Preturile de consum au crescut in intervalul martie 2007-martie 2008 in medie cu 8,63%, nivel nemaiatins din ianuarie 2006, ca urmare a scumpirii accentuate a serviciilor, combustibililor si unor categorii de alimente, arata datele publicate de Institutul National de Statistica (INS).
Inflatia anuala din martie s-a situat putin peste marja superioara a estimarilor analistilor, care anticipau ca indicele preturilor de consum va creste pana la un nivel cuprins intre 8,4 si 8,6% in a treia luna a acestui an, de la 7,97% in decembrie.

Un nivel atat de ridicat al inflatiei anuale nu a mai fost atins din ianuarie 2006, cand indicele anual al preturilor de consum a fost de 8,89%.

Inflatia anuala se va mentine peste 8% in aprilie si mai, pentru ca apoi temperarea acesteia sa fie mai puternica in a doua parte a anului, daca asteptarile inflationiste nu se reflecta in presiuni salariale si in cazul evolutiei favorabile a cursului de schimb si agriculturii, spun analistii.

Preturile de consum au crescut in intervalul martie 2007-martie 2008 in medie cu 8,63%, nivel nemaiatins din ianuarie 2006, ca urmare a scumpirii accentuate a serviciilor, combustibililor si unor categorii de alimente, arata datele Institutului National de Statistica (INS).

"Nivelul de 8,63% din martie ar trebui sa fie varful atins de inflatie in acest an, daca nu se agraveaza socurile dinspre economia americana, pretul petrolului nu sufera majorari substantiale si in conditiile in care cursul de schimb si agricultura au o evolutie favorabila", a declarat economistul sef al Bancii Comerciale Romane (BCR), Lucian Anghel, citat de NewsIn.

In intervalul martie 2007-martie 2008, cel mai mult au crescut preturile alimentelor, cu 10,82% in medie, tarifele la servicii au sporit cu 10,69%, in timp ce marfurile nealimentare s-au scumpit cu doar 5,91%, arata datele publicate de Statistica.

Inflatia lunara din martie a fost de 0,67%, pe fondul scumpirii marfurilor alimentare cu 0,55% in medie, a celor nealimentare cu 0,67% si a cresterii tarifelor la servicii cu 0,92%.

In a treia luna a acestui an, cel mai mult s-au scumpit citricele (cu 6,77% fata de februarie), uleiul comestibil (3,44%), branza (2,14%), combustibilii (2,31%), transportul aerian (1,88%) si facturile le telefon (1,87%).

O parte a acestor scumpiri - mai ales la tarifele la telefonie, stabilite in Romania in euro, si la bunurile importate - se explica prin deprecierea leului.

Astfel, leul a pierdut in medie 1,89% in fata euro in martie, de la un curs mediu de schimb de 3,6528 lei/euro in februarie la 3,7218 lei/euro in a treia luna din 2008.

Pretul petrolului a crescut in martie de asemenea, pana la noi niveluri maxime record.

In schimb, legumele s-au ieftinit, in medie, cu 0,79% in martie, ouale cu 10,8%, iar medicamentele cu 0,06%, potrivit datelor INS.

De la inceputul acestui an, in cosul de consum al romanilor, pe baza caruia INS calculeaza inflatia, alimentele au o pondere de 37,5%, marfurile nealimentare de 44,7%, iar serviciile cantaresc 17,8%.

Cresterea medie a preturilor de consum din intervalul aprilie 2007-martie 2008 fata de precedentele 12 luni - indicator care conteaza in criteriile nominale de convergenta la zona euro - a fost de 5,9%, in urcare de la 5,5% in februarie, in inflatia determinata pe baza indicelui armonizat al preturilor de consum (IAPC) a saltat, de asemenea, de la 5,5% in decembrie la 5,9% in martie.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri