Circulatia feroviara a fost complet blocata ieri timp de patru ore, iar situatia se va repeta si astazi daca administratia si sindicatele nu vor ajunge la o intelegere pentru a opri protestele. Ieri, negocierile au esuat inca o data, astfel ca si astazi se prefigureaza o noua zi de greva. In aceste conditii, mii de persoane se vad nevoite fie sa-si amane calatoria, fie sa se inghesuie precum sardelele in microbuzele si autocarele particulare. Particularii profita din plin de greva si cresc tarifele. Pe langa oameni, insa, protestul incepe sa fie resimtit si de o serie de companii care se trezesc ca nu pot onora contracte sau trebuie sa-si reduca din activitate ca sa-si limiteze pierderile.
De ieri, numarul feroviarilor aflati in greva a ajuns la 50.000. De ieri, au oprit lucrul si angajatii CFR Infrastructura, dupa ce de 13 zile, mecanicii de locomotiva si angajatii de la depourile CFR sunt in greva. Zilnic, de doua saptamani, negocierile dintre administratie si sindicate se incheie cu aceeasi concluzie: esec. Nici una dintre parti nu pare dispusa sa cedeze. Nici una dintre parti nu pare hotarata sa cedeze. Avand in spate o hotarare judecatoreasca, mecanicii de locomotiva, intrati in greva acum 13 zile, spun ca nu vor relua lucrul decat dupa ce vor obtine raspunsuri favorabile la toate cele trei solicitari: lefuri mai mari, tichete de masa, conditii de munca mai bune. Administratia respinge constant cererea de marire a salariilor, spunand ca nu are bani.

Dupa ce, saptamana trecuta a anuntat ca greva feroviarilor ar putea fi solutionata doar cu pretul scumpirii biletelor de tren, premierul a spus ieri la iesirea de la un seminat economic ca marirea salariilor grevistilor pare imposibila in conditiile in care din cauza protestului, companiile la care sunt angajati inregistreaza pierderi.

Grevistii isi reduc singuri cota de piata deoarece o parte importanta din transportul de marfa si de persoane este preluat de catre operatorii rutieri, a spus Tarceanu. Am avut intentia sa prezentam o strategie de dezvoltare a infrastructurii de transport din Romania, dar in conditiile actualei greve va trebui sa recalibram sistemul deoarece o parte din transportul de marfa si de persoane se reorienteaza, in aceste conditii, o parte din infrastructura de transport pe calea ferata nu-si va mai gasi utilizarea in mod eficient, a explicat premierul.

Lucrurile se vor complica daca protestul mai dureaza o saptamana

Ulterior, vicepremierul George Copos a anuntat ca pentru CFR Marfa se pregateste privatizarea. Viceprim-ministrul a prezentat investitorilor austrieci prezenti la Bucuresti compania CFR Marfa ca fiind o oportunitate interesanta, chiar daca angajatii sunt momentan in greva. Fiecare zi de greva inseamna pierderi de 30-40 de miliarde de lei, a spus ministru transporturilor, Gheorghe Dobre. Ieri Administratiile companiilor CFR Marfa si Calatori au facut primul bilant al celor doua saptamani de protest: 10 milioane dolari adica 300 miliarde de lei. Acestea sunt de altfel singurele estimari ale pagubelor provocate de protest, desi reducerea activitatii de transport pe CFR afecteaza numeroase companii. Cele mai mari dificultati le avem cu transportul carbunelui din Valea Jiului, unde este posibil un blocaj, a admis ieri mi-

nistrul Economiei, Codrut Seres. Combinatul Oltchim care exporta soda si PVC dar si Compania nationala a Sarii inregistreaza de asemenea intarzieri in onorarea unor contracte de export. Intarzieri care ar putea atrage penalizari, a spus ministrul Economiei, refuzand sa faca insa vreo cuantificare. Codrut Seres recunoaste insa ca, daca greva mai dureaza o saptamana, lucrurile se complica si mai mult, iar implicatiile negative ar fi mai mari.

Ar fi cam greu sa le spunem oamenilor ca nu le putem plati salariile, a spus Seres referindu-se la minerii din Valea Jiului, printre cei mai afectati de greva. O data cu reducerea activitatii la calea ferata din cauza grevei, carbunele exploatat nu poate fi transportat la termocentrale. Minele lucreaza pe stoc, deci nu pot primi bani pentru carbunele exploatat.

300 milioane euro fug de spaima grevei

Un investitor austriac ar putea renunta la un proiect de investitii de 300 milioane de euro pentru constructia unei fabrici de mobila in zona de est a Romaniei, intrucat pregatirile au fost blocate in urma grevei angajatilor din caile ferate, potrivit Agentiei Romane de Investitii Straine (ARIS). Un investitor austriac care doreste sa dezvolte un proiect de investitii de 300 de milioane de euro intr-o fabrica de mobila in Romania reevalueaza oportunitatea investitiei ca urmare a actiunilor sindicale din sectorul feroviar, a declarat presedintele ARIS, Ana-Maria Cristina. Potrivit acesteia, unul dintre partenerii in acest proiect este omul de afaceri austriac Gerald Schweighofer, proprietarul companiei Holzindustrie Schweighofer, care detine o fabrica de cherestea la Sebes. Cristina a afirmat ca oficialii firmei au decis oprirea productiei, pentru ca nu pot efectua aprovizionarea cu materii prime. Pierderile firmei au fost evaluate la 100.000 de euro pe zi.



Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri