Declinul veniturilor in anul 2009 reprezinta o tendinta si pentru anul in curs – 40% dintre romani apreciaza ca nivelul salarilor si al bonificatiilor lunare va inregistra o scadere in 2010, in timp ce alti 40% se asteapta la o stagnare a valorii acestora, potrivit barometrului de incredere a consumatorului, studiu cofinantat de Comisia Europeana si realizat lunar de GfK Romania.

Astfel, in luna februarie a acestui an, 60% dintre romani o duc mai rau din punct de vedere financiar comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, cand doar jumatatate dintre respondenti isi simteau buzunarele mai goale decat in anul 2008. La polul opus, numai 20% dintre participantii la studiu se declara optimisti in privinta imbunatatirii situatiei financiare pe parcursul acestui an.

Desi reducerea veniturilor a fost puternic resimtita in criza de o parte importanta a populatiei, 7% dintre romani castiga mai bine decat in 2009, cand procentul celor care isi imbunatatisera situatia financiara comparativ cu 2008 era de 13%.

Un indiciu asupra bunastarii populatiei unei tari il reprezinta predilectia catre economisire si increderea in stabilitatea locului de munca. Aproximativ trei sferturi dintre romani cred ca anul 2010 nu le va oferi oportunitati pentru economisire, 84% dintre respondenti afirmand ca nu se asteapta sa puna bani deoparte in aceasta perioada.

Unul dintre principalele motive pentru nivelul slab de economisire tine de evolutia preturilor. 72% dintre romani cred ca preturile au fost mai ridicate in februarie 2010 fata de acceeasi perioada a anului anterior, iar trei sferturi din populatie estimeaza ca preturile se vor mari pe parcursul acestui an cel putin in acelasi ritm ca pana acum.

In aceste conditii, intentia de achizitie a unei masini sau a unei locuinte se mentine la 10%.In schimb, 19% dintre romani au intentii serioase sa investeasca in imbunatatirea locuintei, iar 12% considerau in luna februarie ca este o perioada favorabila achizitiei bunurilor de folosinta indelungata, precum: mobila, masina de spalat sau televizor.

Datele furnizate de barometrul de incredere a consumatorului,
studiu lunar efectuat de institutul de cercetare Gfk, sunt reprezentative pentru populatia Romaniei in varsta depeste 14 ani. Studiul a fost realizat pe un esantion reprezentativ de 1000 de persoane.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Economie »



Citeste si
Ce nevoi au firmele romanesti in procesul de internationalizare