19 Ianuarie 2024

România ar putea avea încă 62 de trenuri electrice noi, fabricate în Polonia. Pe ce rute vor circula



Autoritatea pentru Reformă Feroviară a anunțat că va semna luna aceasta contractul cu compania poloneză PESA pentru alte 62 de trenuri electrice noi, destinate transportului de călători pe rute scurte.

Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a anunțat că a transmis furnizorului polonez de material rulant PESA invitația de a semna pe 30 ianuarie contractul de achiziție a 62 de rame electrice regionale (RE-R), destinate transportului regional de scurt parcurs. Finanțarea proiectului va fi asigurată prin Fondul European de Modernizare.

Perioada de mentenanță și servicii de reparații este de 15 ani, necesară funcționării respectivelor trenuri. Astfel, contractele de achiziţii au prevăzută o clauză de revizuire, respectiv posibilitatea suplimentării perioadei de mentenanţă cu încă 15 ani, fără organizarea unei proceduri competitive, prin încheierea unui act adiţional.

Valoarea totală a proiectului este cuprinsă între 3.237.711.753 și 4.150.288.451 lei, fără TVA, împărțită pe trei loturi:

  • Lotul 1 – 20 rame electrice regionale RE-R, destinate transportului feroviar de călători, de pe rutele București N – Ploiești S – Adjud, Iași – Pașcani – Suceava, Bacău – Pașcani. Valoarea estimată este cuprinsă în intervalul 1.044.933.546 și 1.339.823.526 lei, fără TVA;
  • Lotul 2 – 23 rame electrice regionale RE-R, destinate transportului feroviar de călători, de pe rutele Brașov – Gheorgheni, Arad – Timișoara – Caransebeș, Huedin – Cluj – Bistrița. Valoarea estimată este cuprinsă în intervalul 1.208.571.156 și 1.554.592.210 lei, fără TVA;
  • Lotul 3 – 19 rame electrice regionale RE-R, destinate transportului feroviar de călători, de pe rutele București N – Ploiești V – Brașov, București N – Roșiori, București N – București Obor/Fundulea, Constanța – Fetești. Valoarea estimată este cuprinsă în intervalul 984.207.051 și 1.255.872.715 lei, fără TVA.

Trebuie menționat însă că ALSTOM a contestat în instanță licitația pentru aceste 62 de trenuri electrice, câștigată de PESA. Pe de altă parte, și polonezii s-au adresat justiției, cerând reevaluarea ofertei ALSTOM, pe care o consideră neconformă din mai multe temeiuri decât a admis ARF. CNSC a respins integral contestația ALSTOM și parțial pe cea a PESA, dar Curtea de Apel București este cea care va decide acum și care ar putea întârzia achiziționarea acestor trenuri.



Citeste si