Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale (MADR) a publicat modelul Caietului Fermierului, in care fermierul este obligat sa tina evidenta laptelui comercializat, dar in actul normativ nu se precizeaza si modalitatea prin care solicitantul ar putea intra in posesia documentului respectiv
Directorul Departamentului de Administrare a Cotelor de Lapte (DACL), Lucian Elisei, a declarat pentru NewsIn, ca Ministerul Agriculturii a publicat modelul Caietului Fermierul, insa responsabilitatea achizitionarii revine fermierului. "Exista mai multe locuri unde fermierul poate sa gaseasca tabelul pe care trebuie sa-l completeze. Poate sa mearga la primarie, la DACL din judet sau sa acceseze internetul. Mai mult, exista si organizatii de producatori care pot face cate un exemplar pentru fiecare fermier", a spus Elisei.

Acesta a precizat ca mai exista si varianta ca MADR sa tipareasca caiete tip, dar decizia va fi luata in functie de banii din buget disponibili pentru aceasta actiune. "in principiu, ministrul agriculturii Decebal Traian Remes a promis ca vor exista bani pentru caiete tip. insa, chiar dupa aprobarea sumei necesare, ar trebui organizate licitatii pentru tiparirea caietelor, ceea ce ar necesita timp. Din aceasta cauza, fermierul trebuie sa tina evidenta laptelui comercializat intr-un caiet oarecare, iar daca vom tipari caiete speciale, doar sa transcrie datele", a explicat Elisei.

Potrivit lui Elisei, aproape 400 de angajati ai DACL vor incepe controlul in teren pentru fermierii care vand lapte direct. "Fiind primul an de cota, controlul va fi completat de consultanta, pentru ca vrem sa fim siguri ca fiecare fermier a inteles ce are de facut. Oricum, consultata oferita fermierilor a demarat cu mult inainte de inceperea anului de cota, la 1 aprilie. De exemplu, Agentia Nationala de Consultanta Agricola (ANCA) a oferit consultanta pentru 200.000 de fermieri, iar numarul acestora va creste la 400.000 in perioada urmatoare", a mentionat Elisei.

Potrivit metodologiei de acordare a cotelor de lapte, taranii care au solicitat cota de lapte pentru vanzare directa sunt obligati sa tina o evidenta a cantitatii de lapte produse si comercializate, iar daca nu respecta aceasta prevedere risca o amenda intre 500 si 1.500 de lei.

Evidenta se tine in Caietul Fermierului si, potrivit actului normativ emis de MADR, exista un mmodel simplu, pentru taranii care vand mai putin de 5.000 de kilograme de lapte si un model mai complex pentru comercializarea unei cantitati de lapte mai mare de 5.000 de kilograme.

In primul caz, fermierul trebuie sa noteze, lunar, cantitatea de lapte produsa si comercializata. La sfarsitul anului de cota, lucrurile se complica pentru fermier, deoarece trebuie sa exprime cantitatea de lapte atat in kilograme, cat si in litri. in ajutorul fermierului, MADR reaminiteste, in actul normativ referitor la modelul de Caiet al fermierului, ca un litru de lapte echivaleaza cu 1,03 kilograme.

Pentru fermierii care vand mai mult de 5.000 de kilograme de lapte, dincolo de evidenta cantitatii de lapte, fermierul trebuie sa dispuna de abilitatea de a calcula echivalentul in lapte a produselor vandute. Pentru aceasta, fermierul este informat de catre MADR ca un kilogram de branza telemea echivaleaza cu sapte kilograme de lapte, un kilogram de cas cu noua kilograme de lapte sau un kilogram de cascaval cu 12 kilograme de lapte.

Potrivit negocierilor cu Uniunea Europeana, Romania are dreptul sa realizeze trei milioane de tone de lapte pe an, iar daca depaseste cota, va fi penalizata si va plati o taxa de 278,3 euro pentru fiecare tona de lapte realizata peste cota. in egala masura, in cazul in care cantitatea de lapte produsa este mai mica decat cota, Romaniei i se va diminua cota de lapte pentru urmatorii ani.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri