SAF-T - Fișierul standard de control fiscal (Standard Audit File for Tax) reprezintă o obligație declarativă pentru contribuabili și semnifică standardul internațional pentru schimbul electronic de date contabile între societăți/organizații și autoritățile fiscale.

Raportarea SAF-T în România se face sub forma Declarației informative D 406, care poate fi generată automat cu ajutorul sistemului informatic digital ERP (Enterprise Resource Planning). Scopul principal al SAF-T este acela de a standardiza transferul de informații între autoritățile fiscale și contribuabili, oferind beneficii ambelor părți.
Ce este SAF-T

SAF-T a apărut la inițiativa Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) ca o metodă unitară pentru colectarea datelor financiar-contabile, care să ofere avantaje atât autorităților fiscale, cât și companiilor.

SAF-T este deja implementat în mai multe țări din Europa, iar începând cu 1 ianuarie 2022 există și în România. Formatul ales pentru țara noastră este unul complex întrucât presupune raportarea tuturor informațiilor contabile, financiare și fiscale referitoare la tranzacțiile derulate de firme.

SAF-T implică raportarea periodică a unui set de informații (declarațiile fiscale - într-un format predefinit) care simplifică revizuirea de către autoritățile fiscale a operațiunilor desfășurate de contribuabili.

De când este obligatorie raportarea SAF-T

România a introdus obligația de raportare SAF-T începând cu 1 ianuarie 2022, pentru persoanele juridice române și unitățile fără personalitate juridică din România ale persoanelor juridice străine care țin contabilitatea în partidă dublă, precum și pentru societățile nerezidente înregistrate în scopuri de TVA în România.

Lista cu numărul de contribuabili mari și mijlocii, în baza informațiilor deținute de autoritățile competente , a fost stabilită de conform criteriilor de selecție aprobată prin Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală.

Structura SAF-T în România conține peste 390 de elemente fiscale și contabile obligatorii care ar trebui raportate de contribuabili.

Marii contribuabili au fost primii care au trebuit să depună fișierul SAF-T (prin Declarația informativă D406), în februarie 2022 pentru luna ianuarie 2022. Vor fi urmați de contribuabilii mijlocii în 2023, și de micii contribuabili, în 2025.

NextUp urmărește eliminarea provocărilor pe care le-ar putea întâmpina companiile și simplificarea generării noii obligații declarative de raportare SAF-T. Astfel, raportarea SAF-T va fi făcută sub forma Declarației 406 și poate fi generată automat cu ajutorul sistemului ERP.

Această soluție oferită de NextUp vine în sprijinul companiilor care vor fi implicate în procesul de digitalizare a transferului de informații contabile către autoritățile fiscale.

Ce informații se vor raporta în SAF-T-ul românesc?

ANAF dorește să implementeze în România standardul OECD SAF-T 2.0 care cuprinde 5 module: registrul jurnal, creanțele (AR), datoriile (AP), mijloacele fixe și inventarul.
Practic, elementele care vor trebui raportate sunt: date despre furnizori, clienți, facturi de achiziție / de vânzare, plăți, mișcări de bunuri, active, produse, solduri conturi contabile etc. În concluzie, se vor raporta aproape toate datele înregistrate în ERP către ANAF.

Registrul jurnal, creanțele, respectiv datoriile se vor depune în mod regulat (în linie cu perioada de depunere a declarațiilor de TVA ori trimestrial, în cazul companiilor care nu au cod de TVA). În ceea ce privește datele referitoare la mijloacele fixe acestea se vor transmite o dată pe an până la depunerea situațiilor financiare, iar informațiile legate de inventar vor fi transmise doar la solicitarea autorităților fiscale.

Cum generezi Declarația D406 – SAF-T

SAF-T este un fișier în format electronic, de tip XML, care conține informații extrase automat din sistemele informatice ale contribuabililor, exportate și stocate într-un format standardizat.

Fișierul Standard de Control Fiscal (SAF-T) va fi folosit de organele fiscale în cadrul inspecțiilor pentru stabilirea conformității fiscale de către contribuabili, cu scopul de a verifica, printre altele, corelarea datelor din declarațiile fiscale și, respectiv, din evidențele contabile și fiscale ale plătitorilor, inclusiv informațiile din Declarația 406.
Cine trebuie să facă raportarea SAF-T

Contribuabilii au obligația să depună Declarația 406 pentru ANAF lunar sau trimestrial, urmând perioada fiscală aplicabilă pentru taxa pe valoare adăugată, iar cei care nu sunt înregistrați în scopuri de TVA vor depune trimestrial fișierul SAF-T.

Potrivit Ghidului Contribuabilului, perioada pentru depunerea Declarației 406 diferă în funcție de categoria de contribuabili din care face parte compania căreia îi revine obligația de raportare SAF-T, după cu urmează:

  • Contribuabili mari

Depunerea Declarației 406 începe de la 1 ianuarie - pentru cei încadrați în categoria contribuabili mari la data de 31 decembrie 2021

  • Contribuabili mijlocii

Depunerea Declarației 406 începe de la 1 ianuarie 2023 - pentru cei încadrați la categoria contribuabili mijlocii la data de 31 decembrie 2021

  • Contribuabili mici

Depunerea Declarației 406 începe de la data de 1 ianuarie 2025 - pentru cei încadrați la categoria contribuabili mici la data de 31 decembrie 2021

Excepție: Instituțiile de credit, instituțiile financiare nebancare, instituțiile financiare și societățile de asigurare / reasigurare, încadrate la data de 31 decembrie 2021, vor avea obligația de a depune Declarația 406 începând cu 1 ianuarie 2023.

Contribuabilii vor beneficia de o perioadă de grație, astfel:

  • 6 luni pentru prima raportare, 5 luni pentru a doua raportare, 4 luni pentru a treia raportare, 3 luni pentru a patra raportare, 2 luni pentru a cincea raportare, pentru contribuabilii care au obligația de transmitere lunară a fișierului SAF-T;
  • 3 luni pentru prima raportare, pentru contribuabilii care au obligația de transmitere trimestrială a fișierului SAF-T.

ATENȚIE! Nedepunerea SAF-T la termenele prevăzute de lege atrage amenzi cu valori între 1000 si 5000 lei, iar completarea incorectă sau cu date incomplete presupune amenzi între 500 și 1500 lei.

Când poți transmite SAFT la ANAF

Raportarea SAF-T catre ANAF se face în format electronic, iar data limită de transmitere este:

  • Ultima zi calendaristică a lunii următoare perioadei de raportare, respectiv luna / trimestrul, după caz, pentru alte informații decât cele privind secțiunile Stocuri și Active;
  • La termenul de depunere a situațiilor financiare aferente exercițiului financiar, în cazul secțiunii Active;
  • La termenul stabilit de organul fiscal central, care nu poate fi mai mic de 30 de zile calendaristice de la data solicitării, în cazul secțiunii Stocuri.

Astfel, pentru ianuarie 2022, marii contribuabili depun dosarul SAF T folosind Declarația 406 în februarie 2022, urmați de contribuabilii mijlocii în 2023 și de contribuabilii mici în 2025.

NextUp are o echipă dedicată care vă poate oferi asistență în pregătire pentru noua raportare SAF-T. Aceasta include și accesul în aplicația pe care v-o punem la dispoziție, prin care se prelucrează și validează datele ce vor trebui raportate în fișierul SAF-T și se generează fișierul în format XML.

Pentru mai multe informații despre etapele pregătirii pentru SAF-T și prezentarea aplicației care verifică datele și întocmește fișierul SAF-T, echipa Next-Up vă stă la dispoziție.

Sursa foto: Pexels.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri