Taxa de inmatriculare a autoturismelor, in vigoare la 1 ianuarie 2007, a carei incompatibilitate cu Tratatul de aderare a Romaniei a fost mentionata si in Raportul C E din septembrie, a fost introdusa la presiunea Finantelor si a Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile(APIA).

Ministerul Finantelor a incercat sa identifice o noua sursa de venituri bugetare, dupa ce eliminarea accizelor pentru masini si a taxelor vamale in relatia cu tarile membre produce o diminuare a incasarilor.

Pe de alta parte, ingrijorarea APIA, condusa de directorul general al Dacia Francois Furmont, legate de o posibila scadere a vanzarilor dupa aderare, din cauza importurilor masive de masini second-hand ieftine, asa cum s-a intamplat in Polonia sau Ungaria, a concurat la crearea taxei de prima inmatriculare.

Dacia ar fi urmat sa fie principalul producator direct afectat de importurile din UE la preturi mici, cu atat mai mult cu cat pregatea, pentru finalul lui 2006, o retehnologizare prin introducerea catalizatorului euro 4. imbunatatirea nivelului de emisii de noxe, prin introducerea euro 4, a fost dealtfel principalul argument al reprezentantilor APIA, in Parlament, unde au sustinut ca taxa va ajuta la protectia mediului. Oficialii Ministerului de Finante au discutat cu aceasta asociatie despre taxa, inainte de a veni in Parlament cu propunerea.

In vara lui 2006, la dezbaterea in Parlament a Codului Fiscal, APIA si-a gasit sustinatori nu numai printre oficialii de la Finante, cum ar fi ministrul Sebastian Vladescu si secretarul de stat, Catalin Doica, ci si printre senatorii si deputatii de la toate partidele. Parlamentarii au aprobat masura, considerand-o binevenita pentru industria autohtona de automobile si chiar au fost de acord sa majoreze progresiv nivelul taxei pentru masinile fara euro 4.

Initiativa de a mari pragul dintre masinile euro 4 si celelalte printr-o taxa prohibitiva a pornit tocmai de la APIA, dupa cum a fost prezentata de Finante in fata parlamentarilor din comisiile de buget-finante. Presedintele Comisiei de specialitate din Camera Deputatilor, Mihai Tanasescu, fost ministru de finante in guverbul PSD, a sustinut prevederea si chiar i-a indemnat pe colegii sai sa o voteze, motivand ca vine in ajutorul industriei romanesti de masini. Cuantumul taxei a fost majorat de cateva ori, prin concursul parlamentarilor, pentru masinile mai vechi de sase ani care, evident, nu au euro 4.

La nivel oficial, guvernantii au declarat ca taxa speciala pentru prima inmatriculare a fost introdusa pe baza unor principii care vizeaza, in primul rand, protectia mediului. Taxa ar trebui sa descurajeze atat cumpararea de masini cu emisii mari de noxe, cat si invadarea pietei auto romanesti, dupa aderare, cu autoturisme la mana a doua, asa cum s-a constatat din experienta tarilor recent integrate din Est.

Reactia de la Bruxelles nu s-a lasat asteptata si pe diverse canale a fost transmisa nemultunirea europenilor, inca de la votarea Codului Fiscal in Parlament. Prima confirmare oficiala a venit prin raportul Comisiei Europene din septembrie, care a precizat ca singurul neajuns al legislatiei fiscale romanesti este introducerea noii taxe pentru inmatriculare, care contravine legilatiei europene. "Taxa de inmatriculare a autoturismelor este incompatibila atat cu Tratatul de aderare a Romaniei, cat si cu jurisprudenta Curtii Europene de Justitie", se arata in Raportul Comisiei Europene.

Taxa de prima inmatriculare se calculeaza in functie de trei variabile: vechimea masinii, tipul de catalizator (euro) si capacitatea cilindrica a masinii. in mod clar sunt avantajate masinile cu motor mai mic, noi si cu euro 4, categorie in care se incadreaza si masinile Dacia. Autoturismele cu o vechime mai mica de sase luni sunt considerate ca fiind noi.

Cel mai mic mic nivel al taxei, de 68 de euro, este perceput pentru autovehiculele noi, foarte mici, cu o capacitate cilindrica de 600 cm cubi si dotate cu euro 4. Pentru o masina noua, cu euro 4 si motor de 1400 cmc, taxa este de 160 euro si creste la 183 euro in cazul in care capacitatea cilindrica este de 1.600 cm. Pentru o masina tot noua si cu euro 4, dar cu un motor mare, de 2.000 cmc, taxa ajunge la 535 euro si se tripleaza la un motor de 3.000 cmc.

Diferente importante apar, deja, pentru masinile cu euro 3, chiar si noi. Astfel, pentru masinile noi, cu euro 3 si o capacitate cilindrica de pana in 1.600 cmc, taxa de inmatriculare este de 612 euro. Cea mai mare taxa pentru masinile euro 3 se plateste in cazul in care motorul este de peste 3.000 cmc si vechimea de peste sase ani, insemnand 4772 euro.

Pentru masinile noi euro 2, de pana la 1.600 de cmc, taxa ajunge la 1591 euro, iar daca motorul depaseste 3.000 cmc, taxa este de 3672 euro. O vechime mai mare de sase ani la un autoturism euro 3, de 3.000 cmc, majoreaza cuantumul taxei la 6.868 de euro.

Cele mai mari taxe sunt pentru autoturismele mai vechi de sase ani, cu euro 1 sau noneuro si cu o capacitate cilindrica de peste 3.000 cmc, de 7.727 de euro si, respectiv, de 8586 euro.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri