Premierul Calin Popescu Tariceanu le-a solicitat consilierilor economici ai Romaniei din strainatate sa abandoneze statutul de observatori, de simpli reprezentanti ai Ministerului Economiei si Comertului (MEC) si sa contribuie la expansiunea firmelor romanesti pe alte piete.
El a recomandat orientarea schimburilor comerciale spre piete traditionale, acum pierdute, si cucerirea altora noi. Romania trebuie sa devina un exportator important in zona Marii Negre, unde exista piete cu un potential foarte mare de dezvoltare, a spus Tariceanu la reuniunea consilierilor economici din reteaua externa a MEC. El a adaugat ca firmele romanesti trebuie sprijinite sa recucereasca pietele traditionale.

Firmele romanesti ar trebui sa priveasca cu atentie tarile din jur, mai ales cele din spatiul fostei Uniuni Sovietice, piete care au un potential mare de dezvoltare, unde companiile noastre lipsesc, a observat premierul.

Romania trebuie sa devina un exportator important in zona Marii Negre

Reorientarea fluxurilor comerciale ale tarii va presupune si elaborarea unei agende comune de lucru, stabilita de institutiile si agentiile statului implicate.

Primul ministru a remarcat absenta unei coordonari eficiente cu Ministerul Afacerilor Externe in promovarea intereselor regionale ale Romaniei privind fluxurile energetice de la est la vest, piata energiei in sud-estul Europei si exportul in regiunea Marii Negre. El a cerut Ministerului Economiei si Comertului ca, impreuna cu Ministerul Afacerilor Externe, Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului, Oficiul pentru Participatiile Statului in Industrie si Agentia Romana pentru Investitii Straine (ARIS), sa stabileasca o agenda clara privind prioritatile politicii comerciale externe ale Romaniei.

Proiectul de sprijinire a firmelor romanesti va implica si retragerea reprezentantilor comerciali din tarile cu care Romania nu are schimburi comerciale si concentrarea acestora in zone ca cele ale Uniunii Europene si statele mentionate anterior, a spus Tariceanu.

Consilierul prezidential Theodor Stolojan a anuntat ca Executivul si Administratia Prezidentiala lucreaza la o Strategie Nationala de Competitivitate, mentionand faptul ca vor fi initiate dezbateri care sa ajute companiile romanesti. Competitivitatea nu inseamna cresterea exporturilor, ci cresterea valorii adaugate, inseamna laptele biologic pe care-l exportam in Grecia, a evidentiat Stolojan.

El considera ca agricultura biologica poate fi un avantaj competitiv incredibil pe piata economica europeana. Ministrul delegat pentru Comert, Iuliu Winkler a precizat ca in elaborarea Strategiei Nationale de Export sunt angrenate circa 300 de persoane din cadrul Guvernului, patronate si firme din sectoare strategice exportatoare. Stolojan a tinut sa precizeze ca s-a schimbat modul de lucru la Administratia Prezidentiala, cerandu-le consilierilor economici sa nu-i mai trimita pe managerii companiilor straine la Cotroceni. Agentia Romana pentru Investitii Straine poate oferi toate detaliile, a sustinut Stolojan, mentionand ca trebuie eliminata conceptia potrivit careia o firma straina nu poate face afaceri in Romania daca nu ajunge la presedinte sau prim-ministru.

Ne intindem mai mult decat ne este plapuma

Tara noastra a exportat in 2004 marfuri in valoare de 18,93 miliarde de euro si a importat produse in valoare de 26,28 miliarde de euro, deficitul balantei comerciale cifrandu-se la 7,35 miliarde de euro. In primele trei luni ale anului 2005 am exportat marfuri in valoare de 5,1 miliarde de euro, exportul din luna martie de 1,93 miliarde de euro fiind un record din 1990 si pana in prezent. Importul s-a cifrat la 6,6 miliarde de euro, ceea ce inseamna ca deficitul comercial pe primul trimestru a fost de 1,5 miliarde de euro. Principalele tari partenere au ramas Italia, Germania, Franta si Turcia.


Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri