Romanii au in buzunar doar 1.500 de lei pentru cheltuielile de Craciun si Revelion, un buget la jumatate fata de cel de anul trecut. O treime din suma va merge catre cumparaturile alimentare, iar restul pe cadouri si ornamente de sezon, doar 10% permitandu-si sa calatoreasca in aceasta perioada.
Studiul intreprins de firma de cercetare de piata Mednet arata ca actuala criza financiara afecteaza si sarbatorile de iarna ale romanilor, bugetul mediu alocat pentru Craciun si Revelion fiind de 1.524 de lei. Pentru jumatate dintre romani, acest buget este mai mic decat cel de anul trecut.

Pentru produse alimentare, respondentii vor sa aloce, in medie 556,13 lei, suma fiind pentru 47,6% dintre acestia mai mica comparativ cu cea alocata anul trecut. Produsele nealimentare specifice sarbatorilor de iarna (brad, ornamente, imbracaminte, incaltaminte) au o pondere mai mica in bugetul de cheltuieli, orasenii alocand in medie 321,09 lei acestei categorii de produse. Ca si in cazul celorlalte tipuri de cheltuieli, comparativ cu anul trecut, bugetul alocat este mai mic pentru 45,3% dintre respondenti.



Romanii taie de pe lista bradul de Craciun, alcoolul, dulciurile si cadourile scumpe

Cu un buget la jumatatea anului trecut, romanii vor renunta sa cumpere anumite produse. Este vorba despre ornamentele pentru bradul de Craciun (70,4%), pomul de Craciun (56,5%), prajiturile/cozonacii (32,7%), dar si electrocasnicele, imbracamintea, bijuteriile sau produsele de lux. In schimb, nu vor renunta la carne, legume si fructe pe care le vor achizitiona mai ieftin sau in cantitati mai mici.

“In ceea ce priveste calatoriile sau excursiile organizate in perioada sarbatorilor de iarna, in jur de 10% dintre persoanele intervievate au alocat buget pentru acest tip de cheltuieli, suma medie fiind de 1.312,50 lei”, se precizeaza in studiul realizat de Mednet. In plus, criza a afectat si bugetul alocat iesirilor in oras sau la restaurant. In perioada Craciunului si a Revelionului, aproape jumatate dintre respondenti vor cheltui pe astfel de distractii mai putin de 350 de lei.

Bugetul pentru cadouri a fost si el micsorat la jumatate, acesta avand o valoare medie de 526,82 lei. “Chiar daca suma alocata este mai mica, 82% dintre respondenti au declarat ca intentioneaza sa cumpere totusi cadouri de Craciun”, potrivit studiului. Tipurile de cadouri pe care respondentii intentioneaza sa le cumpere sunt: articolele de imbracaminte/incaltaminte (54,5%), cosmetice/parfumuri (37,4%), jucarii (30,6%), ciocolata/cafea (20,4%), carti (17,4%), bijuterii/ceasuri (14,8%) etc.



Subiectii care au declarat ca nu vor cumpara cadouri (18,6%) sunt persoanele cu varsta peste 55 ani, fara copii minori, care au venituri mai mici de 2.000 lei/familie si se declara afectate de criza in “foarte mare masura” si “in mare masura”.

Studiul mai arata ca jumatate dintre romani nu obisnuiesc sa stabileasca un buget pentru sarbatorile de iarna, desi procentul celor care economisesc bani pentru sezon este ridicat – de 45%. Numai 6% dintre romanii intervievati au declarat ca vor imprumuta bani pentru a-si sustine cheltuielile de iarna.

Studiul a fost realizat pe un esantion reprezentativ pentru Bucuresti si orasele cu peste 100.000 locuitori, in perioada 16 – 23 noiembrie 2009. Au fost intervievate telefonic 854 persoane cu varsta cuprinsa in intervalul 18 – 65 ani. Marja de eroare a studiului este de ±3,35%.

Afla cum a afectat criza obisnuintele de consum ale romanilor.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri