Consumatorii casnici de gaze și energie electrică ar trebui să nu se aventureze în a-și schimba furnizorul, fiindcă suntem într-o perioadă dificilă pentru acest business și este foarte probabil ca facturile să fie mai mari, potrivit lui Laurențiu Urulescu, președintele Asociației Furnizorilor de Energie din România (AFEER).

Problema facturilor mari la energie continuă să fie o problemă din mai multe cauze, între care faptul că foarte multe dintre acestea nu reflectă plafonul introdus de autorități, în timp ce acestea sunt acuzate la rândul lor că nu au plătit decontările pentru furnizorii care livrează gaz și curent electric consumatorilor.

„Sfatul meu pentru consumatori este să țină cu dinții de contractul pe care îl au, să se roage ca furnizorul pe care îl au acum să nu aibă probleme și să își poată continua contractul în așa fel încât să beneficieze cât mai mult de prețul pe care îl au în contract”, a declarat Laurențiu Urulescu, președintele AFEER, într-un interviu pentru wall-street.ro.

Citește și: Analiști OTP: Cât de mult se vor scumpi gazele după expirarea plafonărilor. Incertitudinile privind inflația sunt uriașe

Clienții ar trebui să procedeze în felul acesta fiindcă ofertele din piața energetică sunt în creștere la acest moment, în timp ce multe companii din energie s-au retras din activitate sau se așteaptă să întâmpine probleme mari.

„Orice ieșire din contract și intrare la alt furnizor va duce la creșterea costurilor, mai mult ca sigur, deoarece ofertele din piață sunt din ce în ce mai mari”, a mai spus Urulescu.

Furnizorii au avut de suferit atât de pe urma plafonărilor de prețuri, prin care sunt obligați să vândă energie mai ieftină decât plănuiau, cât și pentru că statul nu le-a plătit compensațiile promise.

Deja s-a văzut, pe gaz sunt 20 de companii care și-au retras licența, pe energie electrică este de așteptat ca aceste măsuri de compensare și plafonare să aducă greutăți masive furnizorilor, mai ales prin decontarea foarte târzie, care până acum nici nu a existat din partea statului către furnizori. Deci este posibil ca în viitor să vedem închideri de business

Laurențiu Urulescu, președinte AFEER

Citește și: Expert: Povara de pe furnizorii de ultimă instanță la energie poate provoca pierderi însemnate. Nu trebuie privită cu ușurință

Noile plafonări sunt binevenite

Noile plafonări, care ar fi mai avantajoase pentru consumatori și care sunt așteptate să intre în vigoare de la 1 februarie, așa cum au promis reprezentanții Guvernului, sunt binevenite, în viziunea lui Urulescu, cel puțin pentru consumatorii casnici.

„Este normal ca plafonările și compensațiile, cel puțin pentru consumatorii casnici să fie amplificate, pentru ca aceștia să aibă un discount mai substanțial la factură”, a declarat șeful AFEER.

În momentul în care se termină aplicarea legii plafonărilor și compensațiilor, la sfârșitul lunii martie, toate facturile vor reveni la valoarea nediminuată, dacă nu se găsește o altă metodă de scădere.

Citește și: Dumitru, Raiffeisen: Este posibil ca plafonările la energie să fie prelungite, altfel vom avea o inflație de peste 9-10%

Consumatorii pot să-și dea seama de cum vor arăta prețurile după ce schema de plafonări și compensații va expira la 1 aprilie chiar din facturile actuale, unde sunt trecute atât prețul plafonat, cât și varianta neplafonată.

„Fiecare consumator poate să vadă singur în factură cum vor arăta prețurile atunci când vor expira setul de măsuri impuse de Guvern. În fiecare factură apare atât valoarea plafonată pe care o datorează consumatorul pentru luna trecută, cât și cea ne-plafonată. Așa vor arăta de la 1 aprilie lucrurile, dacă nu se schimbă regulile”, spune expertul în energie.

Ce variante există pentru consumatorii care nu vor să rămână descoperiți de la 1 aprilie

Schema de plafonări și compensații ar putea fi prelungită pentru a ajunge la o perioadă totală de aplicare de șase luni, pentru ca populația să fie protejată.

„La un moment dat a circulat în spațiul public varianta ca aceste plafonări să fie prelungite pentru șase luni, însă în ultimul document de discuție publicat de Ministerul Energiei nu am văzut asta, am văzut să fie doar până la sfârșitul lunii martie valabile măsurile”, a spus Urulescu.

Pe de altă parte, expertul în energie nu crede că revenirea la piața reglementată ar fi o soluție pentru economia României, pentru că pot exista variante mult mai bune.

Întoarcerea la varianta reglementată a prețurilor la energie este în sine un nonsens, pentru că dacă este reglementată, atunci nu mai este o piață. Părerea mea este că există destule măsuri care pot fi luate fără să avem o piață reglementată, care este deja un sistem al trecutului

Laurențiu Urulescu, președinte AFEER

„Există și varianta compensării prin vouchere, cum a fost făcut în alte țări, poate cu reducerea TVA-ului. Sunt destule variante simple și ușor de aplicat, mult mai bune decât piața reglementată”, a mai spus Laurențiu Urulescu.

Începutul anului 2022 a venit cu amenzi de ordinul sutelor de mii de lei pentru companiile din energie care nu au respectat schema de sprijin menită să mai reducă din facturile la energie electrică și gaze ale românilor cărora li se aplică mecanismele de compensare și plafonare.

Citiți mai mult despre amenzile împărțite de ANRE și ANPC

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Filip Bodoc
Filip este preocupat de feluritele tipuri de limbaj și de modul în care acestea însoțesc și determină legăturile indivizilor și ale comunităților și obișnuiește să își finalizeze observațiile scriind. Absolvent al Facultății de Istorie a Universității din București și specializat pe Relații Internaționale, el consideră că instituțiile de pe teritoriul unui stat – și mai cu seamă cele economice – sunt într-o strânsă întrepătrundere cu...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri