Green Report a inaugurat seria evenimentelor din acest an cu conferința ”Managementul deșeurilor: Sistemul Garanție-Returnare și taxa pe plasticul nereciclat”, care a avut loc pe data de 7 martie 2023 la Sala Mare a ARCUB, strada Lipscani 84 -90.

Agenda evenimentului include două paneluri interactive în care specialiști în domeniu, reprezentanți ai guvernului, producători și operatori din industria colectării și reciclării vor aborda problemele actuale ale managementului deșeurilor și vor propune soluții pentru o implementare mai rapidă și mai eficientă a Sistemului de Garanție-Returnare (SGR), precum și pentru introducerea unor reglementări suplimentare pentru transpunerea directivei plasticului de unică folosință.

Speakerii evenimentului au fost: Robert Raduly – Consilierul ministrului mediului, apelor și pădurilor, Cosmin Teodoru - Director, Direcția Gestionarea Deșeurilor, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, Gemma Webb – CEO, RetuRO, Julia Leferman – Director General, Asociația Berarii României, Alice Nichita – Președinte, Asociației Producătorilor de Băuturi Răcoritoare pentru Sustenabilitate, Marius Brînzea – Director Strategie, Reciclad’OR, Constantin Damov - Cofondator și Președinte GreenGroup, Alin Vișan – Președinte, Asociația Română pentru Ambalaje și Mediu, Bogdan Purcherea – Managing Director, Envipco România și Mario Crețu – Membru al Consiliului Director, Asociația Retailerilor pentru Mediu.

Numărul estimat al operatorilor economici care ar trebuie să se regăsească în platforma RetuRo este de 80.000, iar cei 55.000 care s-au înscris până la data-limită reprezintă un lucru fantastic, a declarat Gemma Webb, CEO-ul RetuRO, care administrează Sistemul de Garanție – Returnare, în cadrul Conferinţei „Managementul deşeurilor: Sistemul Garanţie – Depozit şi taxa pe plasticul nereciclat”, organizată de Green Report.

„Am avut la dispoziţie şase săptămâni pentru a construi o campanie de informare şi educare… de aceea spun că 55.000 este un număr fantastic. Vom continua să informăm oamenii, iar operatorii economici se pot înregistra în continuare. Până acum, vorbim despre 27.000 de operatori economici care au finalizat toate etapele de înregistrare în ReturRO. De asemenea, pe parcursul lunii martie, vom continua campania de comunicare în mass media şi vreau să mulţumesc tuturor celor care ne-au susţinut până acum”, a spus Gemma Webb.

Totuși, chiar dacă primul termen de înregistrare a trecut, operatorii sunt așteptați încă să parcurgă acest pas.

Consillierul ministrului mediului, Robert Raduly, a reamintit că de la 1 martie, Garda de Mediu a declanșat o campanie de verificare a modului în care au reușit producătorii, importatorii, comercianții, să se înscrie în platformă pentru Sistemul de Garanție – Returnare.

„Nu este o acțiune punitivă, ci mai mult de informare. (…) Sunt cuprinse amenzi între 20 și 40.000 de lei, dar nu ne gândim la amenzi”, a spus Raduly. El a subliniat că reprezentanții Gărzii vor da, cel mai probabil, un termen de 30 de zile pentru conformare agenților care nu s-au înregistrat încă în RetuRO.

Potrivit lui Mario Crețu, Membru al Consiliului Director, Asociația Retailerilor pentru Mediu, legislaţia este un detaliu la care încă trebuie lucrat şi este nevoie de sprijinul Ministerului Mediului, astfel încât să avem toată infrastructura la momentul la care va demara SGR.

„Noi, retailul, şi mare, şi mijlociu, am avut foarte multe provocări. În primul rând, legislaţia la care încă trebuie lucrat, avem nevoie de sprijinul Ministerului Mediului pentru a ne ajuta, astfel încât să avem toată infrastructura „in place” la momentul la care vom da drumul la Sistemul Garanţie-Returnare. În acelaşi timp, noi suntem şi producători şi retaileri, pentru că avem şi mărcile noastre proprii, iar efortul de înregistrare a fost dublu. În al treilea rând, lucrăm la partea de contractare cu RetuRO şi iarăşi este o muncă, însă ne-am asumat-o şi o vom continua. În paralel, suntem în curs de instalare a aparaturii pentru a prelua aceste doze, sticle şi PET-uri atunci când sistemul va demara. Nu pot să spun că nu au fost probleme sau că nu vor fi probleme, însă trebuie să respectăm legislaţia”, a spus Creţu.

Julia Leferman, directorul general al Asociației Berarii României, a subliniat că RetuRO este primul parteneriat – public privat din România și că vor exista și provocări în acest sistem deosebit de complex.

„Pe zona de retail, am văzut și în procesul de înregistrare în platformă că sunt dificultăți identificate de către operatorii economici. (…) Deopotrivă, astfel de provocări sunt și pe zona producătorilor și importatorilor. Vorbim aici în principal de schimbările pe care sistemul le aduce, odată ce intrăm în etapa de implementare – schimbări ale proceselor interne, ale modului în care este înregistrată din punct de vedere contabil garanția care însoțește produsele, a informațiilor care vor fi raportate lunar către RetuRo și apoi de gestionare a stocurilor de produse în perioada de tranziție când se vor găsi în piață simultan produse cu ambalaje SGR și produse fără acest marcaj ”, a spus ea.

Fiecare producător va trebui însă să își gestioneze problema stocurilor deoarece, pentru a beneficia de garanție, sticlele vor trebui marcate cu sigla SGR. Astfel, odată cu intrarea în funcțiune a sistemului, producătorii vor începe să pună pe piață produse al căror ambalaj va purta marcajul SGR, dar pe de altă parte este important să nu rămână cu stocuri de băuturi care nu au acest marcaj și a căror comercializare va fi mai dificilă, în măsura în care este posibil să nu mai fie cerute de consumatori.

La rândul său, Alice Nichita, preşedintele Asociaţiei Producătorilor de Băuturi Răcoritoare (ANBR), a spus că este nevoie de date corecte, precise şi defalcate pentru a dimensiona capacitatea logistică a Sistemului de Garanţie-Returnare (SGR).

„În luna martie vom continua să-i susţinem activ pe toţi cei care urmează să se înroleze în platformă pentru a putea definitiva acest proces cât mai eficient. Trebuie să avem grijă ca informaţiile să fie foarte precise în momentul în care le încărcăm în sistem. Platforma nu este greoaie. Sunt şi tutorialele video care te conduc pas cu pas şi cu explicaţii extrem de simple şi de utile, accesibile tuturor. Echipa de la call center este, de asemenea, disponibilă pentru a răspunde”, a spus Alice Nichita.

Prin conferința “Managementul deșeurilor: Sistemul Garanție-Returnare și taxa pe plasticul nereciclat”, Green Report a readus în prim-plan problemele legate de colectarea și reciclarea ambalajelor din industria FMGC. Împreună cu invitații din industria bunurilor de larg consum, retaileri, colectori, reciclatori, OIREP, dar și cu reprezentanții de la cel mai ridicat nivel al autorităților centrale și locale am prezentat cele mai bune variante pentru creșterea gradului de colectare și reciclare și atingerea țintelor asumate prin aquisul comunitar.

Parteneri media: RFI Romania, Itsy Bitsy, piata.ro, wall-street.ro, 9am.ro.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri