Dintre intreprinderile private nou-create, doar 66% reusesc sa evite falimentul si sa ramana in viata, dupa un an. Aceasta este concluzia Institutului National de Statistica (INS) in urma unui sondaj realizat pe tema sanselor pe care intreprinderile nou- infiintate le au in Romania. De asemenea, in ultimii ani s-a observat o crestere a numarului de intreprinderi nou- create, pe fondul imbunatatirii mediului de afaceri.

Rata de infiintare a noilor intreprinderi, calculata fata de cele existente la 1 ianuarie 1995, se situeaza anual in intervalul 13 - 17% pana in 2001, dupa care prezinta o crestere semnificativa, in 2002 de 23,8%, iar in 2003 de 31,7%. Cu alte cuvinte, in ultimii ani se remarca o crestere a numarului de firme nou-infiintate, crestere pe care specialistii o asociaza cu imbunatatirea legislatiei privind mediul de afaceri.

Potrivit INS, intreprinzatorii din Bucuresti si din zona de Vest a tarii prefera infiintarea de societati comerciale de tip SRL sau SA, in timp ce in celelalte regiuni majoritatea prefera derularea afacerilor pe persoane fizice autorizate.

Obstacole in calea unei afaceri noi

Dintre obstacolele care stau in calea dezvoltarii unei afaceri, pe primul loc pare sa se situeze concurenta neloiala si coruptia, urmate indeaproape de sistemul judiciar si fiscalitate, inca scazuta. Sunt motive pentru care un sfert dintre intreprinderile nou-infiintate nu rezista pe piata.

Din datele INS reiese ca proportia intreprinderilor care intampina dificultati in obtinerea contractelor inregistreaza o usoara scadere in 2003 comparativ cu 2002, cele mai frecvente greutati ramanand lipsa de resurse, accesul limitat la credite si neplata sau plata cu intarziere de catre clienti.

O alta problema pentru noile intreprinderi ar fi inabilitatea in marketing, intalnita in proportie de 30% in Romania, fata de 20% in tarile candidate la Uniunea Europeana (UE).

Potrivit specialistilor in domeniu, succesul noilor intreprinderi care s-ar constitui pe viitor depinde, in mare masura, de depasirea acestor probleme.
Printre cei care au comentat problema mediului de afaceri din Romania si piedicile care exista in dezvoltarea unui business la noi este si analistul financiar Bogdan Baltazar, fost presedinte al unei renumite institutii bancare. El a subliniat faptul ca "noi nu avem nici o piata reglementata, cu exceptia celei valutare". Mai mult, Baltazar sustine ca statutul de piata functionala ne-a fost acordat "din politete, pentru tablourile trimise lui Verheugen si copiii trimisi lui Prodi si Berlusconi". Inversunat pe sistemul economic practicat in Romania, Baltazar, pana nu de mult bancher de renume, a adaugat ca "bancile imprumuta fonduri de la vaduve si copii orfani".

Femeile-manager din Romania, in top

Desi doar 1,3% dintre femeile de la noi au propria afacere, totusi nivelul de pregatire profesionala este mult mai ridicat decat cel al femeilor din tarile candidate la UE. Potrivit INS, cel mai mare procent, de 37,9%, a fost inregistrat in 2001. De asemenea, cele mai putine femei-manager sau initiatoare de afaceri se afla in regiunile Sud si Centru, iar cea mai ridicata in Zona de Nord-Vest a tarii.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri