Cresterea economica continua, desi ceva mai incet decat in 2004, cand saltul a fost intr-adevar iesit din comun. Grupul de experti mizeaza in continuare pe o mica reducere a inflatiei si pe mentinerea deficitelor in limite controlabile. In privinta inflatiei exista insa rezerva exprimata ca cifrele oficiale sunt doar o medie intre inflatia "reala" din mediul urban, monetizat, situata pe la 13%, si cea din economia rurala, bazata pe troc, care are valoarea 0%. Evolutia bursei, poate cel mai imprevizibil indicator din cei inclusi pe lista, da in mod firesc cea mai mare marja de variatie a predictiilor: de la o crestere de 40% la una de 100%. Ambele cifre sunt oricum mult peste dobanda depozitelor bancare sau altor instrumente financiare.
Pe baza experientei anterioare, SAR tinde sa considere aceste cifre ca realiste - poate chiar usor conservatoare. Prognozele similare facute cu un an in urma, in aproximativ aceeasi componenta a panelului de experti, au supraestimat cu 1% rata inflatiei si deficitul bugetar si au subestimat semnificativ (cu peste 3%) cresterea economica, indicatorul-surpriza al anului 2004.
Ce efecte imediate va avea noua etapa a dbeschiderii contului de capital in aprilie anul acesta?
Subiectul este intens discutat zilele acestea, mentionandu-se chiar posibilitatea amanarii acestei masuri pentru jumatatea sau sfarsitul anului 2005 - deci intrebarea SAR este cu atat mai oportuna in context. Expertii din panel sunt de acord ca vor creste intrarile de capital si, ca atare, presiunile in directia aprecierii leului si accentuarii deficitului de cont curent.
Insa difera mult amploarea efectelor negative prognozate in urma acestui pas de aliniere la libera competitie internationala: de la (I) "Destabilizarea periculoasa a contului curent", urmata de eventuale iesiri masive de fonduri in jumatatea a doua a anului, ce ar obliga BNR la interventie in sprijinul leului; pana la versiunea mai optimista ca (II) tensiunile imediate se vor resorbi repede, iar efectele pe termen lung vor fi benefice. Exista si opinia ca se exagereaza totusi efectele acestei liberalizari, deoarece "strainii care au vrut sa fructifice diferentialul de dobanda dintre leu si euro sau dolar au facut-o prin special purpose vehicles romanesti care exista deja".
Credeti ca vor veni investitori strategici in 2005 la BCR sau la CEC?
Opinia unanima este ca CEC este mai atractiva decat BCR in acest moment pentru eventualii investitori (lichiditati, retea extinsa), deci daca guvernul este hotarat sa o vanda aceasta se poate face in 2005. La BCR, dupa cum spune unul dintre expertii nostri, atarna inca greu efectul indeciziilor de pana acum: n-a existat mare interes in Romania ca banca sa fie "dezlegata de stat". Comportamentul profesionist si consecvent al guvernului, care trebuie sa nu mai dea semnale contradictorii ca in trecut, sunt factorul de succes in ambele cazuri.
Va folosi guvernul piata de capital, asa cum a mentionat noul ministru de Finante, pentru privatizari in 2005?
Probabil, dar chiar daca o va face nu va oferi pachete semnificative de actiuni, ci cel mult pachete minoritare. Analistii nostri spun ca, de regula, privatizarile strategice nu se fac pe bursa de valori. Insa cerere de noi companii "interesante" la bursa exista, asteptarea a fost alimentata de declaratiile recente ale oficialilor din guvern, iar daca nu se vor oferi macar cateva pachete minoritare acestia "se vor compromite ideologic si practic".
Care anticipati ca va fi principala dificultate de natura economica cu care se va confrunta guvernul in 2005?
In ordine, au fost mentionate controlarea deficitelor (bugetar si de cont curent), evitarea riscului supraincalzirii economiei in urma relaxarii fiscale, precum si provocarea reprezentata de cresterea productivitatii companiilor. In plus, aplicarea prevederilor relevante ale acquis-ului comunitar - competitie, programare bugetara, tribunalele comerciale.
Citeste si:
Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »
Te-ar putea interesa și: