Autoritatile locale pot percepe, conform Codului Fiscal, taxe speciale pentru serviciile publice stabilite prin regulamentele proprii, pe langa cele 30 de impozite si taxe locale reglementate de legea fiscala.
Autoritatile comunelor, oraselor si municipiilor decid atat asupra nivelului taxelor si impozitelor cuprinse in Codul Fiscal, dar numai in limitele (marjele superioare si inferioare) pe care acesta le prevede, cat si asupra conditiilor si sectoarelor de activitate in care pot institui taxe speciale pentru serviciile publice locale create in interesul persoanelor fizice si juridice. Competentele consiliilor locale si judetene in domeniul fiscal sunt sporite de reglementarea din legea finantelor publice locale care le permite sa evalueze necesitatea impunerii unor taxe prin propriile regulamente.

Astfel, pe langa cele 30 de taxe existente in Codul Fiscal, la nivel local pot aparea taxe suplimentare, in functie de specificul zonelor in care se aplica si de nevoile pe care le identifica guvernantii locali, informeaza NewsIn. Codul Fiscal enumera categoriile de taxe locale valabile oriunde in Romania si stabileste nivelurile minime si maxime in functie de care consiliile locale sau judetene impun taxele. De asemenea, prin legea fiscala autoritatile locale au voie sa majoreze impozitele cu cel mult 20% pe an.

Impozitele platite de aproape orice cetatean si care aduc cele mai substantiale venituri la bugetele locale sunt impozitele pe cladiri, terenuri si mijloace de transport. Impozitele pe cladiri se platesc in doua rate pana la 31 martie, respectiv 30 septembrie si variaza in functie de rangul localitatii, zona, suprafata, tipul de constructie si materialele de constructie, utilitatile accesibile. Prin combinarea acestor criterii cel mai mare nivel de impozit ajunge de la 45 lei pe metru patrat pana la 669 lei pe metru patrat.

In cazul mijloacelor de transport, impozitul se stabileste prin inmultirea fiecarei grupe de 200 de centimetri cubi cu suma sau fractiune din suma corespunzatoare grupei in care este incadrata. Astfel, pentru o masina de 1.600 cm cubi, impozitul este de 56 lei pe an, in timp ce pentru una de 3.000 cm cubi, impozitul se ridica la 900 lei anual. Plata in avans a impozitului pentru un an intreg, pana la 31 martie, inseamna o reducere de pana la 10% a sumei datorate.

Codul Fiscal mai prevede 19 tipuri de taxe pentru eliberarea certificatelor de urbanism, a autorizatiilor si avizelor. Printre acestea se numara taxa pentru eliberarea certificatului de urbanism, stabilita in functie de suprafata, autorizatia de construire pentru locuinta, reprezentand 0,5% din valoarea autorizata a lucrarilor de construire, autorizatia de foraj sau excavari, insemnand cinci lei pe metru patrat. Prelungirea certificatului de urbanism aduce alti bani la bugetele locale, respectiv 30% din suma platita la eliberare.

De asemenea, se plateste o taxa de 3% din valoarea lucrarilor de santier pentru organizarea unui santier de constructii si 2% din valoarea lucrarilor de constructie pentru ridicarea unei tabere de corturi, casute sau campinguri. Construirea de chioscuri, tonete, cabine si spatii de expunere pe spatiul public atrage plata unei taxe de cinci lei pe metru patrat construit.

In cazul in care proprietarul vrea sa renunte la o constructie si decide sa o demoleze sau sa o desfiinteze, acesta trebuie sa plateasca autoritatii locale o taxa de 0,1% din valoarea impozabila a cladirii. Alte taxe locale vizeaza lucrarile de racorduri si bransamente la retelele publice de utilitati, telefonie sau televiziune prin cablu, reprezentand pana la 7,5 lei pentru fiecare racord, si obtinerea certificatului de nomenclatura stradala si adresa, de pana la sase lei.

Eliberarea de autorizatii pentru desfasurarea unei activitati economice inseamna alte surse de venituri pentru bugetele locale. Printre acestea se numara taxe de autorizare sanitara, eliberarea de copii heliografice dupa planurile cadastrale, eliberarea certificatelor de producator.

Codul Fiscal reglementeaza taxe pentru folosirea mijloacelor de reclama si publicitate, insemnand atat servicii, cat si afisaj stradal. in cazul serviciilor de reclama si publicitate, autoritatile locale percep o taxa cuprinsa intre 1% si 3% din valoarea acestora, iar in cazul afisajului taxa autoritatile pot decide cuantumul taxei in functie de suprafata.

Organizatorii de spectacole datoreaza administratiilor locale taxe de 2% sau de 5%, in functie de genul de eveniment. Astfel pentru piese de teatru, balet, opera, opereta, concert, filme rulate in cinematografe, circ, competitie sportiva, taxa este calculata ca 2% din pretul biletelor, in timp ce pentru alte tipuri de evenimente taxa este de 5% din valoarea biletelor. Autoritatile locale au dreptul sa instituie taxe in unitatile de cazare, denumita taxa hoteliera. Nivelul acesteia variaza intre 0,5% si 5% din tarifele de cazare si este hotarat de consiliile locale sau judetene.

Codul Fiscal prevede si o serie de "alte taxe", dupa cum se numeste capitolul in care sunt incluse. Legea fiscala lasa multa libertate de decizie la nivel local pentru impunerea unor astfel de taxe. Alte taxe pot fi percepute pentru utilizarea spatiilor publice sau vizitarea muzeelor si a caselor memoriale, dar si pentru folosirea de echipamente pentru obtinerea de venituri. Codul Fiscal nu defineste ce se intelege prin taxarea de echipamente si mentioneaza ca autoritatile locale precizeaza clasele de echipamente care intra in categoria impozabila.

O alta taxa se refera la vehicule lente si masini aupropulsante care pot fi taxate de catre consiliile locale. De aceasta data, insa, Codul Fiscal enumera toate tipurile de masini taxabile, dar nu reglementeaza nivelul sumei pe care il lasa la latitudinea autoritatilor locale.Pe langa majorarea taxelor locale pentru cladiri si autovehicule, de la 1 ianuarie, Codul Fiscal a introdus si o noua taxa pentru autorizarea, respectiv avizarea anuala in vederea desfasurarii activitatii de alimentatie publica de pana la 3.000 lei, in functie de decizia consiliilor locale.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri