Guvernul României, în demersul de a proteja interesele producătorilor locali și ale fermierilor din lanțul de aprovizionare agro-alimentar, dar și cele ale consumatorilor, a aprobat un regulament prin care, printre alte măsuri, retailerii vor fi obligați ca, pe lângă produsul marcă proprie, să afișeze la raft cel puțin o marcă a unui producător concurent, în condiții de comercializare similare.

„Regulamentul privind practicile comerciale neloiale din lanțul de aprovizionare, aprobat recent de Guvern, are ca principal scop să ofere protecție producătorilor și să asigure o relație corectă cu marii comercianți. Contractele dintre comercianți și furnizori încheiate înainte de data intrării în vigoare a legii au fost deja aliniate la noile prevederi, astfel că încurajăm fermierii, antreprenorii și retailerii să ne sesizeze atunci când constată nereguli”, a declarat Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței.

Regulamentul clarifică termenii și expresiile utilizate pentru a identifica practicile comerciale neloiale și reglementează procedura de soluționare a sesizărilor, etapele pentru efectuarea investigațiilor, identificarea abaterilor, precum şi modalitățile constatării şi, după caz, sancționării acestor practici. De asemenea, sunt detaliate modalitățile de colaborare cu Ministerul Agriculturii, împreună cu care Consiliul Concurenței a elaborat regulamentul.

Printre clarificările aduse de regulament se numără interzicerea rabaturilor (reduceri pentru defectele de calitate), în timp ce remizele (reduceri pentru vânzările superioare volumului convenit sau dacă cumpărătorul are un statut preferențial) și risturnele (reduceri de preț calculate asupra tranzacțiilor realizate cu același terț, pe o perioadă determinată) sunt permise doar dacă valoarea acestora nu depășește 20% din cea a produselor agroalimentare facturate între cumpărător și furnizor.

Mai mult, se introduce un plafon maxim pentru serviciile prestate de cumpărător, care nu poate depăși 5% din valoarea încasată de furnizor. Așadar, așa-numitele „taxe de raft” nu vor putea fi mai mari decât valoarea menționată.

În plus, magazinele nu mai pot anula comenzile de produse agricole sau alimentare dacă au trecut mai puțin de 30 de zile și sunt obligate să afișeze la raft, pe lângă produsul marcă proprie, cel puțin o marcă a unui producător concurent, iar condițiile de comercializare trebuie să fie similare. De asemenea, sunt permise plățile pentru publicitatea și marketingul produselor, dar și cele pentru suportarea oricăror reduceri cu titlu promoțional, dacă sunt negociate anterior.

Alte clarificări pe care le aduce regulamentul vizează cifra de afaceri anuală a companiilor implicate, dar și faptul că un cumpărător va putea solicita, la momentul începerii negocierilor, o declarație pe proprie răspundere de la furnizor, ce va constitui anexă la contract, pentru a verifica încadrarea în pragul cifrei de afaceri.

Amenzile aplicabile pentru încălcarea legii vor varia între 250.000 și 600.000 de lei, iar pentru repetarea unei practici comerciale neloiale într-un interval de doi ani, amenda este de 1% din cifra de afaceri. În cazul în care compania recunoaște fapta, amenda se poate reduce cu un procent între 1% și 25%.

”Vom monitoriza cu atenție impactul aplicării legii și regulamentului și, dacă este cazul, vom propune Guvernului și Parlamentului ajustări ale legislației, după ce ne vom consulta cu partenerii sociali și Comisia Europeană” a mai declarat președintele Consiliului Concurenței.

Sursa foto: Pixabay

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri