nu sta niciun document care sa ateste oportunitatea infiintarii unei astfel de entitati.

In acelasi timp nu exista nici studiu de fezabilitate, nici plan de afaceri si nici macar studiu de impact.

De ce nu se infiinteaza Fondul prin HG?

Initial, autoritatile au elaborat o Lege pentru infiintarea Fondului Suveran de Dezvoltare si Investitii, insa aceasta a fost respinsa de Curtea Constitutionla. La vremea respectiva, institutia si-a motivat decizia prin faptul ca nu este necesara o lege pentru infiintarea acestui Fond, ci este suficienta o Hotarare de Guvern.

Insa tot Curtea Constitutionala a decis ca hotararile de guvern pot fi anchetate de procurori (fiind acte administrative), spre deosebire de ordonante de urgenta sau legi. Fapt care poate justifica motivul pentru care guvernantii au decis sa opteze pentru infiintarea Fondului prin Ordonanta de Urgenta si nu prin HG.

In plus, o HG nu poate aduce derogari unor legi sau ordonante de guvern, ori Fondul, in varianta dorita, are nevoie, dupa cum am mentionat, de numeroase derogari de la legi importante in vigoare.

Sursa foto: Agerpres Foto

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Economie »



Citeste si
Termenul de aplicare a OUG 114 pentru Pilonul II ar putea fi prorogat