Anul care s-a încheiat a adus un nou record nedorit pentru România: deficitul balanței comerciale a ajuns la cel mai mare nivel înregistrat vreodată. Un rol important l-a jucat scumpirea energiei, dar cea mai mare pondere în importuri (și în exporturi) au avut-o, de fapt, mașinile.

Potrivit datelor comunicate de Institutul Național de Statistică, deficitul balanţei comerciale în 2022 a fost de 34,094 miliarde euro. Creșterea față de 2021 este de peste 10 miliarde – în procente, 44%.

Cum a evoluat deficitul comercial al României în ultimii ani

S-a ajuns la acestă situație cu toate că exporturile au cunoscut o creștere substanțială în anul care a trecut – peste 23%. Dar importurile au crescut chiar mai mult, cu 28 de procente.

Practic, în ultimii 3 ani deficitul – adică diferența între exporturi și importuri - s-a dublat. Iar față de acum 20 de ani este de aproape 7 ori mai mare.

În 2020, deficitul era de 18,3 miliarde, în 2019 – 17,28 de miliarde, iar în 2018 abia trecea de 15 miliarde. Iar, ca termen de comparație, tot deficitul din deceniul 9 (1991-2000) abia ar fi atins 21 de miliarde de euro

S-a ajuns astfel ca deficitul comercial al României să ajungă la circa 12% din PIB, un nivel care nu a mai fost atins de 15 ani.

Care era situația exporturilor României înainte de 1989

Trebuie menționat că România a fost pe excedent – adică a exportat mai mult decât a importat – doar între 1981-1989, situație care, la nivel social și economic, a generat costuri enorme. În plus, exporturile de atunci ale României erau ridicole față de cele de azi.

În tot intervalul 1981-1989, exporturile României au totalizat, în banii de azi, 88,2 miliarde de euro. Pe toată perioada 1951-1989 au reprezentat abia 160 de miliarde. Or doar în 2022, România a exportat în valoare de aproape 92 de miliarde de euro.

Ce am exportat și ce am importat cel mai mult

Cea mai mare pondere în exporturi și importuri au avut-o mașinile și echipamentele de transport. Ca valoare, acestea au reprezentat 41,7% din exporturi și aproape 33% din importuri. Practic, am exportat mașini de 38,3 miliarde de euro, dar am importat de 41,3 miliarde.

Creșterea cea mai mare a valorii a fost înregistrată în domeniul combustibililor – practic, o dublare la import, iar la export, o creștere chiar cu 170%. Și la uleiuri vegetale și animale a fost o creștere cu 77%, dar aici ponderea în comerț este foarte mică.

Peste 70% din comerțul nostru este cu alte state UE. Nu avem încă date defalcate pe țări, dar, pe baza ultimilor ani, principalul nostru partener comercial este Germania, urmată de Franța și Italia. În schimb, China, din care avem impresia că importăm enorm, este în general sub Ungaria: în 2021 reprezenta doar 6,3% din importurile noastre. Problema aici este că deficitul nostru comercial în relația cu China este enorm – în 2021, de pildă, a fost de 5 miliarde de euro.

Sursa foto: Unsplash

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Radu Pircă
Radu Pircă a lucrat în presa scrisă, online, TV și radio la ProTV, Cotidianul, stirileprotv.ro, ProFM, Jurnalul și Cultura, printre altele. A ținut seminarii de istoria gândirii politice și istorie politică și a publicat articole de istorie în România și Franța. Este absolvent de Științe Politice, în cadrul SNSPA.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri